Americké aerolinie se chtějí příští rok dostat z ochrany před věřiteli

S finančními potížemi se potýkající americká společnost United Airlines (UAL) chce v příštím roce opět dosáhnout čistého zisku. Ve Frankfurtu to oznámil její šéf Glenn Tilton. Svůj optimismus odůvodnil dosavadními úspěchy při sanaci společnosti. "Již dnes jsme globálně opět konkurenceschopní," tvrdí Tilton.
UAL ve třetím čtvrtletí letošního roku poprvé od roku 2000 dosáhla opět pozitivního hospodářského výsledku - 90 miliónů dolarů. V loňském roce přitom za stejné období musela vykázat ztrátu 665 miliónů dolarů.
V dubnu nebo květnu příštího roku by se proto podle Tiltona mohla UAL vzdát ochrany před věřiteli, kterou ji zajišťuje paragraf 11 amerického zákona o platební neschopnosti. Jeho ochranu musely 77 let staré aerolinie, které jsou americkou ikonou, přijmout v prosinci 2002. V té době podle vyjádření Tiltona společnost "denně promarnila téměř šest miliónů dolarů".
Nyní jde UAL podle jejího šéfa již dobrým směrem - do roku 2005 by měla snížit své roční náklady o pět miliard dolarů. Polovinou na tento plán přispějí zaměstnanci, kteří přistoupili na snížení mezd. Díky těmto úsporám pak podle Tiltona klesnou náklady na jedno nabízené místo a kilometr z více než deseti na zhruba osm centů.
Drastický úsporný plán považuje Robert Czerwensky, analytik Vereins- und Westbank, za správnou strategii. Dosahovat růstu prostřednictvím snižování cen, aby se letadla lépe plnila, ale podle něj dlouhodobě fungovat nemůže. Snižování nákladů by proto dle jeho názoru kapitálové trhy přesvědčilo více, kdyby UAL zfúzovala s konkurentem US Airways.
To však Tilton rozhodně odmítá. Podle něj jsou aerolinie schopné se v budoucnu udržet i na vlastních nohou. "Nepotřebujeme žádný kapitálový podíl jiné společnosti," tvrdí. Mezi odborníky se několikrát spekulovalo i o možném podílu německé Lufthansy, s níž jsou UAL ve stejné letecké alianci Star Aliance.
Zcela však strategické partnerství Tilton vyloučit nechce. Trh navíc podle něj jisté nové uspořádání vyžaduje. "Fúze Air France a KLM je například pro trh dobrá věc," míní.
Hlavní oblast aktivit UAL, jejíž sanace dlouho vůbec nebyla jistá, tkví podle Tiltona v budoucnu na severoamerickém trhu, kde společnost již spolupracuje s konkurenčními US Airways. Také tento koncern se v květnu příštího roku stane členem Star Aliance. Ztracené zákazníky chce šéf UAL navíc získat zpět založením dceřiných levných aerolinií Ted. Výhodou společnosti přitom bude, že bude zcela využívat sítě UAL. Růst chce Tilton také na mezinárodních trasách. Zde vidí hlavní potenciál v letech do Mexika a Střední Ameriky.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist