Obří fúze aerolinií je na dosah

Fúze mezi společnostmi Air France a KLM je na spadnutí. O sloučení firem včera do večerních hodin jednala Evropská komise. Do konce uzávěrky vydání našeho listu však nevydala oficiální prohlášení. Odborníci nicméně očekávají, že spojení francouzských a nizozemských aerolinií komisař pro otázky hospodářské soutěže Mario Monti za jistých podmínek povolí. Vznikla by tak největší světová letecká společnost, jejíž obrat by podle odhadů měl činit 19,2 miliardy eur.
Podle informací Handelsblattu Brusel od leteckých společností bude požadovat, aby konkurenci odevzdaly 100 tzv. slotů, neboli startovacích a přistávacích práv. Tato podmínka se týká především letů mezi Francií a Nizozemskem, ale také mezi Francií a Itálií. Odevzdat startovací práva by společnosti měly dále na transatlantických spojích mezi Amsterodamem a New Yorkem, Amsterodamem a Atlantou a Paříží a Detroitem. Podle informací z Bruselu chce navíc Evropská komise na těchto zámořských letech prosadit snížení cen.
Pokud Evropská komise fúzi povolí, budou o ní ještě v březnu hlasovat akcionáři obou společností. I po sloučení by přitom obě firmy chtěly ještě několik let zachovat svou národní identitu.
Podle dohody, kterou uzavřely v září loňského roku, by měla nová společnost nést název Air France-KLM. Nizozemci by měli v holdingu mít 19 procent, francouzský stát 44 procent a ostatní vlastníci Air France 37 procent.
Současně s fúzi s KLM se Air France může těšit také na užší spolupráci se společností Alitalia. Plánovanou alianci by měla podle jedné z mluvčích Montiho povolit i komise.
Air France a Alitalia čekají na souhlas Bruselu od listopadu 2001, kdy svou spolupráci oznámily. Plánované spojení by jim mělo umožnit společně stanovovat ceny pro některé trasy, především mezi Itálií a Francií.
Experti na možné sloučení reagují zdrženlivě. "S fúzí Air France a KLM by sice vznikl nový gigant na globálním leteckém trhu, ale jeho síla by se projevila až ve střednědobém horizontu," míní Robert Czerwensky, analytik Vereins- und Westbank v Hamburku. Podle něj tak firmy nebudou moci hned od začátku dosáhnout úspor, především co se týče počtu personálu.
I tak by však byla firma dominujícím hráčem na transatlantickém leteckém nebi. Ze spojení by zajisté profitovala také letecká aliance Skyteam, v níž je Air France členem.
Odborník na letecký průmysl u Bayerische Landesbank Ulrich Horstmann nicméně varuje, že definitivní povolení ještě nepadlo. Svůj souhlas musí dát také antimonopolní úřad v USA. Horstmann předpokládá, že by Američané mohli proti fúzi mít výhrady, mimo jiné i kvůli tomu, že se hodnota amerických společností propadla znatelně pod evropskou konkurenci.