"Osobní automobily zaregistrované v jednotlivých státech Evropské unie lze provozovat ve všech zemích unie," uvedla Lenka Codlová z tiskového odboru ministerstva dopravy. Jedinou podmínkou je, že auto prošlo technickou prohlídkou v dané zemi a je řádně pojištěno. To znamená, že i trabant vyrobený třeba v roce 1976 může být provozován, pokud ve zkouškách splní emisní limity a technický stav požadovaný v roce 1976.
Pokud chce majitel staršího vozu pracovat delší dobu v jiné zemi Evropské unie a vůz tam používat, může požádat o registraci ve státě, kde bude působit. Místní orgány pak důkladně prověří technický stav auta a je možné, že stav nebude vyhovovat požadavkům. Proto je výhodnější ponechat původní registraci a třeba ve Francii jezdit s českou poznávací značkou.
Tabulky s poznávací značkou auta se od května měnit nemusí, ale mohou se doplnit o rozlišovací emblém Evropské unie, čili o modrý obdélník s kruhem žlutých hvězdiček a značkou státu.
Auto potřebuje k cestám do unie osvědčení o technickém průkazu, osvědčení o emisích a technické prohlídce a doklad o pojištění. Jeho řidiči pak stačí pas nebo jen občanský průkaz, cestovní pojištění a řidičský průkaz. Od května však bude Česko vydávat řidičské průkazy podle vzoru Evropského společenství. Současné české se budou postupně vyměňovat, a to ve třech etapách. Pro řidičské průkazy, vystavené do konce roku 1993, je lhůta do konce roku 2007. Držitelé průkazů vystavených do konce roku 2000 musí požádat o nové doklady nejpozději do 31. prosince 2010 a všichni ostatní nejpozději do konce roku 2013.
Po rozšíření bude v unii celkem 130 typů řidičských průkazů a proto Evropská komise uvažuje o zavedení jednotného dokumentu. Budoucí evropský řidičák by měl být zalitý do plastu, vybavený elektronickým čipem a měl by mít platnost omezenou na deset let. Pro řidiče starší 65 let by se obnovoval každých pět let. S potřebou jednotného průkazu přišla komisařka Evropské komise Loyola de Palaciová, která poukázala na to, že mnohé z průkazů jsou pro policii v jiných zemích nepochopitelné a lze je snadno padělat. Jejich sladění má vést k vyšší bezpečnosti na silnicích.
Výraznější změny však čekají majitele psů, koček a fretek, kteří svá zvířata berou na cesty s sebou. Zatímco dosud stačil pro zvíře mezinárodní očkovací průkaz, od července budou celníci na hranicích zemí Evropské unie požadovat pasy pro zvířata, podléhající povinnosti očkování proti vzteklině. Pasy mají v Česku vydávat veterináři, cena za vystavení by neměla převýšit tisíc korun. V pase zvířete bude uvedeno identifikační číslo, shodné s identifikačním čipem, který veterinář injekcí zvířeti vpíchne. Po dobu osmi let od vstupu do Evropské unie ovšem bude stačit i dosavadní identifikace zvířete tetováním.
Ceny některých nových osobních aut v Česku a sousedních zemích
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist