Východoněmecká auta značky Trabant či vysloužilá česká auta Škoda 120 bez katalyzátorů nevyhovují přísným ekologickým předpisům Evropské unie, přesto se pro ně v květnu evropské silnice neuzavřou.
"Osobní automobily zaregistrované v jednotlivých státech Evropské unie lze provozovat ve všech zemích unie," uvedla Lenka Codlová z tiskového odboru ministerstva dopravy. Jedinou podmínkou je, že auto prošlo technickou prohlídkou v dané zemi a je řádně pojištěno. To znamená, že i trabant vyrobený třeba v roce 1976 může být provozován, pokud ve zkouškách splní emisní limity a technický stav požadovaný v roce 1976.
Pokud chce majitel staršího vozu pracovat delší dobu v jiné zemi Evropské unie a vůz tam používat, může požádat o registraci ve státě, kde bude působit. Místní orgány pak důkladně prověří technický stav auta a je možné, že stav nebude vyhovovat požadavkům. Proto je výhodnější ponechat původní registraci a třeba ve Francii jezdit s českou poznávací značkou.
Tabulky s poznávací značkou auta se od května měnit nemusí, ale mohou se doplnit o rozlišovací emblém Evropské unie, čili o modrý obdélník s kruhem žlutých hvězdiček a značkou státu.
Auto potřebuje k cestám do unie osvědčení o technickém průkazu, osvědčení o emisích a technické prohlídce a doklad o pojištění. Jeho řidiči pak stačí pas nebo jen občanský průkaz, cestovní pojištění a řidičský průkaz. Od května však bude Česko vydávat řidičské průkazy podle vzoru Evropského společenství. Současné české se budou postupně vyměňovat, a to ve třech etapách. Pro řidičské průkazy, vystavené do konce roku 1993, je lhůta do konce roku 2007. Držitelé průkazů vystavených do konce roku 2000 musí požádat o nové doklady nejpozději do 31. prosince 2010 a všichni ostatní nejpozději do konce roku 2013.
Po rozšíření bude v unii celkem 130 typů řidičských průkazů a proto Evropská komise uvažuje o zavedení jednotného dokumentu. Budoucí evropský řidičák by měl být zalitý do plastu, vybavený elektronickým čipem a měl by mít platnost omezenou na deset let. Pro řidiče starší 65 let by se obnovoval každých pět let. S potřebou jednotného průkazu přišla komisařka Evropské komise Loyola de Palaciová, která poukázala na to, že mnohé z průkazů jsou pro policii v jiných zemích nepochopitelné a lze je snadno padělat. Jejich sladění má vést k vyšší bezpečnosti na silnicích.
Výraznější změny však čekají majitele psů, koček a fretek, kteří svá zvířata berou na cesty s sebou. Zatímco dosud stačil pro zvíře mezinárodní očkovací průkaz, od července budou celníci na hranicích zemí Evropské unie požadovat pasy pro zvířata, podléhající povinnosti očkování proti vzteklině. Pasy mají v Česku vydávat veterináři, cena za vystavení by neměla převýšit tisíc korun. V pase zvířete bude uvedeno identifikační číslo, shodné s identifikačním čipem, který veterinář injekcí zvířeti vpíchne. Po dobu osmi let od vstupu do Evropské unie ovšem bude stačit i dosavadní identifikace zvířete tetováním.


Ceny některých nových osobních aut v Česku a sousedních zemích

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist