Vysoká cena ropy může aeroliniím překazit růst
Po třech letech krize zažívají letecké společnosti opět rozmach. Nyní jim však hrozí nová rána, která by je mohla opět dostat do ztráty. Pokud by totiž zůstala cena ropy nad současnou hranicí čtyřiceti dolarů za barel, znamenalo by to pro aerolinie dodatečné náklady až do výše deseti miliard dolarů. Toho názoru je šéf organizace IATA (International Air Transportation Association) Giovanni Bisignani. "Ceny ropy by pohltily výnosy společností z boomu, který právě zažívají," tvrdí.
"Pokud by k tomu došlo, což se ale dá zvenčí těžko posuzovat, asi by to pro mnoho společností znamenalo konec," míní pak Ulrich Horstmann, analytik leteckého průmyslu u společnosti Bayerische Landesbank. Rychle stoupající cena ropy tak letecké společnosti zastihla právě v době, kdy po dlouhé krizi začínají opět růst. "Za rok 2004 bychom mohli vykázat růst až deset procent v oblasti přepravy pasažérů," odhaduje letošní bilanci Bisignani.
Dosavadní výsledky byly dobré. Oproti všem předpokladům tak v meziročním srovnání přeprava pasažérů za první pololetí stoupla o 20,4 procenta a přeprava nákladní o 13,2 procenta. Ještě v březnu přitom odborníci počítali s růstem ve výši jen 7,5 procenta.
Co se týče ropy, počítal Bisignani s variantou optimističtější - s cenou v průměru třicet dolarů za barel a tím, že se společnostem podaří dosáhnout zisku.
"I kdyby cena v celoročním průměru klesla zase na 36 dolarů, znamenalo by to pro aerolinie šest miliard dolarů dodatečných nákladů, protože na cenu letenek toho můžeme přenést jen málo," přiznává ale dnes. Proto doufá, že "spekulační bublina kolem ropy rychle splaskne".
Generální ředitel IATA ale letecké společnosti také kritizuje. "Potřebujeme nový obchodní model. Jako reakci na útok levných leteckých aerolinií," míní.
Právě levná konkurence podle něj klasickým aeroliniím, které se již roky musí vyrovnávat s externími šoky a cykly, působí potíže.
Základním kamenem takového modelu je podle něj větší flexibilita v oblasti mzdových nákladů, které se na celkových nákladech podílejí zhruba třetinou.
Od útoků 11. září 2001 tak sice letecké společnosti na celém světě zrušily již 300 000 pracovních míst a mnohé jsou podle Bisignaniho již flexibilní, to ale nestačí.
Za nejdůležitější krok považuje "svobodu na nebi". Vlády totiž podle něj letecké společnosti příliš svazují. Zároveň je podle něj nevyhnutelné pročištění trhu. "Model jednotlivých národních aerolinií už je zastaralý," tvrdí generální ředitel IATA .
Analytik Horstmann proto odhaduje, že v Evropě by mohly jako velcí hráči na trhu přežít tři velké aerolinie, na celém světě možná patnáct.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist