Souboj leteckých společností o nadvládu nad světovým nebem jde do dalšího kola. V pondělí totiž do leteckého sdružení Skyteam vstoupí tři noví členové - nizozemská KLM Royal Dutch Airlines a americké Continental Airlines a Northwest Airlines. Pro alianci, ke které patří také České Aerolinie , to byl velký posun dopředu a pro Jeana-Cyrila Spinettu, prezidenta nových aerolinií Air France-KLM group, velký den.
Skyteam se zase o krok dále přiblíží svému konkurentovi Star Alliance, který má v čele německou Lufthansu. V boji o co největší podíl na světovém leteckém trhu sdružení odstup na jedničku Star Alliance snížilo již na pouhé dva procentní body.
Úspěch Skyteamu odborníci nečekali
Skyteam přitom vznikl koncem roku 2000, tedy v době, kdy Star Alliance, která vzešla z nápadu někdejšího šéfa Lufthansy Jürgena Webera, již byla tři roky na trhu. "Fakt, že by Skyteam mohl dosáhnout takového růstu, odborníci z branže nikdy nepovažovali za možný," uvedl Ulrich Horstmann, analytik leteckého průmyslu u společnosti Bayerische Landesbank. "Konkurenci dohánějí skutečně velmi rychle," míní i Martin Köhler, expert na letectví u Boston Consulting Group.
Dění na trhu dnes určují tři sdružení - Star Alliance, Skyteam a za nimi i Oneworld v čele s British Airways. Mezi jejich zakladatele patří i velké letecké společnosti ze Spojených států. Mnohé z nich jako například Delta, United či US Airways, však nyní mají plné ruce práce s tím, aby se dostaly z finanční krize. Myšlenku aliancí tak stále živí Evropané, především Lufthansa a Air France. Spolu s nimi tak konkurenční boj vedou i dva muži kromě Spinetty i Wolfgang Mayrhuber, šéf Lufthansy.
Zatím stále vedoucí Star Alliance. má podle Köhlera "nejhustší síť tras, nejvíce zkušeností a nejvíce homogenní úroveň kvality všech členů". Kvůli vysokému počtu členů je prý i "nejvíce komplexní".
Konkurent Spinetta naopak na posledním setkání Skyteamu v Soulu řekl, že sdružení by mělo mít maximálně deset členů.
Slabinou jsou američtí členové aliancí
Vedoucí pozici si Star Alliance vybudovala zejména v Evropě, kde má jako partnery také polský LOT a rakouské Austrian Airlines. Tím se podle Horstmanna vyhnula potencionálnímu nebezpečí "obklíčení".
Jiní experti naopak tuto hustou evropskou síť kritizují. Spinettův tým naopak zatěžuje již dlouho dobu ve ztrátě se pohybující italská národní společnost Alitalia.
Strategický krok se Skyteamu naopak podařil s Aeroflotem. Manažeři největších aerolinií v Rusku již potvrdili, že se chtějí v listopadu ke sdružení okolo Air France přidat.
"Aeroflot Lufthansa zaspala," tvrdí jeden z insiderů. Podle informací Handelsblattu tak však Mayrhuber stále ještě doufá, že Aeroflot své rozhodnutí změní. Zvláště, když ruský přepravce po částečné privatizaci ztratil své staré socialistické image - špatný servis, teplé pivo a studené párky.
Skyteam je naopak silnější v USA. "Američtí partneři Star Alliance jsou jednou z jejích slabin," míní Horstmann. United Airlines jsou v ochraně před věřiteli, o přežití bojují také US Airways. Nepříliš růžová je nicméně také finanční situace u amerického člena Skyteamu, společnosti Delta, která ve středu oznámila velké propouštění.
Za největší slabinu svého sdružení považuje Spinetta podíl na trhu v Asii. Zde jde oběma aliancím především o prvenství na trhu v Číně a Indii. Boj je zatím vyrovnaný - Skyteam si v říši středu našel nového partnera China Southern, Star Alliance spolupracuje s Air China.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist