Mít dobrý make-up, hezky vonět, skrýt vrásky a vypadat mladě, to vše dnes znamená být "in". A hlavně na tomto celosvětovém trendu profituje kosmetický průmysl, za jehož výrobky utratí zákazníci přes 200 miliard dolarů ročně. Výrobcům luxusních přípravků nahrává i zlepšující se stav ekonomiky, ale ne vždy toho umějí využít, upozorňuje server BBC.
"Celosvětový trh s kosmetikou roste ročně asi o deset procent. Největšími trhy jsou zatím Spojené státy, Japonsko a západní Evropa, kde se prodá asi 70 procent celkové produkce. Nicméně růst je zde oproti jiným regionům pomalejší. V USA asi 1,4 procenta a v Evropě necelá 3,5 procenta," uvádí ve své zprávě výzkumný ústav Euromonitor.
Estée Lauder zaspala
Kde tedy jsou rostoucí trhy? Jako v mnoha jiných odvětvích jsou to Rusko, Čína a další asijské země a také Latinská Amerika. Jen v Rusku se tržby kosmetických firem odhadují na devět miliard dolarů za rok, do deseti let to má být podle odhadů až dvojnásobek.
Kdo zaspal vstup na nové trhy, potýká se s nižším růstem tržeb, než čekal. Příkladem je americká firma Estée Lauder. Tržby jí za první tři měsíce vzrostly o pouhých osm procent na 1,54 miliardy dolarů a zisk se zvýšil jen o šest procent na 106,2 miliónu dolarů.
"Prodeje, a to především našich parfémů, byly slabší, než jsme očekávali," přiznal i šéf firmy William Lauder. Firmě se nepodařilo vybudovat si dobrou pozici na asijských trzích, tvrdí experti. Podobně je na tom také konkurenční společnost Elizabeth Arden. Obě firmy dosud těží z hvězdných jmen svých zakladatelek. Elizabeth Ardenová i Estée Lauderová byly ztělesněním amerického snu. Z ničeho vybudovaly prosperující firmy a média je obě nazývala vládkyněmi krásy.
Souboje hvězd
Slavná jména jsou ostatně klasickým marketinkovým prostředkem, kterým se kosmetické firmy snaží oslovit své zákazníky. Snad největší zástup hvězd spolupracuje se společností Coty. Nejnovějšími propagátory značky se stanou módní ikony Victoria a David Beckhamovi.
"Ti dva ztělesňují všechny hvězdné kvality, kterými chceme propagovat naše výrobky," řekl agentuře Bloomberg Bernd Beetz, šéf Coty. K dalším celebritám ve stáji Coty patří například zpěvačka Celine Dion nebo Sarah Jessica Parkerová, hvězda amerického seriálu Sex ve městě.
Ani konkurence nezůstává pozadu. Tváří Elizabeth Arden je Catherine Zeta-Jonesová. Výrobky americké firmy pak používá například také anglická královna Alžběta nebo herečka Elizabeth Taylorová. Estée Lauder zase před nedávnem najala slavného návrháře Toma Forda, který se proslavil u firmy Gucci, aby připravil řadu dekorativní kosmetiky.
Lákavý je trh s kosmetikou také pro slavné módní domy. Svou řadu parfémů či líčidel má například Giorgio Armani, Jean-Paul Gaultier, pod značkou Guerlain prodává kosmetiku největší módní koncern Moet Hennessy Louis Vuitton. A i tyto domy využívají pro svou reklamu celebrity. Tak například tváří Givenchy je Liv Taylerová, která se proslavila v trilogii Pán prstenů.
Nejenom hvězdami ale lákají kosmetické firmy své zákazníky. Zásadní pro růst tržeb jsou inovace. Navíc se výrobci stále více specializují. Vyrábějí rozdílné řady produktů pro různé skupiny zákazníků, ať už je rozlišují podle věku či například barvy pleti, napsal server cosmeticsdesign.com.
U vlasové kosmetiky se firmám například vyplatilo zaměřit se na etnické skupiny. Podle serveru BBC používají ženy tmavé pleti šestkrát více přípravků na vlasy než bílé Evropanky či Američanky. Společnost L'Oreal, mezi jejíž značky patří například také luxusní kosmetika Lancome, dokonce založila v Chicagu laboratoř, která vyvíjí speciální přípravky pro Hispánce, černochy či Asiaty.
Česko roste rychleji
Kosmetickým firmám se daří také v České republice. V roce 2003 zde vykázaly růst tržeb o 29 procent a odborníci slibují další pozitivní vývoj. Podle údajů studie Euromonitor 66 procent trhu ovládá deset velkých nadnárodních firem, mimo jiné L'Oreal či Procter & Gamble. Do první patnáctky se pak zařadily také dvě české společnosti, Astrid Praha a Setuza, kdy každá z nich má podíl na trhu okolo pěti procent.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist