ČSSD si najala na předvolební kampaň jednu z největších amerických agentur, která stojí za zvolením Billa Clintona, Tonyho Blaira či Vojislava Koštunici. Její výkony dvakrát ocenila Americká asociace politických konzultantů. Ocenění udělované jednou za čtyři roky po volbách získala v letech 1996 a 2000.
Mark J. Penn, zakladatel agentury Penn, Schoen and Baryland (PSB), který pro Clintona pracoval od roku 1995, byl časopisem New York Times označen za "nejmocnějšího muže ve Washingtonu, o němž jste nikdy neslyšeli."

Kolik to bude stát?
Jaké částky si agentura, která Clintonovi pomohla ke druhému prezidentskému mandátu, za své služby účtuje? Její zástupci o tom odmítají hovořit. Navíc se sumy mohou lišit podle toho, co agentura očekává od další spolupráce.
"Taková firma si účtuje stejné sumy jako prestižní právní kanceláře, což může být několik set dolarů na hodinu," říká mediální poradce a člen komory PR agentur David Soukup.
Ani Clintonův volební štáb nebyl na informace příliš sdílný. Ví se ale, že v březnu 1996, kdy se kampaň rozjížděla na ostro, zaplatil štáb firmě za měsíc 195 000 dolarů, tedy přes 4,5 miliónu korun v současném kursu.
Firma pro Clintona pracovala i po volbách, v roce 1997 v rámci strategie takzvané "permanentní kampaně", kterou propagoval Clintonův hlavní mediální poradce Dick Morris. Hodnotu tohoto ročního kontraktu odhadli lidé uvnitř demokratické strany na 750 000 až 1 200 000 dolarů.
Ani ČSSD nemíní prozradit kolik agentuře platí. Její představitelé jen opakují, že na volby strana vynaloží 100 miliónů korun. Stejnou sumu ale uvádí již několik posledních let. Pokud u této částky zůstane, padne její nezanedbatelná část právě na honorář PSB. "Budeme mít méně billboardů, než jsme měli minule," řekl k tomu volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík.

Zjistit, co chce volič...
Celkovou volební strategii si agentura i ČSSD nechávají pro sebe. Zatím to ale vypadá, že se stranické špičky jejími doporučeními řídí.
Na začátku listopadu premiér nevěděl, zda bude nutné vyvlastňovat pozemky v Nošovicích pro stavbu automobilky Hyundai. PSB ale dodala výsledky svého průzkumu: většina lidí dává přednost vyvlastnění. "Dovedu si představit nějaký speciální zákon, který by vedl k vyvlastnění pozemků," řekl v zápětí premiér ČTK. Stejně postupovala ČSSD při rozhodování, jak moc těsnou vazbu mají sociální demokraté přiznávat ke komunistům.
Z poznatků agentury vycházejí i Sobotkovy sliby, že po volbách ČSSD začne vyjednávat především s ODS a lidovci. "Pokud neuspějeme, je tu varianta menšinové vlády...," dodal Sobotka přesně v intencích pokynů PSB.
Agenturu najal pro sociální demokraty ještě v létě Stanislav Gross, který se nikdy netajil svým obdivem k Tonymu Blairovi. "Mám na ně od Blaira i Clintona skvělé reference," potvrdil v prosinci minulého roku Paroubek.

...a pak mu to slíbit
Podle materiálů agentury je hlavním pilířem kampaně dotazníkové šetření. "Clinton vybudoval nejcitlivější radar na nálady veřejného mínění ze všech politiků v USA," napsal o práci agentur list New York Times.
Penn totiž voliče nevnímal podle ideologických měřítek. Zajímal se o to, čeho se lidé bojí, po čem touží a co očekávají od politiků. Otázky zněly: Co pro vás může vaše vláda udělat? Penn nevidí společnost jako šedou homogenní zónu, ale jako množství malých skupinek, které mají rozdílná očekávání. Výsledkem bylo, že Clinton sliboval lepší dostupnost linek tísňového volání a další "maličkosti".
Pro kampaně organizované firmami, jako je PSB, je tak typická rezignace na ideologické pojmy. Nastupují přesně propočítané výroky, které chce volič slyšet.

Pracují hlavně pro levici
Zdroj z PSB říká: Pracujeme především pro středolevé politické strany." Pro sociální demokracii kromě průzkumů veřejného mínění vypracovali američtí konzultanti návrh strategie celé kampaně.
"Klademe velký důraz na průzkumy trhu a veřejného mínění," říká jejich český pracovník, který nechtěl být jmenován. Data získaná z dotazníků jsou posílána do centrály firmy v USA.
Agentura má vedle politiků hlavně klienty z řad velkých korporací. Ve výčtu jejích zákazníků nechybí většina z nadnárodních korporací, jako jsou KPMG, Coca-Cola, BP či Boeing. Dlouhodobým klientem agentury je také nejbohatší muž planety Bill Gates.


Co PSB radí ČSSD
Pokud ČSSD vyhraje volby, měla by sestavit většinovou vládu, nejlépe všech stran kromě komunistů. Téměř 40 procent lidí by tolerovalo i menšinovou vládu, ale jen kdyby neprošla vláda většinová.
Podmínky, za nichž by byla pro veřejnost přijatelná KSČM: omluvit se za roky 1948 - 1989, dodržovat rozpočet, hájit právo na soukromé vlastnictví.
Při jednáních s Čínou zdůrazňovat obchodní vztahy. Pro lidská práva se vyslovila jen pětina lidí
Nebyl by problém vyvlastnit pozemky kvůli stavbě automobilky Hyundai. Většina si myslí, že důležitější je zajištění pracovních míst. Zdroj: PSB

060120-03.jpg

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist