Manažeři chtějí titul "MD"
Zdá se, že podíl na dvaceti miliardách dolarů bonusů již byznysmenům z Wall Street nestačí. Nyní zatoužili i po titulu.
Ve světě velkého byznysu označení jako "co-head" (spoluvedoucí) totiž dává jen malé vodítko k rozpoznání skutečné funkce. Ovšem písmena MD (managing director - řídící manažer) už jasně ukazují, že dotyčný stojí na nejvyšším stupínku a spolurozhoduje o celé firmě. Není tedy divu, že po tomto "vyznamenání" touží většina bankéřů, makléřů i manažerů.
MD je univerzální označení ve firmách, které poskytují finanční služby, které je ponecháno pro "nejvyšší kastu" manažerů. Zpravidla se takto označuje méně než patnáct procent zaměstnanců.
Sto sedmdesát čtyři tisíc newyorských finančních pracovníků si rozdělí za loňský rok asi 21,5 miliardy dolarů v bonusech. Ti, kteří se pyšní titulem MD, si přitom mohou v průměru přijít až na 2,25 miliónu dolarů. To je až desetkrát více, než kolik může čekat v průměru viceprezident.
Největší americká banka Citigroup jmenovala minulý měsíc 224 nových MD. Lehman Brothers Holdings, čtvrtý největší americký makléř, do statusu MD povýšil 139 pracovníků. Curyšská UBS dokonce plánuje "vzdát hold" novým MD v inzerátu, který nechá uveřejnit tento měsíc.
"V současnosti se setkáte s tisíci šéfy, řediteli či vedoucími," uvádí pro agenturu Bloomberg John Challenger, ředitel firmy Challenger, Gray & Christmas, která se zabývá pracovními silami.
"Nepoznáte, jestli se jedná o top manažera, či zda je pohřben někde ve středu firemní struktury," dodává Challenger.
Jeff Vanderbeek, jenž dříve vedl oddělení risk-managementu ve firmě Lehman Brothers Holdings, říká, že viděl mnoho bankéřů, kteří s kariérním růstem zatoužili i po "novém" titulu.
Ze začátku jsou pro manažery nejdůležitější peníze. Tedy plat a bonusy. Časem však již mají peněz dost a MD je pro ně něco jako šlechtický titul v oblasti obchodu.
Například v newyorské centrále firmy Credit Suisse se manažeři s označením MD scházejí každý den na oběd ve vlastní jídelně v dvacátém sedmém patře.
Získání označení managing director bylo ve finančních společnost vždy velmi složité. Firmy jako Merrill Lynch, UBS či Bank of America se nyní snaží alespoň zlepšit a ozřejmit proces, který k jeho získání vede. Zkrátka chtějí, aby jejich bankéři věděli, že je to férová hra, kde však uspějí jen ti nejlepší.
"Jsem z toho skutečně nadšená," řekla pro agenturu Bloomberg Melissa Gainesová, nová MD v Bank of America. Do banky nastoupila již před dvaceti třemi lety. Již jednou, v roce 2004, se o MD titul u vedení společnosti ucházela, tehdy však úspěšná nebyla.
"Nejlepší cestou je učit se z každodenní práce," dodává Gainesová.
Ne každý však sdílí glorifikování tohoto titulu.
"Je to vlastně nesmysl. Firmy udělují tituly k uspokojení ega zaměstnanců, aniž by ti dokázali pořádně rozhýbat obchody. Když dostáváš dobře zaplaceno, proč by tě měly zajímat tituly?" říká pro agenturu Bloomberg John Gutfreund, který v roce 1991 odešel z postu ředitele firmy Salomon.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist