Důraz na vzdělávání učitelů jazyků
Jak uvádí internetový server http://web.socrates.cz, hlavním cílem Evropské jazykové ceny LABEL je podpořit nové a výjimečné aktivity v oblasti jazykového vzdělávání, propagovat je mezi odbornou veřejností a inspirovat ostatní pro implementaci takových aktivit do jazykové výuky. Počátky programu Label a podpory jazykového vzdělávání sahají již do roku 1995, kdy si Komise EU, v rámci dokumentu "White Paper: Teaching and learning towards the learning society", vytyčila cíl umožnit a vytvořit podmínky pro to, aby každý občan země ovládl kromě mateřštiny další dva cizí jazyky. V tomto kontextu se poprvé objevil návrh vytvořit program, který bude zaměřen na podporu jazykového vzdělávání.
Historie tohoto evropského ocenění v ČR začíná koncem roku 2001, kdy byla Česká republika spolu s dalšími kandidátskými zeměmi přizvána, aby se podílela na tomto programu. V České republice byla realizací programu LABEL pověřena Národní agentura programu EU SOCRATES a první ocenění bylo udělováno v roce 2002. Letos tak jsou ceny udělovány už po páté.
Od svého vzniku prošla soutěž i určitými změnami. V roce 2004 v rámci aktivit Evropské komise souvisejících s Akčním plánem na podporu jazykové rozmanitosti a jazykového vzdělávání zaznamenává Evropská jazyková cena LABEL rozšíření o další významnou aktivitu v oblasti jazykového vzdělávání, kterou představuje individuální ocenění - Evropský učitel jazyků roku. Toto ocenění je udělováno od roku 2005.
Pro každý rok se vyhlašují evropské priority. Tentokrát byly dvě:
1. Počáteční a další vzdělávání učitelů jazyků. Vychází z logiky, že základem zlepšování kvality jazykové výuky a prohlubování jazykových dovedností je dobře vyškolený učitel. Prioritou proto byly projekty orientované jak na budoucí učitele, tak na učitele současné, kteří působí na všech vzdělávacích stupních a učí jazyk nebo jazykovou výuku integrují do jiných předmětů (tzv. CLIL) nebo využívají neformální metody související s jazykovým vzděláváním.
2. Rozmanitost vyučovaných cizích jazyků. Školy a vzdělávací instituce mohou hrát podstatnou roli v podpoře jazykové diverzity rozšiřováním škály vyučovaných jazyků. Prioritou proto byly projekty, které využívají kreativní způsoby, jak nabídnout více jazyků obzvláště méně používaných a vyučovaných. Mohlo se tedy jednat o sítě škol, projekty zaměřené na spolupráci s cizinci nebo projekty založené na výměnách. Projekty mohly být realizovány dalšími institucemi, jako jsou knihovny, rozhlas, TV společnosti a jiná média.
Odborná porota v ČR letos ocenila těchto pět projektů: Slavic Networking - Lingvistic and cultural integration - Katedra slavistiky, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci; Klub Domino doma, v Evropě a ve světe - ZŠ Ilji Hurníka v Opavě, Středisko volného času Opava; Oxford Primary Teacherse Academy - Oxford University Press, Praha; Festival německy mluvící kultury - Goethe-Zentrum, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích; MEDEUS - spolek školitelů a metodiků němčiny - Spolek germanistů a učitelů němčiny.
Oceněným učiteli v letošním roce jsou Norbert Tlustý a Mária Vučková z základních škol v Praze, Alena Podepřelová ze Zařízení vzdělávání a služeb školám z Českých Budějovic, Dagmar Štanclová ze základní školy v Třebíči a Lenka Lánská z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



