Důraz na vzdělávání učitelů jazyků

Jak uvádí internetový server http://web.socrates.cz, hlavním cílem Evropské jazykové ceny LABEL je podpořit nové a výjimečné aktivity v oblasti jazykového vzdělávání, propagovat je mezi odbornou veřejností a inspirovat ostatní pro implementaci takových aktivit do jazykové výuky. Počátky programu Label a podpory jazykového vzdělávání sahají již do roku 1995, kdy si Komise EU, v rámci dokumentu "White Paper: Teaching and learning towards the learning society", vytyčila cíl umožnit a vytvořit podmínky pro to, aby každý občan země ovládl kromě mateřštiny další dva cizí jazyky. V tomto kontextu se poprvé objevil návrh vytvořit program, který bude zaměřen na podporu jazykového vzdělávání.

Historie tohoto evropského ocenění v ČR začíná koncem roku 2001, kdy byla Česká republika spolu s dalšími kandidátskými zeměmi přizvána, aby se podílela na tomto programu. V České republice byla realizací programu LABEL pověřena Národní agentura programu EU SOCRATES a první ocenění bylo udělováno v roce 2002. Letos tak jsou ceny udělovány už po páté.

Od svého vzniku prošla soutěž i určitými změnami. V roce 2004 v rámci aktivit Evropské komise souvisejících s Akčním plánem na podporu jazykové rozmanitosti a jazykového vzdělávání zaznamenává Evropská jazyková cena LABEL rozšíření o další významnou aktivitu v oblasti jazykového vzdělávání, kterou představuje individuální ocenění - Evropský učitel jazyků roku. Toto ocenění je udělováno od roku 2005.

Pro každý rok se vyhlašují evropské priority. Tentokrát byly dvě:

1. Počáteční a další vzdělávání učitelů jazyků. Vychází z logiky, že základem zlepšování kvality jazykové výuky a prohlubování jazykových dovedností je dobře vyškolený učitel. Prioritou proto byly projekty orientované jak na budoucí učitele, tak na učitele současné, kteří působí na všech vzdělávacích stupních a učí jazyk nebo jazykovou výuku integrují do jiných předmětů (tzv. CLIL) nebo využívají neformální metody související s jazykovým vzděláváním.

2. Rozmanitost vyučovaných cizích jazyků. Školy a vzdělávací instituce mohou hrát podstatnou roli v podpoře jazykové diverzity rozšiřováním škály vyučovaných jazyků. Prioritou proto byly projekty, které využívají kreativní způsoby, jak nabídnout více jazyků obzvláště méně používaných a vyučovaných. Mohlo se tedy jednat o sítě škol, projekty zaměřené na spolupráci s cizinci nebo projekty založené na výměnách. Projekty mohly být realizovány dalšími institucemi, jako jsou knihovny, rozhlas, TV společnosti a jiná média.

Odborná porota v ČR letos ocenila těchto pět projektů: Slavic Networking - Lingvistic and cultural integration - Katedra slavistiky, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci; Klub Domino doma, v Evropě a ve světe - ZŠ Ilji Hurníka v Opavě, Středisko volného času Opava; Oxford Primary Teacherse Academy - Oxford University Press, Praha; Festival německy mluvící kultury - Goethe-Zentrum, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích; MEDEUS - spolek školitelů a metodiků němčiny - Spolek germanistů a učitelů němčiny.

Oceněným učiteli v letošním roce jsou Norbert Tlustý a Mária Vučková z základních škol v Praze, Alena Podepřelová ze Zařízení vzdělávání a služeb školám z Českých Budějovic, Dagmar Štanclová ze základní školy v Třebíči a Lenka Lánská z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist