Zatímco český trh debetních platebních karet vydaných k běžnému účtu se pomalu nasycuje, zcela jiné poměry panují v oblasti kreditních karet. Zájem o tyto úvěrové karty rychle roste. Ještě na konci roku 2004 obíhalo mezi Čechy asi 370 tisíc těchto karet, na konci uplynulého roku jich už bylo více než 790 tisíc.
Letos lze jen očekávat, že tento trend bude pokračovat. "Hlavním trendem tohoto roku bude nárůst počtu kreditních karet," tvrdí výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty Milan Zátka. "Debetních karet je v Česku již kolem sedmi miliónů a trh již nemá kam dále růst."
Co-brandované karty
Mít v nabídce jen standardní kreditní kartu však ale v konkurenčním boji bankovních domů pomalu přestává stačit. Bonitní žadatel může bez potíží získat jakoukoliv kreditní kartu bez ohledu na to, v jaké bance má vedený účet. Pro získání kreditní karty již není podmínkou otevření účtu v dané bance. Banky proto hledají jiné cesty, jak se od konkurence - jiných vydavatelů kreditních karet - odlišit.
K tomuto účelu využívají co-brandované kreditní karty, kde majitel může využívat ještě nějaké další výhody od partnerských společností. Největší množství jich mají v nabídce HVB Bank a Citibank. Ostatní banky jich zatím nabízejí jen několik. To by se ale v letošním roce mohlo změnit. "Zatím vydáváme karty společně s některými společnostmi naší finanční skupiny. Do budoucna se to ale může změnit," připustil Tomáš Kopecký, tiskový mluvčí ČSOB.
O chystaných změnách v nabídce kreditních karet je možné slyšet i z dalších bank. "Zatím nemohu prozradit nic konkrétnějšího, ale nějaké změny u kreditních karet chystáme. Naší snahou bude, aby byly tyto karty pro klienty přístupnější a jejich užívání bylo pohodlnější. Novinky plánujeme také u zlatých kreditních karet," říká Markéta Dvořáčková ze Citibank.
Cash-back
Novinkou poslední doby, která rozhýbala český trh platebních karet, je služba cash-back.
Zatím jejich výhod mohou využívat klienti ČSOB, respektive majitelé platebních karet vydaných v ČSOB a Poštovní spořitelně, a to v obchodní síti Ahold.
Při placení na pokladnách supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova si tito klienti mohou vybírat hotovost.
Podmínkou je, aby klient utratil na jeden nákup alespoň 300 korun. Pak může pokladního požádat o hotovost, minimálně sto, maximálně 1500 korun (jde však vždy o celé stokoruny). Výhodou je, že tento výběr není zatím nikterak zpoplatněn, a to i u kreditních karet.
Tato jedinečnost ČSOB ale dlouho zachována nebude. "Nechte se překvapit. Službu cash-back máme připravenou, bohužel ale nemáme vlastní terminály u obchodníků, což nám komplikuje situaci," říká Tomáš Kofroň, tiskový mluvčí Raiffeisenbank.
Aplikaci cash-back chystá v letošním roce vylepšit také samotná ČSOB. "Nyní hodláme pokračovat v jejím rozšiřování i v dalších supermarketech," tvrdí Tomáš Kopecký.
Je nabíledni, že se stejnou službou poté přijdou v rámci konkurenčního soupeření i další banky. Například Česká spořitelna chystá tuto službu zavést v posledním čtvrtletí letošního roku.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist