Konta za paušál ostatní brzy okopírují
Měsíční paušál za běžné bankovní služby. A bezplatné vyřízení převodu účtu z jiné banky. Na tyto dvě novinky láká ode dneška klienty GE Money Bank. Věří, že k sobě přiláká zákazníky, kteří jsou nespokojeni s poplatky u konkurenčních bank. Jan Rollo, šéf pro drobné klienty GE Money, je přesvědčen, že lidé přestanou mít díky nové nabídce zmatek v poplatcích. A také, že v Česku dosud nezvyklý model převodu kont bude fungovat stejně dobře jako v cizině.
HN: Proč přicházíte s nabídkou kont za paušální poplatek a se zařizováním převodu kont až nyní, když srozumitelnější bankovní poplatky i snadnější přechod klientů mezi bankami požadoval exministr Bohuslav Sobotka už před dvěma lety?
S tehdejší akcí ministerstva financí to nemá žádnou souvislost. Jsme banka, která se snaží být o krok napřed před konkurencí. A cenová transparentnost je něco, co klienti bank dlouhodobě postrádají - mají v poplatcích zmatek a pak nevědí, kolik budou platit.
Vyšlo nám z toho, že jeden poplatek za všechny bankovní služby, které potřebují, je to pravé. V zahraničí to dobře funguje, tak jsme s tím přišli.
HN: Proč vám to ale trvalo tak dlouho?
Teď nastal ten správný čas, nehledě na to, že jsme potřebovali čas na přípravu. Jedna věc byla vymyslet nový typ konta, které nahrazuje rozúčtování poplatků za jednotlivé služby a transakce. A druhá záležitost pak byla zajištění převodu účtů z cizích bank. To bylo dost administrativně náročné a bylo nutné to odzkoušet, aby to skutečně fungovalo. Načasování je logické i proto, že jsme nejdříve chtěli loni na podzim začít s konsolidací půjček. Abychom si i na tom ověřili, že jsme převody produktů schopni zvládnout.
HN: "Opsali" jste svůj model převodu kont od nějaké konkrétní banky v cizině?
Ne, modely, které v zahraničí fungují, jsou vždycky hodně přizpůsobené místnímu bankovnímu trhu a legislativě. Používáme ale stejný princip: rušit účty písemně a pomocí dopisů.
HN: Konzultovali jste to s finančním arbitrem, který se mimo jiné stará o korektní platební styk, nebo jinými institucemi?
Ne. Posuzovali to naši právníci a další experti ze všech stran, aby nedošlo k porušení zákonů a dobrých mravů. Celou věc máme pod kontrolou.
HN: Nemáte obavy, že narazíte u konkurentů? Nemáte signály, že banky nebudou uznávat písemná zmocnění, která podepisují klienti na vašich pobočkách, takže k hladkému převádění účtů nedojde?
Byl jsem v bance asi člověk, který z toho měl největší obavy. Ale bylo to naprosto neoprávněné. Navíc, když jsme převod kont testovali, ve většině případů k tomu banky přistupovaly férově a nedělaly nám problémy. Máme navíc tým lidí, kteří dohlížejí, aby to šlo dobře, a kdyby nastala nějaká výjimka a něco neproběhlo tak, jak má, okamžitě to řeší.
A mám další důvod, proč jsem optimista: tuzemský bankovní trh se čím dál víc kultivuje. Banky se budou snažit udržet klienty nějakými pozitivními faktory, a ne tím, že je "bude držet za ruku" a zakážou jim odejít. Tím, že by nějaká banka začala stavět bariéry, kdyby chtěl klient zrušit účet a přejít jinam, přizná svou vlastní neschopnost udržet si klienty nabídkou kvalitních služeb. Nevěřím, že to nějaká banka udělá.
HN: Myslíte si, že další banky vás budou následovat?
Už jsme si docela zvykli, že nás velké banky kopírují. Tak to bylo například s naší Expres půjčkou, kdy jsme nabídli 50 tisíc korun za měsíční splátku 999 korun. Jednoduše proto, že průzkumy ukázaly, že lidé jsou ochotni platit úvěr do jednoho tisíc korun měsíčně.
Konta s jedním poplatkem budou do pár let na českém trhu také dominovat. Budu mít radost, protože to bude důkaz, že to děláme dobře.
HN: Evropská komise kritizuje banky za poplatky a za to, že brání klientům změnit ústav. Souvisí s tím vaše nejnovější akce?
Ne, to je absolutně náhoda.
HN: Komise tlačí i na to, aby banky přestaly podmiňovat půjčky zřízením běžného účtu. Kdy s tím skončí vaše banka?
O tom neuvažujeme. Klienti mají svobodnou volbu se rozhodnout a záležitosti typu, jestli má být běžný účet při poskytnutí půjčky a za jaký poplatek, jsou věcí konkurence a obchodního rozhodnutí každé banky. Když má u vás klient běžný účet, víte víc o jeho chování, můžete mu půjčovat více peněz a celý ten vztah je mnohem silnější. Zrovna toto je oblast, kde bych žádnou regulaci nečekal.
HN: V čem může komise, respektive stát vylepšit postavení klientů?
Obecně by měl stát do bankovnictví zasahovat co nejméně. Čím víc ale podpoří konkurenci a správnou informovanost, tím lépe se budou klienti mít.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist