Vyplácet zaměstnancům "pouze" platy už dnes nestačí. Kromě mezd firmy stále častěji sázejí i na nejrůznější benefity - stravenkami počínaje, dovolenými, služebními automobily a byty konče.

Zejména v Praze, kde je největší nedostatek pracovníků, jsou zaměstnanecké výhody hlavní cestou, jak se společnosti snaží získat nové pracovní síly a udržet ty stávající.

"Z našeho průzkumu vyplývá, že mezi nejběžnější benefity se řadí stravenky, občerstvení a nápoje na pracovišti, jazykové kurzy a týden dovolené navíc," potvrzuje Aleš Křížek z personální společnosti Robert Half International.

V mnoha společnostech zaměstnanci dostávají také "dárky" podle profesního zaměření firmy. Například pivovary rozdávají poukázky na odběr piva, letecké společnosti levné letenky a automobiloví výrobci slevy na vlastní výrobky.

"Zaměstnancům nabízíme prodej nových a ojetých vozů za zvýhodněnou cenu, ale i celou řadu mimořádných akcí během roku. Součástí bonusů pro zaměstnance je také zvýhodněný prodej originálních dílů a příslušenství," říká Marcela Sedláčková z personálního oddělení Škoda Auto.

Manažeři mají větší výhody

Celkem společnosti svým zaměstnancům vyplácejí více než tři desítky nejrůznějších výhod a bonusů. Výrazně se přitom liší nabídka výhod určená "obyčejným zaměstnancům" a pracovníkům na manažerských pozicích.

Zatímco ti první si většinou vystačí s nápoji na pracovišti, případně zvýhodněnými půjčkami, pojištěním a poukázkami do fitcenter, manažeři a pracovníci na vyšších pozicích při svém nástupu automaticky dostanou služební notebook s možností připojení k internetu, mobilní telefon pro soukromé účely i automobil.

"Část našich zaměstnanců má nárok na služební automobil i pro soukromé účely a paušál na tisíc kilometrů zdarma. Kromě toho máme i služební byt pro mimopražské zaměstnance," potvrzuje Rita Gabrielová, tisková mluvčí Seznam.cz.

Zaměstnancům, kteří nemají k dispozici byty, zase některé firmy přispívají na ubytovnu. "Mezi výhody které jsou hrazeny ze sociálního fondu Sazky, patří například příspěvky na ubytování mimopražských zaměstnanců v podnikové ubytovně," dodává Zdeněk Zikmund, tiskový mluvčí společnosti Sazka.

Pracovníci Sazky se navíc mohou spolehnout na bezúročné půjčky, odměny při životních a pracovních výročích či cenově zvýhodněné zájezdy v tuzemsku i zahraničí.

Další firmy nabízejí proplácení městské hromadné dopravy a příspěvky na školení.

Tábory pro děti i akcie

V některých firmách mohou zaměstnanci dosáhnout i na akcie společnosti. Zatímco například Zentiva je nabízí pouze svým klíčovým manažerům, ve Vodafone má každý zaměstnanec automaticky nárok na určitý počet akcií společnosti.

Stále populární jsou ve firmách i dětské tábory, permanentky na sportoviště, poukázky na vitamíny či lístky na divadelní představení.

Personální agentury ale s nadsázkou upozorňují, že někdy se pracovní benefit může firmě negativně vrátit. "Třeba příspěvky na sport jsou oblíbeným benefitem, dokud se nezraní půlka vývojového týmu," říká Jan Bílek z Robert Half Internetional.

Mnohdy si firmy se systémy odměn docela "vyhrají". To potvrzuje i příklad Vodafone: "Jednou z možností benefitů pro zaměstnance je takzvaný systém kafetérie - každý zaměstnanec získá určitý počet bodů, které může využít třeba jako příspěvek na dovolenou, vstupné do fitcenter či na jazykové kurzy," říká Jakub Hrabovský, mluvčí Vodafonu.

Vývoj průměrných mezd v Česku

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist