O drahé automobily se zajímají nejen ti, kteří si je mohou pořídit. Váží se k nim vysoké pojistky, a tak je pro každý pojišťovací ústav výhodné, když může s majitelem uzavřít smlouvu.

A protože drahá auta nenechávají v klidu ani zloděje, je nabíledni, že se jejich majitelům kvalitní pojistky vyplatí.

Na rozdíl od povinného ručení je havarijní pojištění dobrovolné - a jeho volba náležitě složitá.

Proč auto pojistit


Peníze na havarijní pojištění se mohou majitelům vozidel mnohonásobně vrátit. Pojistka totiž kryje řadu rizik, která nejsou až tak vzácná. Z povinného ručení se totiž vyplácejí jen škody, které řidič při provozu způsobil někomu jinému. Naopak havarijní pojistka kryje rizika škod, které si majitel automobilu neúmyslně způsobí na svém voze sám. Vedle toho havarijní pojištění kryje také riziko krádeže vozidla, jeho poškození živelní událostí a v neposlední řadě řáděním vandalů.

Klienti si mohou u své havarijní pojistky zvolit nejrůznější kombinace těchto čtyř základních rizik. Největší zájem mají lidé o variantu "all risk" - tedy pojištění proti všem rizikům současně. Čím větší rozsah pojistného krytí si zvolí, tím více pak platí na pojistném.

Motoristé, kterým ani havarijní pojistka all risk nestačí, mohou využít ještě nejrůznějších četných připojištění, a tím celkové krytí rozšířit o další rizikové události. V tomto směru se nejčastěji jedná o pojištění skel (především čelní sklo).

Výše pojistného je dána především typem a značkou vozidla, jeho pořizovací cenou a také stářím auta. Čím starší je vůz, tím je pojistné nižší. Klient si přitom volí z několika variant spoluúčasti. Čím větší relativní spoluúčasti dá přednost, tím je pro něj pojistné nižší. Má na výběr již od jednoho procenta (tisíc korun) přibližně do 30 procent (30 tisíc korun). Nejčastější spoluúčast je přitom buď pět, nebo deset procent (respektive pět nebo deset tisíc korun).

Výše pojistného se odvíjí také od rizik, která si klient vybere. Na druhou stranu je pojistné snižováno nejrůznějšími slevami a bonusy dobrého řidiče. "Obecně lze říci, že systém u havarijních pojistek je podobný jako u povinného ručení. Motorista - dobrý řidič získá pětiprocentní bonus za každý rok, maximálně až 50 procent. K tomu se v havarijním pojištění počítá s koeficientem stáří - průměrně tři procenta ročně," říká Marek Vích, tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa.

Další oblastí, kde mohou motoristé získat slevy na pojistném, je úroveň zabezpečení vozidla. Čím kvalitnějším zabezpečovacím systémem je auto vybaveno, tím sleva z havarijního pojistného narůstá. Může podle druhu pojišťovny dosáhnout od 10 do 30 procent.

Kdy se pojistit a kdy ne


Motoristé, kteří vlastní již hodně starý automobil, jehož případná oprava by nebyla až tak finančně náročná a současně lze předpokládat, že nebude v "zájmu" zlodějů, si s havarijní pojistkou nemusí moc lámat hlavu. Některá stará auta se však kradou na náhradní díly.

Něco jiného platí pro majitele nových a drahých vozů. Tam je samozřejmě riziko odcizení výrazně vyšší a současně i případná škoda může dosáhnout velkých částek v řádů statisíců korun.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist