Do čela dozorčí rady německého výrobce nákladních automobilů MAN byl včera navzdory silnému odporu části akcionářů zvolen kontroverzní šéf dozorčí rady automobilové skupiny Volkswagen Ferdinand Piech.

Takovýto výsledek výroční valné hromady podle analytiků naznačuje, že po určitém "uklidňujícím" období se obnoví jednání o fúzi mezi Volkswagenem, MAN a švédskou Scanií.

Investoři na valné hromadě Piecha ostře napadali a demonstrativně podpořili generálního ředitele MAN Hakana Samuelssona. Volkswagenu, největšímu akcionáři MAN, se nakonec podařilo do dozorčí rady prosadit všechny tři své kandidáty, třebaže Piech dostal jen 73 procent hlasů. To je na valných hromadách mimořádně nízké procento, protože většinou se členové rad volí 99 procenty.

Investoři se obávají, že Piech využije své pozice k převzetí kontroly nad firmou a prosazení svých zájmů. Piech chce sloučit divizi užitkových vozů VW s podobnými divizemi MAN a Scania, jejímž je Volkswagen rovněž největším akcionářem. Tento krok sice obecně všechny tři strany podporují, vládnou však obavy, že Piech bude nakládat s firmou, jak uzná sám za vhodné, a nebude brát ohled na ostatní akcionáře.

Piech čelil při nedávných volbách rady velkému odporu i v mateřském Volkswagenu, hlavně za to, že koncem loňského roku měl prsty v odchodu úspěšného generálního ředitele Bernda Pischetsriedera. Sedmdesátiletý Piech, považovaný za zastánce překonaných metod, nakonec své protivníky s pomocí odborů porazil, akcionáři VW kapitulovali a umožnili jeho zvolení do čela dozorčí rady.

MAN v prvním čtvrtletí zvýšil provozní zisk o 51 % na 318 milionů eur. Kromě nákladních automobilů vyrábí i autobusy, naftové motory a turbiny. Poskytuje i průmyslové služby a zaměstnává zhruba 50 tisíc lidí po celém světě.