S pomocí peněz od šéfa ČEZ chce ředitel Prvního obnoveného reálného gymnázia Václav Klaus mladší vybudovat školu, která by dokázala konkurovat drahým mezinárodním.


HN: Jak vysoké školné se bude platit? Dvaatřicet tisíc ročně jako nyní na PORG?

Chceme brát kvalitní učitele z Anglie, takže se to určitě vyšplhá na dvojnásobek, tedy kolem 64 tisíc. Obávám se, že jinak se kvalitní škola provozovat nedá.


HN: Přichází víc mecenášů s tím, jak roste význam vzdělání a země bohatne?

Nemůžu říct, že by každý týden někdo chodil. Tohle je skutečně první vlaštovka.


HN: Proč v Česku není víc škol, jako je PORG? Kvalitní gymnázium pro nadané děti není dobrý byznys?

Taková škola musí být soběstačná, nemůže být z poloviny závislá na státu. Školné musí být trochu větší, aby přitáhla klientelu a byla úspěšná.

Stát na druhé straně hodně investoval do státních škol, takže těch soukromých v poslední době moc nevzniklo.


HN: Dala by se škola na úrovni, kterou chystáte, provozovat i bez peněz od pana Romana? Ze státního příspěvku a školného?

Dalo by se to dělat dobře, kdyby šly všechny peníze do školství přímo za žákem. Dnes to, co na studenta dostanete, nestačí. Kdyby se výdaje na školství rozdělily na žáky, stačilo by to na dobré školy. Pak mohou být soukromé školy jako PORG v každém okresním městě. Ten normativ (částka, kterou dostává škola na žáka, pozn. red.) je uměle snížen, protože do školství jdou peníze tisíci jinými způsoby - přes státem diktované platy nebo investice.


HN: Kolik stojí za rok škola, kterou chystáte?

Počítám s tak 70 až 75 miliony korun.


HN: Kolik stojí dobrý učitel?

Ta profese je specifická. Nedá se říct, že za padesát tisíc seženete lepšího člověka než za 25 tisíc. Vím třeba, že na slavné Kellnerově škole berou učitelé méně než na PORG. Samozřejmě za jinou cenu pracují angličtí učitelé. U českých je ale důležitá vize školy, radost z práce a nějaké slušné ohodnocení kolem 30 až 35 tisíc korun měsíčně.

Když dáte platy o sedmdesát procent vyšší, nedostanete o tolik lepší učitele. Učiteli se stávají trochu jiní lidé než třeba ekonomy. V té profesi je velká kariéra nemožná.


HN: Nejlepší cestou, jak mít kvalitní školy, je dát všechny peníze přímo na žáky?

Podle mého názoru ano. I ODS se však bála dát to do volebního programu. Je to spíš jen vize. Brání jí odpor průměrných a podprůměrných. Když rodiče mají páku, kterou jsou peníze za jejich žáčka, tak budou některé školy plné a jiné poloprázdné. Ty druhé směřují k uzavření a začíná veliký odpor. Průměrní se brání všemi prostředky. Zkuste s tím přijít a uvidíte, co udělá odborový svaz pracovníků ve školství a sdružení ředitelů.