070621_22.gif

České firmy podle odborníků katastrofálně podceňují stárnutí populace. Zatímco dnes má za sebou 65 let života jen 14 lidí ze sta, v polovině století by to měla být již plná třetina populace. Řada podnikatelů na to však ještě nezareagovala. Na svět, v němž každý třetí potenciální zákazník bude v důchodovém věku, se většinou nijak nepřipravují.

"České firmy preferují mladší pracovní sílu, která je pro ně levnější a pružnější," říká Jitka Langhamrová, vedoucí katedry demografie Fakulty informatiky a statistiky na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Co tedy mají podnikatelé dělat, aby uspěli i ve společnosti, v níž bude stále více seniorů? Podle odborníků si musí z demografického pohledu zmapovat region, ve kterém chtějí podnikat. "Na daném území si nechat udělat odhad budoucího vývoje populace a přizpůsobit se mu. Studie například ukáže, na jaké cílové skupiny se zaměřit a také zda vůbec firmy najdou v regionu pracovní sílu," říká Jitka Langhamrová.

Zahraniční podnikatelé si podle ní více uvědomují, že pokud přijmou mladého pracovníka, musí do něj investovat. Také si více váží starších zkušených a loajálních zaměstnanců.

Zaostáváme za zahraničím

Například v Německu se objevuje stále více firem, které dávají přednost starším lidem. Třeba banka Landesbank Rheinland-Pfalz cíleně hledá zaměstnance starší padesáti let. O starší pracovníky projevovala v minulosti zájem i automobilka BMW či výrobce autosoučástek Brose. Na lidech v pokročilejším věku si cení především zkušeností, loajality a disciplíny.

Obdobné soudy vynáší o starších pracovnících i dotázaní čeští podnikatelé. Jen málo z nich se ale zatím řídí příkladem západních sousedů. K výjimkám patří firma Linet. "Se zaměstnáváním starších občanů máme dobré zkušenosti. Jsou zodpovědní a loajální," říká šéf společnosti Zbyněk Frolík.

Výhod starších pracovníků si pozvolna začínají všímat i další firmy. "Naši klienti čas od času vyžadují, aby měli uchazeči kromě jiného i určitý vyšší věk," říká Branch manager personální agentury Grafton Technologies Martin Ježek. "Pokročilejší věk považují za formu záruky, že na základě pracovních a životních zkušeností bude uchazeč schopný snáze se orientovat ve složitých situacích a činit správná rozhodnutí," dodává.

Kdo vydělá na stárnutí?

Právě společnost Linet vyrábějící vybavení pro domovy důchodců a nemocnice patří k těm, které na stárnutí populace pravděpodobně vydělají. Manažeři a šéfové podniků, které HN oslovily, považují právě pečovatelské služby a byznys s nimi spojený za jeden z perspektivních oborů podnikání. "Možnosti jsou široké. Například podnikání ve vhodných doplňcích stravy pro seniory," říká Zbyněk Frolík. Příležitosti se ale objevují také v oblasti cestovního ruchu. Zatímco před deseti lety čeští senioři podnikali cesty do zahraničí jen zřídkakdy, v posledních letech jejich počet mezi klienty cestovních kanceláří výrazně narostl.

"Jen v letošním roce se množství prodaných zájezdů seniorům zvýšilo o patnáct procent," říká mluvčí Cestovní kanceláře Fischer Daniel Plovajko. Společnost proto už v loňském roce připravila speciální nabídku určenou této klientele. Slogan zněl: "Mladí duchem - relaxujte v každém věku".

Pozadu nezůstává ani další velká cestovní kancelář - Čedok. "Postupně rozšiřujeme nabídku zájezdů vhodných pro seniory. Ti jezdí na dovolenou i vícekrát do roka. Zájem mají nejen o pobytové zájezdy u moře, lázně a poznávací cesty po Evropě, ale také o náročné poznávací zájezdy do Afriky či Ameriky," tvrdí ředitel marketingu firmy Čedok Tomáš Brejcha. Podle něho není problém setkat se s klienty kolem 70 let, kteří se pravidelně vydávají na fyzicky náročné cesty.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist