DIVADLO
David Drábek: Švédský stůl
/Brno, Národní divadlo, premiéra 15. 6./
Tragédií o třech chodech označuje své dílko Švédský stůl dramatik a režisér David Drábek. Text působí neotřele a svěže, je vtipný a přes svůj smutný podtón a neveselé vyústění nezapře vydatné porce komické nadsázky. O kvalitách této komorní hříčky svědčí i to, že po Hradci Králové, Olomouci a Šumperku je nyní Brno čtvrtým místem, kde byl Švédský stůl uveden.
Děj je mile prostinký: rytíř Jednohubka (Petr Bláha) vzplane láskou ke Špičce rumové či vaječně koňakové (Klára Apolenářová), náklonnost se stává vzájemnou a opravdovou, její upřímnosti nemohou zabránit ani cynické průpovídky Uzeného lososa (Petr Halberstadt). Delikatesám není však dopřáno dlouhého života, jejich osudy se uzavírají tragicky: prostořeký Losos i panenská Špička záhy končí v nenasytných žaludcích rautových hostů, zůstává jen rytíř Jednohubka. Ten nachází východisko ze své situace v sebevraždě - probodne se napichovací špejlí.
K personifikovaným poživatinám, které vzdáleně asociují kouzlo Andersenových pohádek, přibral tentokrát Drábek ještě dvě němé, ale hbité postavy: Nůž a Vidličku. Způsob, jakým krájejí třeba Lososa, je stejně krutý jako legrační. Drábek, který si sám inscenoval Švédský stůl už v Olomouci, inovoval svou někdejší režii a hercům v rozlehlé Redutě dopřál více pohybu. Rozpohybovaně se jeví především pojízdný Losos, jehož stylizace málem připomíná šlapací dětské autíčko s dlouhým ocasem, ze kterého nakonec zůstává jen bílá kost. Vladimír Čech
VÝSTAVA
HZA Arbeit, komiksy a plakáty Honzy Bažanta
/Praha, kavárna Lucerna, do 5. 8./
Jeden z nejoriginálnějších českých kreslířů komiksů Honza Bažant vystavuje v Lucerně ukázky své práce za poslední dva roky. Úryvky z komiksu Pán času, který získal loni hlavní cenu festivalu comiCZcom, a ukázky z chystané knihy o Pérákovi střídají plakáty.
Kreslíř, pod zkratkou HZA, má výrazný, graffiti ovlivněný rukopis. Komplikované kresby neztrácejí čitelnost, jsou dynamické, obydlené originálními tvory. Jsou výtvarně stylizované a obstojí i mimo vlastní příběhy komiksů.
"Jako tvůrce komiksů se neuživím, i proto myslím při kreslení na výstavní využití. Přijde mi škoda zavírat to jen do knížky," říká autor, který motivy z komiksových příběhů dál rozvíjí ve volné tvorbě. Vystudoval scénografii na DAMU, práci kreslíře kombinuje s divadlem. Je autorem scény inscenace Família v Činoherním studiu v Ústí nad Labem nebo Nadsamec Jarry v pražské Ypsilonce. Magdalena Čechlovská
Okno do českého loutkářství
/Liberec, Oblastní galerie, do 16. 9./
České loutky se chystají do světa. V listopadu se podívají na Mezinárodní loutkářský festival Titirijai 07 ve Španělsku. V omezené sestavě se nyní, u příležitosti konkurenčního festivalu Mateřinka, objevují v "předpremiéře" v Liberci.
V muzeu jsou loutky umístěny na desítky malých pódií tak, jako by se zastavil čas během představení. Vedle popisky nechybí ani část příslušného textu.
Průřezová výstava začíná přelomem 18. a 19. století realistickými loutkami kočovných společností. Pokračuje českou specialitou rodinného loutkového divadla. Stolní, sériově vyráběné dekorace navrhovali na začátku dvacátého století různí umělci - od malířů krajinářů po designéry kubisty. Unikátní jsou i ukázky spolkového loutkářství českých modernistů. Nechybí Spejbl Josefa Skupy, klauni Vojtěcha Suchardy ani čerti Jana Malíka. Vedle nich "vystavují" Ondřej Sekora či Karel Svolinský.
Přepestrou směsici hrdinů a ukázek nejrůznějších typů loutek doplňují dekorace současných divadel. Putovní výstava se na zimu vrátí do Moravského zemského muzea v Brně. Petr Vendera
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist