Jednoznačně pozitivní změna. Tak hodnotí podnikatelé a daňoví poradci jednu z vládních reforem, jež firmám umožní odečíst od základu daně neprodejné zásoby.

Doposud platilo, že do daňově uznatelných nákladů nebylo možné uplatnit škodu, která vznikla podnikateli likvidací neprodejných zásob.

Například pokud měl obchodník na skladě jogurty s prošlou záruční lhůtou v hodnotě 10 tisíc korun, které musel zlikvidovat a následně vykázal účetní zisk 20 tisíc korun, nemohl odečíst od základu daně oněch 10 tisíc. "Tudíž zdaňoval částku 30 tisíc korun," říká daňový poradce Jiří Nesrovnal. Od roku 2008 bude tedy podnikatel ve stejném případě zdaňovat částku 20 tisíc korun.

"Neprodejné zásoby jsou rizikem podnikání a náklad na toto riziko by měl být daňově uznatelný," vysvětluje náměstkyně ministra financí Dana Treciová, proč úřad ke změně přistoupil.

Podnikatelé změnu vítají

"Možnost daňově odepsat neprodejné zásoby je správným krokem a je logická z pohledu hospodaření obchodních společností," říká prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek.

Obchodní společnosti podle něj doposud často obcházely nemožnost daňové uznatelnosti neprodejných zásob tím, že odprodaly neupotřebitelné věci za velmi nízkou cenu jiné firmě a ta je zlikvidovala.

"Takový postup byl sice při dodržení účetních a daňových pravidel přípustný, přesto to bylo někdy při kontrole finančním úřadem napadáno," vysvětluje Jaromír Drábek. Nově zavedené pravidlo tedy zjednodušuje pro podnikatele možnost nakládání s neupotřebitelnými zásobami, protože mohou být odepsány přímo subjektem, který je nakoupil.

S tím souhlasí i Jiří Nesrovnal, podle kterého změna odstraňuje případy, kdy bylo sporné, zda je náklad uznatelný, či ne. Vítanou změnou je novinka i podle předsedy Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR Bedřicha Dandy.

"Je ale třeba zdůraznit, že tato změna se uplatní až v roce 2009, kdy se bude podávat daňové přiznání," říká Jiří Nesrovnal.

Co je nutné splnit

Za daňově uznatelný náklad se nyní tedy budou považovat škody vzniklé v důsledku prokazatelně provedené likvidace neprodejných zásob materiálu, zboží, polotovarů a hotových výrobků.

Poplatník může takovou škodu zahrnout do daňově účinných nákladů za předpokladu, že splní stanovené podmínky. Konkrétně musí o likvidaci vyrozumět místně příslušný finanční úřad minimálně 30 dnů před jejím provedením. Oznámí místo, datum a způsob likvidace, specifikuje skladovou hodnotu a množství a sortiment likvidovaných zásob.

Dále je povinen umožnit správci daně přítomnost na likvidaci a následně o jejím provedení vypracuje vyřazovací protokol obsahující důvod a způsob vyřazení, náklady na vyřazení, souhlas statutárního orgánu nebo pověřeného zaměstnance.

Tato dokumentace by měla snížit riziko, že dojde k fiktivní likvidaci a zboží bude následně prodáno, ale již mimo účetnictví, a tedy mimo daňový základ.

 

Kolik zaplatí podnikatel na daních

30H22.gif

Poznámka: Do výše odvedené daně se promítá možnost odečíst od základu daně neprodejné zásoby i nižší daň z příjmu právnických osob.