HN_070921_05r200.jpgVláda chce do roku 2010 snížit výdaje podnikatelů na administrativu aspoň o pětinu. A zajistit to má ministerstvo průmyslu a obchodu. Úřad vedený Martinem Římanem ale optimismem nehýří.

"Nemám na kolegy ministry žádnou páku, kromě toho, že je trochu vypeskuji při jednání kabinetu," říká ministr Říman.


HN: Jednotlivá ministerstva mají vypracovat své akční plány, jak s byrokracií zatočit. Daří se jim to?

Dá se říci, že se s tím doslova rveme, a to už asi půl roku. Přiznávám, že výsledek zatím moc vidět není.


HN: Není akce předem odsouzená k zániku, když úředníci mají bojovat vlastně sami proti sobě?

Samozřejmě tvrdí, že právě jejich legislativa je nejlepší, že všechny údaje od podnikatelů potřebují. Úředníci jsou z minulých let nastaveni na to, že je třeba regulovat podnikání. A jejich setrvačnost je obrovská. Pokud ministři nebudou mít na zeštíhlování administrativy osobní zájem, tak to akce odsouzená k zániku opravdu bude.


HN: Ministerstvo průmyslu nepatří k institucím, které podnikatele "dusí" nejvíc. Přesto analýza Úřadu vlády ukazuje, že poskytování informací vašemu úřadu vyjde podnikatele ročně na celkem 6,5 miliardy korun. Jak vy sám projevujete osobní zájem na oné "zeštíhlovací" akci?

Zrušili jsme na dvacet vyhlášek. Sladili jsme také kontrolní činnost živnostenských úřadů a České obchodní inspekce tak, že na kontroly chodí spolu. To je pro firmy znatelná úleva. O 35 procent se nám také podařilo snížit požadavky na statistické výkazy.


HN: Jak dál hodláte byznysu chtivým lidem usnadnit život?

Připravujeme zjednodušení registračního formuláře pro nastávající živnostníky z dvaceti stránek na dvě.


HN: Jenže podnikatelé stále uvádějí příklady, kdy jsou na nich vyžadovány opravdu podivné povinnosti. Například si sami musí vést evidenci o kontrolách, které u nich zkoumaly zdravotní nezávadnost a kvalitu zboží. Když chce živnostník na pouť, musí tři dny předem hlásit, kam pojede. Považujete třeba zrovna tohle za nezbytné?

To jistě ne. Ale právě takové případy nás zajímají a uvítáme, když se o nich dozvíme. Ve spleti zákonů a vyhlášek z ostatních oborů není lehké se vyznat a každý podnět prozkoumáme.


HN: Váš úřad vyžaduje od podnikatelů 108 různých druhů informací. Ale jen 25 jich vyplývá z předpisů Evropské unie. Zbývající jsou plně v pravomoci českých orgánů. Kritika firem, že domácí úředníci jsou papežštější než papež, je oprávněná?

To je právě problém setrvačnosti úředníků. Tím, že obhajují svoji legislativu, hájí i vlastní posty.


HN: Když máte dohlížet na zeštíhlování byrokracie na všech úřadech - kolik nových úředníků jste na tuto práci museli přijmout?

Útvar, zabývající se touto oblastí, přibral devět lidí. Ale stáhl jsem je z oborů, které už tolik nepotřebujeme, ze statistiky a analýz.


HN: Kolik úředníků je teď celkem ve vašem týmu, bojujícímu proti přebujelé administrativě?

Asi pětadvacet lidí.