Německá automobilka BMW informovala své americké prodejce a dealery o tom, že v květnu na tři až čtyři týdny pozastaví výrobu elektromobilů. Důvod firma neoznámila, experti ale říkají, že trh s elektroauty je momentálně nasycený a automobilka má na skladě dost aut, aby uspokojila poptávku.
Se zprávou přišel jako první oborový server Automotive News s odkazem na zdroje z řad amerických dealerů. Jedním z důvodů je i zavedení dovozních cel na auta a díly do USA ve výši 25 procent z cizích zemí. BMW svou továrnu ve Spojených státech sice má, ale všechny elektromobily vyrábí v Německu.
„Když k tomu připočteme, že trh s elektromobily je nasycený, nedává smysl přidávat na přeplněný trh stále dražší elektromobily,“ uvedl pro zmíněný server viceprezident analytické společnosti AutoForecast Solutions Sam Fiorani. Automobilka také uvedla, že své modely pro americké zákazníky nezdraží do června, protože na skladech má dost aut dovezených před zavedením cel. Následně je ale do ceníků promítne.
Zpráva o zastavení výroby je o to překvapující, že BMW za první kvartál 2025 prodalo celosvětově 86 449 elektrických aut, tedy o necelých deset procent meziročně více. Ještě výrazněji roste právě v USA. Za první tři měsíce roku tam udalo 13,5 tisíce elektroaut, což je o 26,4 procenta více než za stejnou dobu loni. Automobilka v dopise neuvedla, zda se pozastavení výroby dotkne všech modelů, nebo jen některých. Zatím se to ale podle amerických médií jeví jako plošná odstávka, která se dotkne i Evropy.
Nejde přitom o první letošní zprávu, která se negativně dotýká elektromobilní budoucnosti bavorské automobilky. V únoru BMW informovalo, že odkládá investici 700 milionů eur (17,6 miliardy korun) do přestavby továrny v Oxfordu, kde vyrábí vozy Mini Cooper. Peníze měly pomoci k vyšší elektromobilní produkci.
Vedení BMW předpokládá, že zmíněná cla na dovoz aut do USA sníží letošní zisky automobilky až o jednu miliardu eur. To by byl zásadní dopad, už loni firmě meziročně zisk klesl o necelých 37 procent na 7,6 miliardy eur.
Jako jedna z mála německých automobilek BMW ještě nezveřejnilo své finanční výsledky za letošní první kvartál, snížilo ale odhad své celoroční provozní marže na pět až sedm procent. To by bylo níž, než ji měla Škoda Auto za letošní první tři měsíce roku. Česká automobilka se dostala na 7,5 procenta.
V německém autoprůmyslu není BMW jediné, kdo tápe. Minulý týden zveřejnil své výsledky koncern Volkswagen (VW). Hospodařil s čistým ziskem 2,19 miliardy eur (zhruba 54,5 miliardy korun), což je meziročně o 40,6 procenta méně než za stejnou dobu loni.
Jedním z důvodů meziročně horších výsledků kromě nestálosti ekonomiky a nejistoty kolem obchodních válek je to, že VW neumí vydělávat na elektromobilech. Má totiž vysoké náklady na výrobu, zvláště v Německu. I proto je marže hlavní značky Volkswagenu půl procenta, hůře je na tom v koncernu jen Seat s 0,1 procenta. Ani skupina kolem Audi koncern zrovna netáhne, marži má na 3,5 procenta. I dřívější stroj na peníze, stuttgartské Porsche, je zaseklý. Marže mu z více než 14 procent spadla na 8,7 a dohání ho zmíněná Škoda.
Ze silné trojice německých skupin na tom dobře není ani Mercedes-Benz. Stuttgartské automobilce se tenčí podíl na evropském i čínském trhu. A to nejen v elektroautech, ale i luxusních vozech se spalovacím motorem, které jsou dlouhodobým tahounem zisků.
Finanční čísla za první kvartál hovoří jasně: meziroční pokles čistého zisku o 43 procent na 1,73 miliardy eur, marže u osobních aut je na 7,3 procenta a u dodávek lehce nad pěti. Mercedes byl přitom roky zvyklý na celkovou marži kolem 14 procent a byl jednou z nejziskovějších masových automobilek světa. Podle německého listu Handelsblatt by nízká prodejní čísla, nedostatečně vytížené závody a slabá poptávka v Číně mohly Mercedes uvrhnout do sestupné spirály, ze které se bude jen těžko vracet.
Hlavy už v Mercedesu padají. Po rozsáhlých manažerských rošádách a omlazení v nejvyšších patrech firmy z přelomu roku přichází další velké řezy a zeštíhlení v nižších manažerských patrech. Zaměstnancům, kteří se rozhodnou dobrovolně odejít, nabízí odstupné až do výše půl milionu eur (necelých 12,5 milionu korun). Mercedes-Benz chce do roku 2027 ušetřit ročně až pět miliard eur, proto škrtá, kde to jde. Kromě manažerských pozic i ve výrobě. Automobilka chystá kvůli nižším nákladům částečný přesun výroby z Německy do Maďarska.
Domácí továrny Mercedesu sice na rozdíl od některých závodů Volkswagenu zůstanou v provozu, ale citelně se v nich sníží kapacity. Každý bude vyrábět maximálně 300 tisíc vozů, naopak v Maďarsku se má výroba zdvojnásobit.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist