Jízda po dálnici bude od nového roku dražší. Majitelé osobních aut zaplatí o stokorunu více - tedy rovných tisíc korun. Vláda totiž včera schválila zdražení dálničních známek, které navrhlo ministerstvo dopravy.

Naposledy příští rok si budou kupovat dálniční známky i vozy od 3,5 do 12 tun. Jejich cena vzroste o zhruba 15 procent na osm tisíc korun.

Od roku 2009 by tyto vozy měly platit mýtné podle počtu ujetých kilometrů. "Od ledna 2009 budou malé náklaďáky platit elektronické mýtné stejně jako dnes kamiony nad dvanáct tun," potvrdil Řebíček.

Ceny dálničních známek se mění po více než třech letech. Zdražení oznámilo ministerstvo dopravy už koncem srpna, včera vláda návrh definitivně potvrdila, protože žádný z ministrů proti návrhu neprotestoval. Novela vládního nařízení začne platit 1. prosince, aby se dodržel obvyklý přesah platnosti ročních kuponů.

HN_070925_15a.gif

O 350 milionů navíc

Ministr dopravy počítá s tím, že díky zvýšení cen známek porostou příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury proti letošku o 350 milionů korun. Letos stát na známkách vybere zhruba 2,3 miliardy korun. Větší část z toho, 1,4 miliardy, zaplatí majitelé osobních vozů.

Vláda zároveň schválila i nové sazby mýtného. Ty se však příští rok měnit nebudou. "Mýto není v provozu ještě ani rok, takže jsme sazby ponechali," vysvětlil Řebíček.

V průměru kamiony těžší než 12 tun platí za kilometr dálnice 4,05 koruny. Ve skutečnosti se platby liší podle počtu náprav, množství zplodin nebo denní doby, kdy kamion po dálnici jede.

Kolik budou od roku 2009 platit za kilometr malé "náklaďáky", zatím není rozhodnuto.

Podle zástupců ministerstva dopravy se ovšem bude vycházet z platného usnesení minulé vlády. Bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský prosadil předběžný záměr, kdy se pro auta nad 3,5 tuny bude sazba za kilometr pohybovat od 1,20 do 2,20 koruny. Nejčastěji se v této souvislosti mluví o částce zhruba 1,60 za kilometr.

Jak moc by to zdražilo dopravu malým autodopravcům, zatím odmítá spekulovat i sdružení dopravců Česmad Bohemia, protože vláda dosud nestanovila mýtné sazby.

Hrozba pro offroady?

Obavy z placení mýtného mají majitelé větších osobních aut s tažným zařízením, která by celkem přesáhla hranici 3,5 tuny, a místo dálniční známky by museli platit mýtné.

To by se týkalo třeba majitelů vozů Nissan Patrol nebo Land Rover Discovery, s přívěsem by totiž mohly přesáhnout hmotnost čtyři tuny. A pokud by se to posuzovalo jako dnes, platilo by takové auto mýto i při jízdě bez přívěsu.

"O tomto problému víme a měla by ho řešit chystaná novela zákona o pozemních komunikacích," říká mluvčí ministra dopravy Karel Hanzelka.

Kvůli dalšímu výběru mýta podepíše ministerstvo dopravy dodatek ke smlouvě se společností Kapsch počátkem října. Tentokrát by ale měl být veřejný. Kapsch tak systém s mýtnými branami postaví i na všech budoucích dálnicích, které se začnou budovat do roku 2017.