Kožené boty podražené tlustou gumou rozdělují lidi na dva nesmiřitelné tábory. Jedni na tuto obuv nedají dopustit a prezentují ji jako nejlepší a nejpohodlnější. Ti druzí se baví mapováním jejích milovníků, vymýšlejí dokonce různé bodovací stupnice závislé na míře dojmu z nositele.

"Bílé jsou za dva body, černé za čtyři, kotníčkové nebo s jazykem ven dvojnásobek, ke kostýmku či na nohou jeptišky, speciální prémie," vysype ze sebe jeden z mnoha "obdivovatelů" v naší zemi tradičních bot se značkou Prestige.

Bylo to podpultové zboží za pět set korun

Tyto boty se začaly vyrábět už před dvaceti lety. Výraz Prestige znamená v angličtině, němčině i francouzštině "význam, vážnost".

Prestiže se v době svého vzniku skutečně těšily velké oblibě u zákazníků. Byl to módní hit, který se dal sehnat jen stěží, zkrátka podpultové zboží. Prestiže patřily tenkrát mezi dražší boty, stály asi pět set korun.

A přežily až dodneška. Klasické prestižky se stále vyrábějí a pod označením "pracovní obuv" jsou do obchodů dodávány v několika barvách a provedeních. Klasické bílé s modrým pruhem jsou již notoricky známé, je možno však sehnat i prestiže kotníčkové. Obě varianty jsou k dispozici také v černém provedení. Krátkou dobu se prodávaly dokonce v barvě růžové.

Firma Timberland odřekla odběr, hrozil konec

Prestige byly vyvinuty v tradiční baště českého obuvnictví, ve Zlíně. Na český trh je dodal v té době jeden z největších výrobců obuvi Svit. Ten se v 90. letech dostal do vážných ekonomických problémů, které v roce 2000 vyvrcholily prohlášením konkursu. Z dceřiné společnosti Svitu, Konty Obuv, vnikla v roce 2001 společnost CEBO, která pokračovala ve výrobě bot značky Prestige.

Firma odvodila svůj název od sloganu "Česká bota" a navazovala na tradici obuvnické výroby zejména ve zlínském Svitu. V roce 2002 byl však i na CEBO vyhlášen konkurs. Návrh na konkurs podalo představenstvo podniku kvůli ztrátě klíčových zakázek od americké firmy Timberland. Ta totiž byla pro zlínskou firmu strategickým odběratelem, její zakázky představovaly tři čtvrtiny obratu firmy. Timberland zakázky odřekla v důsledku recese způsobené teroristickými útoky z 11. září 2001.

V té době nebylo jisté, zda boty Prestige přežijí, ale zájem o o koupi technologie na výrobu bot projevila nakonec zlínská společnost Moleda. V roce 2002 si technologii na výrobu usňových bot pronajala, později odkoupila. Moleda převzala rovněž 100 zaměstnanců z CEBA.

"Věřili jsme, že Prestige mají na českém trhu stále své místo. A že když se na nich ještě zapracuje, dají se i vylepšit," říká Jaroslav Navrátil, ředitel firmy Moleda.

Zákazníky jsou příslušníci střední a starší generace

Firma dodává na trh ročně asi 120 tisíc párů sportovní obuvi Prestige. Část jich míří na Slovensko, většina párů je prodána v Česku.

"Prestiže sice vypadají jak před lety, ale jsou širší, pohodlnější, mají například novou podšívku, která zabrání pocení nohou," tvrdí Navrátil.

Jejich nákup už není prestižní záležitostí a tomu také odpovídá cena výrobku, který lze zakoupit za šest set až tisíc korun. Zákazníky Moledy jsou spíše příslušníci střední a starší generace.

"Například čtyřicátníci začínají naše boty zase kupovat, vzpomenou si, že boty značky Prestige už v mládí měli a byly kvalitní, a tak si je zase pořídí. V tomto věku dají lidé spíš na kvalitu a nevyhledávají módní výstřelky," říká Navrátil.

Prodavačka obuvi z Dobříše Alena Tinhoferová však nabízí trochu odlišný pohled. "Ještě před patnácti lety to byl nejprodávanější vzor. Tenkrát však nebyl takový výběr jako dnes. Teď už o ně není moc zájem, nosí je spíš starší generace. Máme je už jenom v pár velikostech, víceméně je jen doprodáváme. Nedávno nám prestiže nějaký dodavatel nabízel, ale vyšlo by to draho, přes tisíc korun, tak jsme je nebrali."

Svérázný důkaz o popularitě těchto bot pak představuje třeba nedávný pochod důchodce Jana Klímy - ušel pěšky trasu z Třeště do Prahy, téměř 150 kilometrů. Při svých výletech spoléhá se na bílomodré prestižky, ve kterých prý už nachodil desetitisíce kilometrů.

Prestižky jsou navíc certifikovány jako pracovní obuv. Do Škody Auto jich Moleda pro tento účel dodá asi deset tisíc párů ročně.

"Jako pracovní obuv se prodá asi čtyřicet procent vyrobených prestiží," dodává Navrátil. O slávě prestižek svědčí i to, že jsou na tržištích k dostání jejich padělky, povětšinou čínské výroby. "Na jednu stranu je potěšující, že nás napodobují. Takto se kopírují jen žádané a zaběhnuté značky. Na druhou stranu to naši firmu poškozuje, napodobeniny jsou velmi nekvalitní," uvedl Navrátil. Zatímco klasická prestižka se vyznačovala mimořádnou životností, napodobeniny se rychle rozpadají, a to podle Navrátila kazí pověst značky u zákazníků. Proti plagiátům Moleda bojuje, spolupracuje s celnicemi i s ČOI a na několik firem již podala trestní oznámení.

Vzory pro mladé mají již jinou značku

Dnes firma vyrábí nové vzory obuvi na sport, určené pro mladší generaci. Neprodávají se však již pod značkou Prestige, ale Moleda. "Nová řada obuvi, vychází z tradice značky Prestige, ale chceme, aby byla u zákazníků zapsána pod názvem naší firmy," říká Navrátil. Do budoucna chce Moleda vyvíjet moderní obuv pro mladé, ale osvědčené prestižky, jak je známe už čtvrt století, budou v jejím sortimentu nadále.