Po 25 letech jsem se z nostalgie vydal do Japonska. Poprvé jako turista z relativně bohaté země, která od roku 2018 dohání a předhání Japonsko v makroekonomických ukazatelích. Chtěl jsem navštívit známá a neznámá místa a zjistit, co je v Japonsku nového. Nemohl jsem poznat slavnou křižovatku „Golden Cross“ na Ginze, symbol luxusu a lesku Tokia. Chybí ikonická kruhová budova Sony architekta Ashihary. Byla zbourána. Zmizela stejně, jako Sony vyklidilo svoji pozici inovačního lídra. Slavnou křižovatku si jako „Nissan Crossing“ marketingově přisvojil Nissan s futuristickým showroomem.

Obdobně jako Sony zmizely v hospodářské stagnaci od 80. let z povědomí spotřebitelů další japonské slavné značky, které stále existují, daří se jim ale v průmyslových technologiích více než ve spotřební elektronice. Nakupovat elektroniku a kamery v Akihabara Electric Town se již nevyplatí. Ceny jsou stejné jako v Evropě, existuje globální trh. Japonsko již není nejdražší zemí a Tokio není nejdražším městem světa. A to je jeden z hlavních důvodů signifikantního rozdílu. V Japonsku je mnohem více zahraničních turistů než dříve. Je jich tam dokonce tolik, že jejich počet naráží na možnosti infrastruktury a toleranci Japonců.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak se proměnila pozice japonských značek ve světě spotřební elektroniky.
  • Jak devalvace jenu ovlivnila cestovní ruch a ceny pro turisty.
  • Jak Japonsko zvládá turistický boom.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.