Všichni Evropané hojně vyhledávají tradiční dárky, jako jsou knihy, hudba a kosmetika nebo parfémy, což je dobře, protože jich letos také hodně dostanou. Především knihy se oproti minulému roku znovu stanou nejčastěji darovaným dárkem. Vydání poslední knihy Harryho Pottera na konci roku 2007, který má v České republice vysoký náklad, odstartuje další, byť krátkodobou knižní mánii.
CD jsou oproti předchozímu roku mnohem méně vyhledávaným dárkem. Ze čtvrté příčky spadla na osmou pozici. Hlavním vysvětlením jsou sítě P2P. Hudební průmysl tuto situaci řeší nabídkou platforem pro legální stahování a prodej hudby přes mobilní telefony.
Tradičním dárkem se staly dárkové poukazy, které zamezují darování nesprávného dárku a dokládají snahu o sblížení přání s realitou. Jsou velmi populární v Belgii, Irsku a Jihoafrické republice, zatímco Češi ani Italové k nim (prozatím) vztah nemají.
Celkem překvapivě na 35 procent Evropanů by si přálo dostat jako dárek hotovost, což Vánoce degraduje na jednoduchou, nudnou denní transakci. Je to nejpopulárnější dárek ve Francii, Rusku a v Německu, i tam se však dává zřídka. Proto ti, kteří si nejvíce přejí hotovost, šperky a zájezdy, budou asi velmi zklamaní. Češi vybírají klasické dárky - v první desítce převažují knihy, kosmetika a oblečení, ale taktéž hotovost.
Co ženy chtějí a co muži kupují
Ženy očekávají tradiční dárky a ne vždy jsou spokojeny s tím, co muži kupují. Evropské ženy budou mít radost z knih a hudby, ale jejich přání cestovat obecně vyplněno nebude. Ženské a mužské stereotypy pokračují: ženy preferují oblečení, šperky a kosmetiku, muži počítače, mobilní telefony atd. Čeští muži uspokojují přání svých žen zejména parfémy, knihami, oblečením, CD a šperky. Ale jako v ostatních evropských zemích nebude přání Češek cestovat a dostat hotovost vyslyšeno...
Víte, jaké dárky děti chtějí?
Děti v Portugalsku, Turecku a Jihoafrické republice by měly být mezi nejméně zklamanými. Naopak francouzské děti pravděpodobně nedostanou svůj vysněný dárek, protože pouze 42 % jejich rodičů ví, co si přejí. Kromě Francouzů tvrdí většina evropských rodičů, že znají přání svých dětí na Vánoce. Patří k nim také šest z deseti českých spotřebitelů... Maloobchodníci a výrobci značkového zboží tedy mají dvojí úkol: zjistit dětská přání a sdělit je kupujícím.
Malí Evropané do 12 let dostanou tradiční hračky. Deset nejčastěji kupovaných dárků pro evropské děti zahrnuje především klasické dárky: stavebnice, stolní hry, akční figurky, autíčka a panenky. Češi se přidávají k evropskému trendu. Téměř polovina českých dětí si přeje klasické dárky, ale taktéž si přejí počítačové hry.
Jedním z klíčových trendů roku 2007 je vzrůstající popularita technicky vyspělých dárků. Mezi nakupujícími v České republice jsou velmi oblíbené mobilní telefony. Tento trh pro dospívající mládež v ČR prudce roste, zatímco ve staré Evropě se již nasytil.
-
Co dostanou mladší děti v ČR
Kreativní hračky, stavebnice 49 %
Počítačové hry 42 %
Hračky - dopravní prostředky (autíčka, vláčky) 40 %
Venkovní hračky 36 %
(Mobilní) telefony 35 %
Kolo 30 %
MP3 přehrávač/iPod 29 %
Panenky, hrací soupravy a příslušenství 29 %
Barbie a příslušenství 28 %
Akční figurky a hrací soupravy 27 %
Co dostanou starší děti a mládež v ČR
(Mobilní) telefon 60 %
MP3 přehrávač/iPod 55 %
Hudba/CD 52 %
Hotovost 51 %
Počítač/notebook (hardware) 48 %
Video/DVD 40 %
Počítačové hry 40 %
Kosmetika/parfémy 39 %
Sportovní vybavení/ sportovní oblečení 31 %
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



