Jihovýchodní Asie představuje obrovský potenciál pro využití ekologických zdrojů energie, především vodních elektráren. Těm přejí klimatické podmínky s častými srážkami i hornatý terén nabízející potřebné výškové rozdíly. V praxi to poznali i pracovníci české firmy GEOtest Brno, zabývající se výstavbou čističek odpadních vod a dodávkami dalších environmentálních technologií, kteří přijeli na Filipíny realizovat projekt úpraven vody pro horské město Baguio.

Prvním pokusem byl návrh manažera zahraničních projektů společnosti Břetislava Skácela využít energetický potenciál pitné vody, která je přiváděná do úpravny s výškovým rozdílem přes dvě stě metrů. Poté projevili filipínští představitelé zájem o české know-how a na světě se objevil projekt zahraniční rozvojové spolupráce Rozvoj malých vodních elektráren, jehož gesce se ujalo MPO. V letech 2003 až 2005 dodalo pak konsorcium vedené firmou Strojírny Brno technologické zařízení pro dvě malé vodní elektrárny.

Ovšem GEOtest Brno rozšířil aktivity i na Indonésii, kde po účasti na obnově oblasti Acehu postižené cunami v letech 2005 - 2007 realizuje nyní s německým partnerem, indonéskou univerzitou a firmou Indonesian Water Equipment Technology projekt PPP průzkumu možnosti výroby mobilních úpraven vody.

A v roce 2005 vznikla za přispění agentury CzechTrade aliance Czech Renewable Energy Alliance (CREA), jejímž je GEOtest Brno členem a která provedla rozsáhlý marketingový projekt, jehož těžištěm byly v první fázi země ASEAN. Filipíny však pro ni zůstávají nejdůležitějším trhem, zde má aliance většinu projektů.

Výhod podnikání na Filipínách vidí její zástupci několik. "Většina Filipínců má dobrou znalost angličtiny, je to druhý oficiální jazyk. ČR vnímají jako katolickou zemi. Pokud přijíždějí do Prahy, obvykle se chodí podívat na Pražské Jezulátko. Byznys je ale byznys a ani to nemusí hrát rozhodující roli. Co je specifické, na Filipínách se obchody uzavírají u golfu, a to mnohdy bez písemných záznamů. Naproti tomu v Indonésii je oblíbený fotbal, znají tam i naše fotbalisty," říká Břetislav Skácel, který je manažer aliance CREA.

Česko je mnohými Filipínci chápáno jako součást východní Evropy, zejména v odlehlejších částech země. "Přesto je pro české výrobky výhodou jejich evropský původ, který je mnohými zákazníky preferován proti levnějším čínským výrobkům jako kvalitnější," poznamenává Břetislav Skácel.

Filipínci jsou lidé z jiného kulturního prostoru, jejich mentalita a jednání vychází z odlišných podmínek a jiné životní filozofie, kterou je nutné citlivě vnímat. Její součástí je přesvědčení, že situace se neustále mění, a co platí dnes, nemusí být stejné zítra. To ovlivňuje i styl a průběh obchodního jednání. Domluvené nemusí po nějaké době platit, protože situace se změnila. Filipínci myslí spíše krátkodobě na dnešek a nehledí příliš do budoucna. Mají sklon podceňovat důsledky technických rozhodnutí.

Další odlišností jsou administrativní procedury. "Administrativní překážky a preferování krátkodobých efektů považuji za nejzávažnější negativní aspekty realizace rozvojových projektů," poznamenává Břetislav Skácel. K tomu pro české podnikatele mohou být na Filipínách a jinde nepříjemné klimatické rozdíly oproti střední Evropě. "To musí zájemce o trh akceptovat. Platební instrumenty ale fungují a dohody ohledně peněz se podle našich zkušeností plní," říká Břetislav Skácel.

Je nutné počítat s tím, že pokud se uzavírají obchody se státními úředníky či manažery ve státních podnicích, může se stát, že po vytvoření dlouhodobějších vztahů mohou být tito lidé vyměněni a na jejich místa nastupují noví. S nimi je nutné znovu budovat osobní vztahy.

Přesto je oblast zajímavá, nutná je připravenost a hlavně přítomnost, kvalitní produkt vhodný pro trh a soustředěné úsilí a spojení sil. A to je případ aliance CREA, která napomáhá zvýšení konkurenceschopnosti firem v zemích jihovýchodní Asie a která se transformuje na klastr. Ten spojuje více než patnáct převážně malých a středních firem se sídlem či pobočkami v Jihomoravském kraji a okolí, včetně specializovaných ústavů VUT v Brně.