Když byly před lety v Číně otevřeny první butiky světově proslulého módního domu Armani, vpadl do jednoho z obchodů rozzuřený zákazník, mávající dvěma tričky od Armaniho.
Rozčileně se dožadoval vysvětlení, proč jedno z nich - to, které koupil v butiku - bylo označeno Made in China, zatímco visačka druhého, toho levnějšího, hlásala Made in Italy. Druhé triko bylo samozřejmě padělek a nápis na něm jakbysmet. Armaniho trička už se tam nevyrábějí.
V současnosti si mnozí milovníci módy nevědí rady s tím, jak rozpoznat, co je značkové, co je padělek, a zda země původu výrobku vypovídá o jeho kvalitě.
Dokonce ani štítek Made in Italy už nezaručuje, že kabelku nebo boty ručně zhotovili řemeslníci v dílně v italském Toskánsku. Místo toho mohli tašku ušít ilegální pracovníci v tajné italské továrně, kterých je spousta, a boty s plastovými podešvemi a koženými svršky mohly být dovezeny z Číny.
Tabu, které platí
Přesto zůstává asijská výroba tabu v luxusním sektoru, kde je image nade vše.
Mnozí evropští výrobci luxusního zboží se tváří v tvář obavám zákazníků ohledně kvality výrobků a ekologických norem zapřísahají, že jejich továrny zůstanou blízko domova.
Někteří se ale vrhají do útoku a tvrdí, že nové výrobní podniky v Asii mohou ve skutečnosti přispět ke zvýšení kvality a kreativity. Zní to možná neuvěřitelně, ale odborníci jsou přesvědčeni o tom, že by bylo krajně ukvapené tvrdit, že v Asii nemohou vzniknout kvalitní výrobky, které by mohly konkurovat světově proslulým značkám.
"Neexistuje důvod, proč by se nedaly vyrábět dobré věci kdekoli na světě, pokud máte dobré řemeslníky a věnujete-li pozornost kvalitě," říká John Hooks, zástupce ředitele firmy Giorgio Armani.
On sám je nadšen příležitostmi, které globální výrobní základna nabízí.
Snaživé Japonsko
Díky nižším pracovním nákladům v Asii mohou podle něj návrháři vynakládat na drahé materiály a moderní technologie více peněz než v Evropě.
Finální výrobek pak může být dokonalejší než produkt zhotovený v zemi s vysokými mzdovými náklady.
Čína, Indie a další asijské země mají díky svému bohatému kulturnímu dědictví a historii výroby hedvábí a vyšívaných látek všechny předpoklady k tomu stát se výrobci luxusních oděvů a doplňků.
Například Japonsko už zastiňuje Evropu jako specialista na některé doplňky a tkaniny jako denim. Výrobce oční optiky Luxottica, který zhotovuje sluneční brýle pro Pradu a Chanel, má továrnu v Japonsku. Ta vyrábí pro vysoce vybíravý japonský trh exkluzivní brýle se zlatými obroučkami.
Spotřebitelé mají jasno
Mnozí spotřebitelé by ale dali přednost tomu, aby visačka na šatech za 1000 dolarů nehlásala Made in China.
Asijští zákazníci jsou obzvláště hákliví na původ výrobků, protože francouzské a italské luxusní zboží je v tomto bohatnoucím regionu důležitým symbolem společenského postavení. A na mínění asijských spotřebitelů záleží čím dál tím víc.
"V Asii v jistých vrstvách nemůžete nabídnout výrobek Made in China nebo Made in Asia," konstatuje Patrizio di Marco, prezident módního salonu Bottega Veneta. Záleží jim na tom, kde bylo zboží zhotoveno, a zda je Made in Italy či Made in France.
Podle expertů ze světa módy se zájem o původ výrobku v různých státech liší. Například američtí zákazníci jsou, pokud jde o zemi původu oděvů, tolerantnější.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist