Nosí ji Eminem nebo P. Diddy. Sportovci či slavné tváře, které chtějí být inkognito. A kromě nich také celý zbytek světa. To ale nestačí. Čepice, v níž hráli basebal už prapradědové dnešních Američanů, se stala vedle velkého trika a volných kalhot součástí aktuální hiphopové uniformy. Aby v ní teenageři sbírali body mezi svými vrstevníky, musí to být ovšem ta správná. Tedy s rovným kšiltem. Ohnout kšilt tak, jak ho nosili jejich tátové? To by byl hřích.
Model 59-Fifty
Kdo čepice s rovným kšiltem nosí? "Vesměs všichni mladí kluci. Nižší čepice s prohnutým kšiltem si u nás kupují spíš starší lidi nebo holky, kterým se pod střih s rovným kšiltem buď nevejdou vlasy, nebo jim moc padá přes uši," říká prodavač z pražského obchodu Popcorn. Že letí, je podle něj dobře vidět i v nabídkových katalozích: "Čepic s rovným kšiltem je v nich tak 90 procent. Nejvíce mají kluci zájem o značky New Era, DC nebo Oakley."
Možná i díky tomu čepice s rovným kšiltem rychle dobývají území, které není hip hopem a jeho stylem tak přísně vymezeno. Třeba skate parky. "Koupil jsem si ji, protože se mi prostě líbila. A taky ji nosí skoro všichni. Třeba i Michal Prokop," jmenuje svůj vzor, olympijského reprezentanta v bicrosu, který se v kšiltovce s logem svého sponzora nechává pravidelně fotit, čtrnáctiletý Jirka ve skateparku v pražských Střešovicích.
Ve streetové kultuře všech podob je rovný kšilt prostě v kurzu. I když paradoxně v historii těchto univerzálních pokrývek hlavy rozhodně nejde o nic nového pod sluncem, spíše o návrat k vyzkoušené tradici. Hip hop a jeho guruové sáhli pro svůj symbol hluboko, až do padesátých let minulého století a vrátili slávu klasickému tvaru basebalové čepice s označením 59-Fifty.
Odtud mimochodem pochází také velká obliba značky New Era, která ve streetové kultuře momentálně vládne. Právě tato firma totiž byla, je a zřejmě ještě dlouho bude výhradním dodavatelem čepic pro americkou basebalovou ligu. Model 59-Fifty, s rovným kšiltem a bez zapínání vzadu, které by umožnilo upravit velikost čepice podle obvodu hlavy, tehdy stejně jako dnes šila hvězdám MLB přímo na míru.
Dá se tedy móda kšiltovek přisoudit pouze pozitivnímu vztahu muzikantů k populárním kolektivním sportům? I když hlavy amerických hiphoperů nejčastěji zdobí loga jejich oblíbených týmů - od New York Yankees po Los Angeles Dodgers - tak jednoduché to není. Na ulicích, kde se hip hop nebo rap rodily, vyjadřovala kšiltovka dlouho mnohem víc. Stal se z ní symbol, se kterým basebalové kluby původně určitě nepočítaly. Tím, jak čepice vypadala a kam směřoval kšilt, dávala jasně najevo, kdo je její nositel. Tedy přesněji, ke kterému gangu patří. O této, také ryze americké tradici ovšem hodně dnešních "vystylovaných" chlapců, kteří nosí kšilt lehce na stranu, příliš neví.
Design především
Ať už má člověk v oblibě rovný nebo prohnutý kšilt, jedno je jasné. V minulém půlstoletí kšiltovka ovládla svět. Kdo ji neměl alespoň jednou na hlavě?
Ale kdy to doopravdy začalo? Kdy se ze součásti dresu oblíbeného týmu stala tím, čím je - tedy dnes pravděpodobně téměř po celém světě nejoblíbenější pokrývkou hlavy? Zdá se, že za to může především jedno drobné vylepšení: pásek se zapínáním, který umožnil přizpůsobit obvod kšiltovky velikosti hlavy, tedy takzvaný one-size střih. Čepice se také díky němu už dávno neobjednávají ze speciálního katalogu, nebo se nekupují v klubovém obchodě. V různých barvách a s různými ozdobami se dají koupit všude.
Přizpůsobují se tomu i ti, kdo měli původně na design kšiltovek monopolní vliv - sportovní kluby. Doby, kdy je zdobilo logo basebalových nebo basketbalových týmů v jasně identifikovatelných klubových barvách, jsou dávno pryč. Podle Johna De Waala ze společnosti New Era tuto změnu v roce 1996 odstartoval americký režisér Spike Lee, když si objednal kšiltovku svých oblíbených New York Knicks v červené, tedy neoficiální klubové barvě. Nosil ji samozřejmě i na zápasy světové série a poptávka po čepicích v nerůznějších barvách mezi fanoušky raketově rostla.
A tak loga slavných týmů procházejí nejrůznějšími designovými tuningy a mizí pod složitými výšivkami. Barvy se přizpůsobují vkusu lidí, kteří je nosí, a ne oficiálním poznávacím znakům týmu, jak tomu bylo v padesátých letech, kdy stejně jako dnes vládla kšiltovka typu 59-Fifty. Ale i když barvy nebo výšivky podléhají měnícímu se vkusu, to podstatné zůstává. Slavná čepice s kšiltem se s léty mění jen málo.
RADKA HRDINOVÁ
Trocha historie
V roce 1860 poprvé používali předchůdkyni dnešních kšiltovek hráči týmu Brooklyn Excelsiors.
V 80. letech 19. století už patřila čepice s kšiltem k běžné výbavě hráče basebalu.
Od 40. let minulého století se do kšiltu vkládá kus pružné umělé hmoty, který nahradil obvyklé tuhé plátno. Kšilt se dá snáze tvarovat, začíná se také prodlužovat.
80. léta znamenala revoluci, vzniká one-size čepice s nastavitelným páskem vzadu. Kšiltovka od té doby dokázala doslova ovládnout celý svět. Je spojována i s řadou populárních osobností, ale k identifikaci svých členů ji používají také pouliční gangy.
Současné trendy
Čepice s rovným kšiltem je dnes v módě především díky ikonám streetové kultury, jako je třeba zpěvák 50 cent. Je poměrně vysoká a její obvod se nedá upravit podle velikosti hlavy. I proto ji děvčata nosí méně často než chlapci - standardně dodávané modely jsou jim prostě příliš velké. V kurzu jsou především značky New Era, Oakley nebo DC. Znalci ovšem tvrdí, že to nejlepší z produkce těchto značek se do Česka vůbec nedováží, a vyplatí se proto nakupovat nejlépe za oceánem.
Cena: značkový model od 1000 Kč
Klasické modely s prohnutým kšiltem, které kopírují tvar hlavy, jsou dnes spíše doménou generace rodičů. Některé osobnosti, například Steven Spielberg, jsou jimi doslova proslulé. Mezi režiséry není sám - tato profese dokáže ocenit, že kšilt ochrání oči před sluncem, aniž by bránil ve výhledu.
Cena: značkový model okolo 600 Kč
Sportovní kšiltovky se prodávají dobře už celá léta. Na kurtu se bez ní neobejde například tenista Tomáš Berdych. "Nejčastěji si lidé vybírají klasický typ v černé nebo bílé barvě. A čím dál lépe se prodávají také funkční kšiltovky, například běžecké," říká Lucie Doležalová ze společnosti Adidas.
Cena: funkční kšiltovky od 200 Kč
Fidelky, tedy kšiltovky vojenského střihu, v poslední době poněkud vycházejí z módy. Alespoň co se vkusu teenagerů týká. "Kupují si je o něco starší lidé nebo holky," říká prodavač z pražského obchodu Popcorn, který do této kategorie řadí například britskou módní ikonu Victorii Beckham.
Cena: značkový model okolo 600 Kč
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist