Miloše Petanu kdysi média označila za "televizního mága". Před jedenácti lety předvedl bývalý filmový kritik a scenárista něco, o čem experti tvrdili, že je to po impozantním nástupu televize Nova nemožné: jako šéf lokální, programově nevyhraněné, technicky a finančně nezabezpečené FTV Premiéra dokázal z této stanice vybudovat plnohodnotného hráče televizního trhu, televizi Prima.
Pak musel Primu nedobrovolně opustit a zdálo se, že s televizí skoncoval. Skupoval části zábavního impéria Bonton - obchody s CD a DVD Bontonland, Ateliéry Bonton Zlín, vydavatelství Supraphon. Přišlo ho to podle odhadů až na tři čtvrtě miliardy korun, ale stal se jedním z nejsilnějších hráčů českého showbyznysu.
Předloni se k televizi vrátil. Jde ovšem o televizi nové generace, internetovou TV Stream.cz, kterou Petana založil. Dnes patří mezi dvanáct nejnavštěvovanějších českých webů a zájem o ni dál roste.
Začalo to článkem v americkém časopise
"Bylo to ještě před oficiálním rozjezdem YouToube, když jsem si v jednom americkém časopise přečetl, že se brzy začne v prostředí internetu ve velkém pracovat s videem. Mně to přišlo jako úžasná věc, využít internet pro šíření audiovizuálních obsahů," líčí Petana počátky svého projektu.
Webovému byznysu vládnou podnikatelé nejméně o generaci mladší. "On technologii v podstatě nerozumí, chtěl internetovou televizi, protože jiná tu k mání nebyla," říká Patrik Zandl, internetový expert, který stál u zrodu několika úspěšných českých portálů. Patřil k lidem, jež Petana přizval v počátcích Streamu ke spolupráci, byl jeho klíčovým spolupracovníkem, v listopadu odešel. Petanův nápad na interaktivní webovou televizi ale považuje za originální. "Před Petanou to nikoho nenapadlo, je to ojedinělé i ve světě," tvrdí.
Petanu nová televize pohltila. "Věnuji jí nejvíc času. Stream řídím, v ostatních firmách jsem nechal původní management," říká. Přesto je Stream první z Petanových projektů, kam pustil strategického investora. Poloviční podíl ve firmě Global Inspiration, jež Stream provozuje, koupila domácí portálová jednička Seznam.cz. Došlo k tomu loni na podzim, půl roku po spuštění "ostrého" provozu. Při vstupu do Global Inspiration šéf Seznamu Ivo Lukačovič doufal, že Stream.cz získá "až milion diváků měsíčně".
Jenomže letos v říjnu diváci na Streamu shlédli už 7,2 milionu videí, jen 17. října vidělo jeho zpravodajství z požáru pražského Průmyslového paláce 880 tisíc lidí - což je už číslo srovnatelné se sledovaností hlavních zpravodajských relací televizí Nova či Prima. A v listopadu díky Streamu diváci viděli 45 milionů pořadů a videí, čímž potvrdil pozici české jedničky internetového videa.
Od diváka Aktivisty k divákovi Pecka
Když začínal, definoval Petana jako cílovou skupinu Streamu mladé do 27 let. "Počítali jsme s dvěma typy uživatelů: s typem Pecka, který sedí a nechá se bavit, a s typem Aktivista, který když vidí video na webu, dostane chuť sám nějaké natočit a poslat nám ho," vysvětluje Zandl. Návštěvnost webu ale zprvu nebyla oslnivá. Jenomže pak Stream spojil síly se Seznamem a později i s klasickou televizí: stal se partnerem Primy a zamířil ke službám, jaké nabízí digitální televize.
U konzumentů to zabírá, nevadí ani to, že divácký komfort je u počítače pořád nižší než u televize.
"Rozhodující je obsah, který nabízíme," říká Petana. "Když bude obsah na internetu dostatečně atraktivní, je jenom otázkou času a vývoje, kdy ho budete sledovat ve stejné kvalitě jako televizi."
Podle Petany je rychlý vývoj a změna vůbec nejvýraznějším rysem internetové televize. "Já nedokážu přesně říct, kam její vývoj povede. Vím ale určitě, že chceme být srozumitelnou moderní alternativou klasické televize. A také si hodláme sáhnout na část z peněz, které se u nás v televizním byznysu točí. Svět audiovizuálního obsahu na internetu má obrovskou perspektivu," prohlašuje. "Představa, že by Stream.cz konkuroval v blízké době Nově, je chimérická. Ale když do soutěže půjdeme v konglomerátu s televizí Prima a s partnery z dalších mediatipů, dokážeme možná náskok Novy zmenšit," říká Petana.
Jak s televizním projektem ladí ostatní Petanovy aktivity? On sám tvrdí, že Bontonland, zlínské ateliéry ani Supraphon nepořizoval s cílem budovat skupinu. "Vždycky jsem nakupoval proto, že se naskytla zajímavá příležitost. Ale mezi některými mými firmami mohou být synergie," říká. Ateliéry Bonton i Supraphon se svými archivy hudby a filmů mohou být dalším zdrojem obsahu pro internet.
O komerčním úspěchu rozhodnou inzerenti
Když Petana budoval Primu, vyšplhal se účet za celý projekt na víc než miliardu korun. Televize z nich zaplatila zlomek a servisní organizace, jež tíhu startu nesly, skončily později v konkurzu. Petana Primě sice přivedl finančního investora, banku IPB, ale noví vlastníci ho brzy odvolali s odůvodněním, že není dost výnosná.
"Rozjezd plnoformátové televize, která musí vytvořit vlastní programovou knihovnu či investovat do vysílačů, to je miliardová investice. Zvláště, stojíte-li proti světově unikátní dominanci Novy. My jsme ale počítali, že do pěti let se Prima dostane do provozního zisku, a to se stalo," říká Petana. Nakolik se na finančních potížích televize podepsal pád IPB, následné spory o vlastnická práva k Primě či kvality samotného projektu, dnes už nikdo přesně nevysvětlí.
Rozjezd Petanovy druhé televize je proti Primě nesrovnatelný, stojí jen desítky milionů. "Financuji ho z vlastního kapitálu a úvěrů," říká Petana. Stream by mu měl začít vydělávat po třech letech, jeho osud nyní mají v rukou inzerenti.
Petana sám přitom nepovažuje Stream za poslední cíl své kariéry. "Vždycky mne bavilo psát. Mám v hlavně pár nápadů na scénáře, jen na ně pořád nemám čas. Ale věřím, že se k nim jednou dostanu," prohlašuje muž, který už zase je televizním mágem.
Petanova kariéra
- Studoval v Amsterodamu a v Praze, je doktorem filozofie.
- Začínal jako novinář, divadelní a filmový kritik a scenárista.
- Po roce 1989 byl šéfredaktorem časopisu Scéna, budoval nakladatelství a vydavatelství. Spoluvytvářel české Who is who.
- 1996 - přebral vedení Premiéra TV. Přetvořil ji v TV Prima, nabídl nové typy pořadů, sledovanost zvedl ze 4 % na víc než 10 %, přivedl investora IPB. V roce 1997 nuceně odešel, prodal 10 % akcií.
- 2004 - koupil síť obchodů Bontonland, jež provozuje přes 20 prodejen, loni při tržbách 486 milionů vydělal 1,85 mil. Kč.
- 2006 - koupil Ateliéry Bonton Zlín - filmové laboratoře a správce státem vlastněného archivu českých filmů z let 1965 až 1991.
- Spustil TV Stream
- 2008 - koupil Supraphon, čtyřku českého trhu, s archivem 100 tisíc nahrávek. Poslední známé výsledky za rok 2006: tržby 120 milionů, zisk 7,9 mil. Kč.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist