Je zcela přirozené, že v době poklesu poptávky v důsledku světové hospodářské krize hledají exportéři nová odbytiště. Kdo se rozhoduje zaměřit svou pozornost na Indii, měl by vycházet z předpokladu, že obchodní úspěch se v této zemi dostaví až za relativně delší dobu. Jinak řečeno, základem úspěchu je dlouhodobý přístup.
"K indickému trhu nelze přistupovat jako k trhu, který vám pomůže řešit momentální odbytové potíže. Nutné je dlouhodobé, plánované rozhodnutí, kterému předchází průzkum trhu. Tomuto rozhodnutí musí odpovídat i alokace odpovídajících zdrojů, lidských a finančních. Rovněž je třeba počítat s konkurencí. Jsou zde silné místní firmy, které většinou pokrývají řadu oborů. Jsou zde přítomny prakticky všechny velké světové firmy, většinou s vlastní výrobou v Indii, některé samostatně, některé formou společných podniků s indickými partnery. Zájem ciziny ostatně potvrzuje fakt, že Indie zažívala v posledních letech boom zahraničních investic. Všechny tyto firmy znají a používají špičkové technologie, takže není možné očekávat úspěch s nabídkou druhořadých technologií či výrobků," upozorňuje Martin Janeček, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Bombaji.
Předem je dobré počítat s tím, že dojednání obchodu bude trvat déle, než jsme zvyklí z Evropy, a jeho průběh bude složitější.
"Uzavření obchodu jde ruku v ruce s budování vztahu k indickému partnerovi. Je třeba je navštěvovat osobně, což vyžaduje prostředky a čas. Tvrdý přístup ve stylu "get it done zde nefunguje a je nezbytné postupovat pozvolna. Navíc je třeba počítat s řadou specifických zvyklostí, počínaje obligátním výrokem indických partnerů "no problem", což neznamená nic jiného, než pokusím se," upozorňuje Martin Janeček.
Navíc jednání s úřady není zcela jednoduché. Je nutné vědět, na koho a jak se obrátit. Doporučuje se proto využít služeb místní poradenské firmy, která má zkušenosti například se zakládáním firem. Komplikovanost jednání s úřady je také jedním z důvodů, proč zahraniční firmy často vstupují do Indie formou joint-venture.
Podnikatelé se také musí připravit na rozšířenou korupci i nestabilní situaci v některých indických státech. "Společně s celosvětovým slowdown mají tyto fenomény daleko větší význam než poslední teroristické útoky v Bombaji," tvrdí Martin Janeček.
Nehledě na tato i další specifika je Indie obrovským trhem, který si do budoucna zaslouží pozornost tuzemských vývozců a investorů. "Tento trh není závislý na exportu tak jako třeba Čína. Nehledě na současnou světovou krizi, je indická ekonomika silně rostoucí a dramaticky se vyvíjející. Většina průmyslu a infrastruktury je poddimenzovaná a vyžaduje velké investice. Roste také střední třída, která má dobré povědomí o západním způsobu života. Její kupní síla se zvyšuje a její příslušníci vyžadují stejnou kvalitu výrobků a servisu, jako je v Evropě. To jsou jasné argumenty, proč být při tom," poukazuje na plusy Martin Janeček.
Navíc se podmínky pro vstup zahraničních firem do Indie stále více liberalizují. Přímé zahraniční investice jsou povoleny téměř do všech odvětví, s několika málo výjimkami, jako je zejména maloobchodní prodej a zemědělství.
Funguje zde také zhruba dvě stě speciálních ekonomických zón, které jsou buď specializované na jedno odvětví, nebo představují mix oborů. "Tyto zóny mají desetileté daňové prázdniny a osvobození od cel a dalších daní. Kromě toho existují ještě Export Oriented Units, které mají různé výhody, zejména při nákupu technologií ze zahraničí," upozorňuje ředitel kanceláře CzechTrade v Bombaji.
Indie také celkem chytře podporuje dovoz technologií a know-how, zatímco brání dovozu hotových výrobků, jako jsou potraviny či hotové automobily. Z toho plyne, že zde mohou uspět zejména firmy dodávající vstupy do výroby a technologie, zařízení pro infrastrukturu či firmy, které se rozhodnou mít vlastní výrobu zde.
O tom, že tuzemské firmy již odhalily "kouzlo" Indie, svědčí zvyšování jejich aktivit v tomto teritoriu. Nejznámější českou firmou v Indii je zcela jistě Škoda Auto, jejíž vozy jsou zde známé a populární. Přítomno je několik dalších firem, které zde mají pobočku či zastoupení, ať už jde o Škoda Power, Tatra Vectra Motors, UniControls Electronics Czech, Eldis, Omnipol či stavební firmu PSG, která otevřela svou pobočku v Bangalore v červenci 2008.
Právě Škoda Power plánuje postavit ve středoindickém Hajdarábádu svou výrobní základnu. Tento plzeňský výrobce turbín má již pozemek i projekt. Dosud Škoda Power v Dillí zaměstnávala 24 místních lidí, jejich počet se má zvýšit na 35, neboť zajišťují levnější nákup a servis.
Mezi významné dodavatele technologií do strojírenského průmyslu patří také firmy TOS Varnsdorf, TOS Kuřim, TOSHULIN či ŽĎAS s obráběcími a tvářecími stroji. Sigma Lutín dodává čerpadla na zavlažovací projekt Chokka Rao ve státě Ándhrapradéš. Firma Transcon se účastní projektů obnovy indických letišť.
Také jihlavský strojírenský podnik Motorpal, výrobce součástí do dieselových motorů, zamířil do Indie, kde zakládá dceřinou společnost. Slibuje si od toho posílení pozic na těchto trzích v době, kdy na západních trzích automobilový průmysl zažívá špatné časy.
Své výrobky by do Indie ráda prodala či spíše vyráběla na místě i kunovická letecká továrna Evektor. Koncem loňského roku vyjednávala s představiteli indického státu Ándhrapradéš o možnosti vyrábět zde čtyřmístné letadlo VUT 100 Cobra a dvanáctimístné letadlo EV 55 Outback. Zkušenosti Evektor má, vloni se v ČR vyrobilo zhruba 500 malých letadel, z nichž zhruba polovina mířila na americký trh. Ten se však v důsledku finanční a hospodářské krize propadl.
A vloni České aerolinie pronajaly do Indie jeden ze svých největších strojů, letoun Airbus A310. Šlo o pronájem ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance), kdy ČSA zajistily pro Indy i posádku a pojištění.
Pokud tuzemské firmy chtějí vstupovat na indický trh, měly by spojit své síly. "Vzhledem k tomu, že v Indii mohou uspět zejména silní hráči, sdružení do exportních aliancí může pomoci," radí Martin Janeček.
Vhodné je také opřít se o zkušenosti zástupců firem, které již na tomto rozsáhlém trhu uspěly. A přirozeně, že je užitečné využít i nabídky služeb zástupce CzechTrade, a to ať už se jedná o vyhledávání potenciálních partnerů a zakázek či o specifika podnikání a obchodního jednání.
Pod hlavičkou CzechTrade se například organizuje společný stánek firem na několika letošních výstavách a veletrzích. V březnu to bude Medical Fair India 2009, což je zdravotnická výstava zaměřená na vybavení, technologie a diagnostiku pro nemocnice. Na září se chystá výstava specializovaná na analytické přístroje, vybavení laboratoří a biotechnologie Analytica Anaron India, v prosinci Energy India. Tato výstava je orientovaná na výrobu a rozvod energie, a to jak tradiční, tak obnovitelné.
"Pokud bude mít někdo zájem o výstavu z jiného oboru, rádi pomůžeme s výběrem a přípravou," nabízí servis Martin Janeček.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist