Pra-pra předek Radima Jančury byl zbojník a loupežník. Šéf Student Agency sám o sobě říká, že je po něm, ale pouští se do jiného boje - boje o české koleje. Razantně proto mění strategii firmy, která byla dosud zavedeným prodejcem
letenek a autobusovým dopravcem. Zisk z tohoto byznysu chce použít právě na nákup vlaků. Spojil se proto se společností Keolis, se kterou chce vyhrát vypsané tendry na české koleje. Jančura, který je ostrým kritikem poměrů na české železnici, věří, že v jeho snaze mu pomůže právě všudypřítomná finanční krize. "Díky krizi se mohou oslabit
představy politiků, že je nutné České dráhy zachránit dalšími injekcemi," říká Jančura.
Vaše jméno je dnes spojeno hlavně s bojem o české koleje a spory s Českými drahami. Proč je pro vás tak důležité mít vlastní vlaky?
Na kolejích je ta největší díra na trhu - černá díra, od toho také zkratka ČD. Za dvacet let od revoluce se změnilo téměř vše, autobusy jsou nádherné, MHD skvěle funguje, jen ty vlaky jsou až na pár kousků stejné. To je pro mě výzva k boji, výzva někomu natrhnout zadek. Možná že tu už vznikla taková atmosféra, že se na koleje prostě musím dostat. Kdyby se mi to nepodařilo, asi bych se nemohl podívat do očí lidem, kteří mě zastavují na ulici a drží mi palce. Musel bych se někam odstěhovat. Je to už pro mě otázka cti. Možná je to i trochu umanutost, udělal bych to, i kdybych měl prodělávat.
Kdy si budete moci říct, že se vám to podařilo, a za jak dlouho to bude?
Jakmile tu bude jezdit deset procent žlutých vlaků, řeknu si: povedlo se to a jdu do důchodu. Kdy to bude, je otázka, ale aby se v této zemi brzy změnila kvalita vlaků, je třeba během deseti let vysoutěžit všechny vlakové tratě v Česku. Regionální i dálkové. Nemůžeme očekávat, že vyhrajeme každý tendr, ale ten, kdo přijde jako první s novým pojetím železnice, se zapíše do historie.
Jestliže jste říkal, že vám u vlaků nejde o zisk, nebudete pak dumpingový soupeř?
Dumping by nám za chvilku ten malý zisk sežral. Železnice je tak drahá, že si dumpingové ceny nedovolí ani České dráhy, i když to v podstatě dosud v regionální dopravě dělaly. Ale hlavně, nesnažit se o zisk, to by byl malér, který by nepřipustil náš partner Keolis, jenž má v naší společné firmě RegioJet majoritu. Jim o zisk musí jít a nešli by do projektu, který by nebyl tak ziskový, jak očekávají.
Vaše autobusy ale za dumpingové ceny jezdily...
Vždycky, když začneme provozovat novou linku, startujeme na stejné ceně jako konkurence. Jít s cenou níž znamená, že i konkurence jde níž. Jediné, co děláme, je, že se cestující zpočátku snažíme motivovat k využívání internetového nakupování jízdenek. Tam to za sníženou cenu zpočátku je. Ano, jezdili jsme za korunu, ale jen čtrnáct dní, a jen proto, že nás nechtěli pouštět na liberecké nádraží. Po čtrnácti dnech nám to soud zakázal.
Vlaky jsou velká investice, jak si vlastně vede Student Agency v době krize? Jdou prodeje jízdenek a letenek dolů?
Prodeje na celém trhu pobytových zájezdů a letenek jdou jednoznačně dolů, ale my zatím rosteme. Student Agency se vždy specializovala na levné letenky a o ty nyní začal být opravdu zájem. Dříve firmy nekoukaly na cenu a své zástupce by do low costu neposadily. Dnes je právě cena nejdůležitější. Například u letenek rosteme sice jenom o pět procent, ale trh padá o dvacet procent. Kdyby krize nebyla, tak bychom rostli asi o čtvrtinu, ale s tímto se dá také žít. Krize nám ale pomáhá.
Jak?
Zní to možná škaredě, ale díky krizi se mohou oslabit představy politiků, že je nutné České dráhy zachránit dalšími injekcemi. Státní kasa je prázdná a ministr financí, pan Janota, je podle mého názoru rozpočtář, který bude škrtat a šetřit. Věřím, že v této chvíli nepůjdou do Českých drah zbytečné miliardy.
Budete mít ale vy v krizi dost peněz na vlaky?
Loni jsme jako měli tržby přes čtyři miliardy, ovšem zisk byl mizerných třiadvacet milionů. Nyní však naprosto měníme firemní strategii - potřebujeme, aby letos společnost vydělala přes sto milionů korun a v příštích letech, aby se dostala ke čtvrt miliardě korun. Z prvních měsíců letoška vidíme, že se nám to i v krizi může zdařit.
Sto milionů, které letos vyděláte, ale asi na vlak nestačí...
Jako vklad je to dostatečné. Žádný dopravce na světě totiž nekupuje vlaky v hotovosti. Protože vlaky budou jezdit přes třicet let, jede se na deseti- až patnáctileté úvěry a banky očekávají nějaký vlastní kapitál. Spočítali jsme, že jsme schopní s partnerem ročně koupit vlaky za pět až deset miliard korun.
Kolik stojí jeden vlak?
Záleží na tom jaký. Můžete mít vlak na regionální dopravuza maximálně padesát milionů korun. Větší velkokapacitní
motoráky se vejdou do 120 milionů korun, elektrické velkokapacitní vlaky do 160 milionů korun. To jsou vlaky pro 400 cestujících. Kdyby Jihomoravský kraj tendroval část své vlakové dopravy, tak to vychází zhruba na pět miliard. To je třicet vlaků po sto šedesáti milionech za kus.
Nebojíte se, že se investice nevrátí?
Investice se vrátí za první týden provozu. Objednavatel objednává dopravu na delší dobu - patnáct let. My musíme udělat takové financování, abychom měli za tu dobu splacený celý vlak. Protože je veškerá vlaková doprava kromě pendolín dotovaná objednavatelem - získáváte jak peníze od cestujících, tak dotace na provoz. Z toho se platí veškeré
náklady. Jediné, co do toho musíme vložit, je vlastní kapitál - deset až dvacet procent ceny vlaku. Odboráři se bojí, že soukromník, který na dráze zjistí, že se mu tolik nevyplácí, spoje hned zruší. To ale není možné - nejdražší je ten vlak, a když začneme prodělávat, nemůžeme ho prodat v bazaru a odejít. Navíc smlouva je oboustranně závazná a objednavatelé, jako například Liberecký kraj, kde nyní soutěžíme o jejich tratě, vyžadují bankovní záruky během provozu. Pokud bychom hrubě porušili smlouvu, tak banka musí vyplatit kraji až padesát milionů korun a my odcházíme s nesplaceným vlakem.
Ministerstvo dopravy chce dát Českým drahám smlouvu na provozování rychlíků na deset let. To vaše plány musí hatit...
Před týdnem naše společnost RegioJet spolu s našimi konkurenty Veolií a Arivou poslala společný dopis ministerstvu. Je to poprvé, co se tři dopravci spojili ve společném postupu proti státu. Podepsání na deset let je protiprávní. Evropská legislativa nám dává za pravdu. Podle ní má sice objednavatel možnost zadat zakázku přímo, ale pouze tam, kde je historicky jeden dopravce. Ve chvíli, kdy je zřejmé, že dopravců je tu více, což ukázal tendr v Libereckém kraji, to už napřímo dát nemůže.
Jaké vlaky byste na českých tratích nasadil?
Jsou to standardní západoevropské vlaky. I ty na regionální dopravu jezdí rychlostí 160 kilometrů za hodinu, jsou nízkopodlažní, mají klimatizaci a splňují veškeré evropské normy, a to i na brzdnou vzdálenost. Například pokud by nová souprava jela stejnou rychlostí jako ten vlak ve Studénce při loňské tragické nehodě, tak by zabrzdila.
Koleje jsou na to připravené?
Už se do toho nainvestovalo a ještě se bude investovat 200 miliard. Na hlavních tratích je stošedesátka reálná. Budoucnost železnice není lokomotiva a pět prázdných vagonků. Budoucnost železnice je souprava. Dokáže se lehce otáčet, protože má kabiny na obou stranách. Vlak dokáže jet rychleji i v zatáčkách, a tím se zkrátí doba cestování.
Koupil byste vlak od Škody Plzeň, která zatím vyhrává většinu tendrů Českých drah?
Když budou za cenu světového výrobce, tak ano. Ale proč bych kupoval vlak, který stojí o třicet procent více a má tak velkou poruchovost?
Říkáte, že České dráhy jsou přezaměstnané. Potřeboval byste na tratích, které byste vyhrál, stejný počet lidí jako dráhy?
Tam, kde ČD odejde, budeme potřebovat stejný počet lidí. Možná budeme potřebovat méně strojvůdců, protože naše vlaky se budou rychleji otáčet, ale o to víc budeme mít lidí v depech. V Českých drahách je přezaměstnanost na úrovni generálního ředitelství. To stojí 1,5 miliardy korun a je zbytečné, protože kromě něj mají dráhy i krajská ředitelství, která by stačila.
Kritizujete České dráhy. Neuvažoval jste někdy, že byste se přihlásil do tendru na šéfa drah?
Já jsem možná dobrý podnikatel, ale špatný manažer. Neumím řídit lidi, umím na nich hledat jen chyby. Navíc, České dráhy se nedají uřídit. I kdyby byla vůle tam něco změnit, tak to nejde. To by se muselo začít úplně znovu na zelené louce a celou firmu přeskládat
Až budete mít deset procent tratí, půjdete do důchodu. Neuvažujete ale někdy, že byste firmu prodal už nyní? Dostáváte nabídky?
Pár nabídek bylo, volali mi například lidé z Penty, měl jsem i pár zprostředkovatelů, ale já se o tom s nikým nebavil.
Jaká by byla cena, o které byste se bavil?
Žádná. Firma není na prodej. Je možné, že až budu jednou starý a děti o to nebudou mít zájem, tak to pak prodám, ale teď ne. Je to moje dítě.
RADIM JANČURA (36)
Začínal s nabídkou au pair, studijních či pracovních pobytů. Dnes má jeho firma Student Agency obrat přes čtyři miliardy korun. Přestože polovinu z toho dělá prodej letenek, nejznámější jsou Jančurovy žluté autobusy.
100 MILIONŮ KORUN ZISKU je letošní minimální plán Student Agency. Loni to bylo 23 milionů
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist