Na obou tezích je trochu pravdy, protože jedno bez druhého dost dobře nefunguje. Pokud neumíte dostatečně přesvědčivě a zajímavě prezentovat svůj um a zkušenosti, můžete u pohovoru dopadnout stejně špatně jako ten, kdo sám sebe prezentuje neadekvátně, přehnaně a nevěrohodně. Proto sebeprezentaci nepodceňujte, ale ani nepřeceňujte.
Sebeprezentace se prolíná celým spektrem procesu výběrového řízení. Nezapomínejte, že o své osobě vypovídáte i tím, jakým způsobem naformulujete motivační či průvodní dopis, jakým stylem budete s personalistou hovořit po telefonu, jakou koncepci, formu a obsah bude mít váš strukturovaný životopis a především, jak zapůsobíte u přijímacího pohovoru.
Jak se připravit na přijímací pohovor
Hledání práce vyžaduje poměrně hodně úsilí, času a trpělivosti. Je to jako práce na částečný úvazek. Pokud zareagujete na nějakou zajímavou a pro vás vhodnou pozici a budete v této první fázi úspěšní, ozve se vám personalista s pozvánkou k přijímacímu pohovoru. S blížícím se termínem výběrového řízení obvykle stoupá nervozita, stres a obavy ze selhání, ale snažte se nepodléhat panice a přistupovat k tomuto kroku konstruktivně a pozitivně s vyhlídkou na další užitečnou zkušenost.
Nejprve se pokuste o dané společnosti a pozici zjistit maximum informací a připravte si i svou osobní prezentaci, abyste pak následně byli zvídavými a někdy i nepříjemnými otázkami personalistů zaskočeni co nejméně. Sami pro sebe si v duchu či před zrcadlem zkuste odpovědět na některé standardní otázky, které se často na pohovorech vyskytují:
Jak probíhal váš dosavadní profesní vývoj?
Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?
Vaše největší úspěchy a neúspěchy?
Co víte o naší firmě?
Jak by měly probíhat první týdny vašeho uplatnění v naší společnosti?
Jaké pracovní prostředí vám vyhovuje?
Čeho byste v následujících letech chtěl/a dosáhnout?
Jakou máte představu o platu?
Proč se o danou pozici ucházíte? Co vás na ní zaujalo?
Jaké máte zájmy, koníčky?
Cílem tohoto nácviku není nazpaměť se naučit odříkávat sáhodlouhá a sofistikovaně znějící souvětí, ale utřídit si své myšlenky a zamyslet se nad otázkami, nad kterými jste třeba doposud nepřemýšleli (např. ujasnění vlastních osobních a profesních cílů či plánů do budoucna, svých charakteristických povahových vlastností, svých předností a nedostatků apod.). Důkladná příprava vám pomůže, abyste se na pohovoru cítili klidnější a jistější a aby vaše vystupování působilo uvolněně a přirozeně.
Jak se prezentovat u přijímacího pohovoru
Jste-li pozváni k přijímacímu pohovoru, znamená to, že jste »postoupili z kvalifikace«, nebo, chcete-li, jste prošli prvním sítem. Mělo by to zvednout vaše sebevědomí. Přijměte pár rad, které platí nejen pro přijímací pohovor, ale i pro většinu jednání.
- Přijďte včas, raději o nějakou minutu dříve než později.
- Přijďte pozitivně naladění a chovejte se přiměřeně sebevědomě (nikoliv přehnaně suverénně) jako člověk, který zná svou cenu.
- Nezapomínejte, že méně je někdy více (méně parfému, výrazných doplňků, horlivé a překotné mluvy atd.)
- Snažte se udělat dobrý dojem hned na začátku – síla prvního dojmu je zhruba v prvních 30 sekundách setkání. Hospodařte s každou sekundou, protože špatný první dojem se později velice těžko napravuje.
- Buďte upravení, oblékněte se do dobře padnoucího oblečení, ve kterém se budete cítit dobře. Oblékněte se přiměřeně místu, o které se ucházíte, spíš lépe než nedbale, rozhodně ne příliš nápadně. Důležité je, abyste se cítili pohodlně a příjemně a abyste nepůsobili ani příliš neformálně, ani příliš »koženě«.
- Dejte si pozor, ať vám nepáchne z úst, nebo ať nepřiběhnete celí zpocení.
- Ruku nepodávejte první, tu vám musí podat zaměstnavatel, stiskněte ji pevně, ale ne jak lamželezo.
- Sedněte si, až k tomu budete vyzváni, pokud by vás nechali stát a sami seděli, zeptejte se, zda se můžete posadit (může to být chyták, aby poznali, zda nejste příliš bojácní)
- Snažte se co nejvíc uvolnit, buďte přirození a usmívejte se.
- Neuhýbejte očima, své odpovědi nešeptejte ani nehuhlejte.
- Mluvte věcně, jasně a konkrétně, nebuďte ani moc upovídaní ani naopak příliš nemluvní.
- Humor je důležitý, ale v přiměřené míře. Nesnažte se být moc vtipní nebo žoviální, ale dojem velkého »suchara« také škodí.
- Dostanete-li otázku, na niž bude odpověď obtížná, nesnažte se honem něco vyhrknout. Svou odpověď protáhněte, mluvte pomalu, případně nějaké to slovo zopakujte, abyste získali čas. Někdy je lépe říci »nevím« nebo z otázky šikovně utéci, případně ji obrátit v žert. Uvědomte si, že není cílem zaměstnavatele vás zdeptat.
- Myslete na to, že vaše sebeprezentace by měla zachovávat standardní strukturu a formu prezentací, takže nezapomínejte na úvod, pozitivní závěr, logické navazování témat, udržování pozornosti a kontaktu s posluchačem apod.
- Ve své prezentaci zdůrazňujte své silné stránky a mluvte méně o negativech. Ale pozor, abyste nepůsobili jako »mistři světa«. Je lepší umět přiznat i pokoru a schopnost učit se, pracovat na sobě a přizpůsobit se, než se tvářit, že všechno umím, znám, dokážu a pobral jsem všecku moudrost světa.
- Snažte se působit přesvědčivě a v souvislosti s danou pozicí projevujte přiměřený zájem. Přemotivovanost nebo naopak přílišná laxnost či negativismus (ve smyslu »stejně to výběrové řízení nevyhraji«) spíše škodí a vrhá stín na vaši prezentaci.
Význam neverbální komunikace
Neverbální komunikace má velký, někdy se tvrdí, že až rozhodující význam při jednání a naší sebeprezentaci. Celkový postoj, gesta, mimika, vzdálenost od komunikačního partnera, to vše hraje roli a může velmi významně ovlivnit, jak budeme přijímáni. Neverbální komunikací sdělujeme okolí naše emoce, pocity a nálady i zájem o případné sblížení. Díky ní si ostatní o nás utvářejí určité představy. V neposlední řadě neverbální komunikací výrazně ovlivňujeme průběh a chod vzájemného setkání a ovlivňujeme postoj partnera k naší osobě.
Ukažme si základní oblasti neverbální komunikace a jak a čím ovlivňují naši sebeprezentaci.
Výraz obličeje, mimika tváře a oči prozradí mnohé z toho, jak se cítíme, zda máme strach, nebo radost. Případně jak moc nás personalista v komunikaci zaskočil nebo potěšil. Obličej je nejvíce viditelný a prozradí mnohé z toho, co případně chceme zatajit.
Váš postoj, vzdálenost od personalisty se dělí na dvě roviny: horizontální (tj. vzdálenost, kdy optimum je cca 1 metr) a vertikální. Zde je zřejmé, že byste neměli nad personalistou stát a dívat se na něj shora.
Pokud se vítáte s personalistou, je to možná poprvé a naposledy, co jste se ho fyzicky dotkli. Podání ruky hraje svoji roli a byť to všichni víme, stále se někdy setkáváme s tzv. »leklou rybou« v podobě unylého podání ruky. Důležitý je tlak - síla stisku, teplota, případné chvění nebo bolest, kterou vyvoláme. Podání ruky by mělo být krátké, přiměřeně pevné, s pohledem do očí.
Samozřejmě bychom měli sedět nebo stát vzpřímeně a být pevní. Náš hlas v tu chvíli bude znít jasněji. Pokud jsme vzpřímení, dech je hlubší a dokážeme následně jasněji a zřetelněji hovořit bez ztráty dechu.
Gesta, kterým provázíme náš verbální projev, by měla být přiměřená. Pokud budeme rozšafně máchat rukama, můžeme spíše vzbudit dojem bezradnosti a nejistoty, stejně jako když sedíme s rukama pevně přitisknutýma u těla. Položme si klidně ruce na stůl a doprovoďme naši řeč přiměřenými gesty, která podtrhnou důležitá místa naší prezentace
Pokud vše probíhá dobře a vy svůj projev doprovodíte i úsměvem a vtipem, tak zcela jistě dobře používáte i pohledu do očí svého partnera. Pozor na dlouhé pohledy, kterými v něm naopak můžete vyvolat obavy. Pohled z očí do očí by měl být kratší. Dívejte se klidně těsně vedle něj a pravidelně střídejte pohled do očí a na jeho osobu, případně na materiály. Pozor, hlavně neklopte oči v důležitých momentech, nemusí vám pak věřit, že to, co tvrdíte, je pravda.
Rétorika aneb jakým způsobem se vyjadřovat
Způsob, jakým s lidmi komunikujeme a jak se vyjadřujeme, je částečně dán naším osobnostním nastavením, ale lze jej ve značné míře ovlivnit a rozvíjet praktickým nácvikem. Pokud máte pocit, že se potřebujete v těchto dovednostech zdokonalit a jsou právě tím nejslabším místem vaší sebeprezentace, nevěšte hlavu a pusťte se aktivně do tréninku. Pro ukázku zde uvádíme deset typických nedostatků, které se poměrně často vyskytují v rozhovorech či prezentacích. Je dobré se nad nimi zamyslet a uvědomit si, zda se nevyskytují i u vaší komunikace.
- Netvoříte příliš dlouhé věty? Kratší se lépe poslouchají a lépe vystačíte s dechem až do konce věty.
- Nepoužíváte příliš dlouhá slova? Zkontrolujte svou slovní zásobu, někdy je lépe některá slova nahradit kratšími výrazy.
- Nejste příliš neosobní? Vtáhněte posluchače do komunikace, používejte slovíčko »VY«. Např. »téma dovoluje naučit se« zaměníme »zde se naučíte«.
- Vystačíte bez zbytečných zdvořilostních frází? Při prezentaci jsou spíše narušující a prodlužují výklad.
- Používáte módní slova? Mohou být někdy pro některé nesrozumitelná, nebo nemusí působit přirozeně.
- Používáte často pasivní tvary? Namísto »posluchači jsou žádáni o příchod do učebny« zní určitě lépe »prosím vás, abyste zaujali svá místa«.
- Kladete pouze (převážně) uzavřené otázky? Otázky slouží pro aktivizaci posluchačů, snažíme se o tzv. otevřené otázky, kde nestačí odpovědět pouze jedním slovem (ano, ne, nevím). Například »Máte odpoledne čas?« vyměníme za »Co děláte dnes odpoledne?«
- Prosazujete příliš sebe? Dávejte do popředí toho druhého nebo celé pracoviště. Hovořte o tom, co děláme my.
- Hovoříte příliš rychle a bez přestávek? Čím více posluchačů, tím pomalejší tempo řeči, využívejte pauz a nepřetěžujte posluchače.
- Udržujete s posluchači oční kontakt? Při otázkách se nevyhýbejte očnímu kontaktu. Když se dokážete dívat do očí, i když přemýšlíte nad odpovědí, vyzařuje z vás jistota a přesvědčivost.
Jak zvládat stres a trému
Uvědomte si, že žádný profesionál vystupující na veřejnosti není úplně bez trémy. Herci, když necítí trému, se dokonce obávají, zda to negativně neovlivní jejich výkon. Jistá dávka trémy pomáhá k lepšímu výkonu. Následující rady a doporučení vám mohou pomoci lépe zvládat trému během pohovoru.
- Vždy se co nejlépe připravte na svou prezentaci a na konkrétní výběrové řízení.
- Rozhodněte se pro úspěch a jednejte zdravě sebevědomě.
- Prohlédněte si své oblečení, vše je zapnuté.
- Berte prezentaci jako výzvu – zajímavou zkušenost.
- Nevyhýbejte se novým zkušenostem.
- Využívejte relaxační metody (uvolněte se, zhluboka dýchejte).
- Soustřeďte se na drobnosti (krok, úsměv, gesto).
- Soustřeďte se na posluchače a na cíle prezentace.
- Školáckou chybou je začínat své vystoupení omluvami nebo pochybnostmi o svých kvalitách a zkušenostech vzhledem k dané pozici. Chyby pravděpodobně dělat budete, ale nedělejte ještě tu chybu, že o své »nedostatečnosti« předem mluvíte. - Pamatujte: vaši posluchači nevědí, co jste měli naplánováno!
Jak zhodnotit úspěšnost naší sebeprezentace?
Pokud máte svou prezentaci u přijímacího pohovoru za sebou a zajímá vás zpětná vazba od personalisty, můžete o ni požádat. Otázkou je, nakolik bude daný personalista sdílný, otevřený a ochotný se s vámi o své pocity a dojmy podělit. Můžete argumentovat tím, že vám zpětná vazba může pomoci uvědomit si své nedostatky a vyvarovat se těchto chyb pro příště. Otázky na personalistu mohou být tohoto typu:
- Byl můj projev srozumitelný?
- Jak jsem celkově zapůsobil/a?
- Jaký jste si o mě udělali dojem?
- Čeho se mám příště vyvarovat nebo co v mé prezentaci chybělo?
- Které věci vás naopak nejvíce zaujaly a měl/a bych je příště určitě použít?
Získat zajímavé zaměstnání je těžký úkol
Správně nastartovat svoji kariéru a následně ji rozvíjet vám umožní dvě zásadní věci. Dobré studijní výsledky a zajímavá diplomová práce jsou první důležitou podmínkou k dosažení úspěchu a nastartování kariéry. Druhým základním kamenem je schopnost sebeprezentace. Dokázat přesvědčit druhého člověka - personalistu, že umíte zvládnout náročnost profese, na kterou se hlásíte, že budete dobrým členem týmu a aktivním zaměstnancem, to je velmi náročný úkol. Věříme, že pokud využijete našich rad a inspirujete se jimi, dosáhnete toho, po čem prahnete. Přejeme vám mnoho úspěchů!
Autorka je manažerkou divize vzdělávání společnosti MITA THOR INTERNATIONAL
Šiřší verze článku na http://kariera.ihned.cz/kariera-special
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist