Páteční odstoupení šéfa ČEZ Martina Romana z dozorčí rady Českých drah vrhlo ještě více pochybností na spor o dodávky elektřiny, který se rozhořel mezi největším českým železničním dopravcem a státní firmou SŽDC (Správa železniční dopravní cesty), jež se stará o koleje po celém Česku. Pokud se nepodaří svár vyřešit, může stát tratit v příštích dvou letech miliardy korun.

Pře se vedou o to, kdo bude v příštích letech kupovat proud pro lokomotivy, které po českých kolejích jezdí. V současnosti elektřinu nakupuje SŽDC, která ji následně přeprodává dopravcům. Tento model by - za předpokladu, že cena elektřiny se výrazně nehýbe - asi nikomu nevadil.

Jenže krize s cenou elektřiny výrazně zamávala, a tak České dráhy nyní přišly s tím, že chtějí současný model změnit a proud si nakoupit v tendru sami. Právě z tohoto důvodu odchází z dozorční rady ČD Roman. "Nemohu jako předseda představenstva a generální ředitel ČEZ být jejím členem v době, kdy si budou vybírat dodavatele elektřiny," říká.

To, že by za odchodem mohly být i jiné motivy, například nedávná razie Evropské komise v sídle ČEZ, Roman odmítá: "Rozhodl jsem se výlučně kvůli střetu zájmů při výběru dodavatele elektřiny," řekl Roman HN. Koneckonců s tím, že České dráhy chtějí vypsat nový tendr, a de facto se tak vyhnout pro ČEZ výhodnému kontraktu, se SŽDC, nemůže Roman ani trochu souhlasit.

Zásadní chyba SŽDC

Celý příběh se začal psát už loni na podzim, kdy SŽDC vyhlásila tendr na dodávky elektřiny - firma patří k největším odběratelům proudu v zemi. V soutěži zvítězil s nejnižší nabídkou polostátní ČEZ a SŽDC se zavázala k tomu, že od něj bude za fixní cenu odebírat proud během dlouhých tří let.

A právě v tom - při pohledu zpět - udělala SŽDC zásadní chybu. I když už v té době cena elektřiny na energetické burze o něco klesla (z 90 eur na zhruba 70 eur), nebylo zcela jasné, jakým směrem půjde dál. Jenže cena proudu se dál propadla - dnes stojí megawatthodina elektřiny na pražské energetické burze přibližně 40 eur - tedy nejméně od jejího založení před dvěma a půl roku.

Dlouhodobé kontrakty přitom nepředstavují nic neobvyklého - už nyní má například ČEZ uzavřeny smlouvy na dodávky elektřiny v roce 2011 asi na polovinu objemu dodávek pro velké zákazníky. Na špatném odhadu při nákupu elektřiny si však už vylámalo zuby nemálo firem. Nejznámějším případem je Moravia Energo z impéria miliardáře Tomáše Chrenka, která zkrachovala letos na jaře.

Stejně jako ve Francii

Spor o dodávky proudu pro lokomotivy pak odstartovalo na jaře ČD Cargo, dceřiná společnost Českých drah, které odmítlo se SŽDC podepsat na letošek smlouvu o dodávkách elektřiny. Místo požadovaných 1981 korun za megawatthodinu (bez DPH) tak stále platí jen "loňských" 1570 korun. Samotné České dráhy se přitom se SŽDC dohodly, kontrakt ale platí jen do konce letošního prosince.

Jen pro srovnání: pokud by tendr probíhal nyní, bude se cena dodávek pohybovat kolem 1100 korun plus mírná marže pro dodavatele.

ČD jsou tak nyní připraveny příští rok už smlouvu se SŽDC neuzavřít a pro sebe i další dopravce vybrat vlastního dodavatele, což jim nově umožnila změna energetického zákona. "S ohledem na vysoké ceny, které bohužel v minulosti SŽDC vysoutěžila, jsme začali jednat s partnery o možnosti odebírat elektřinu jako samostatný odběratel," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Zastáncem nového modelu, kdy elektřinu nakupuje hlavní dopravce a přeprodá ji dál, je i ministr dopravy Gustáv Slamečka. Podle něj funguje například i ve Francii, Belgii či Nizozemsku. "Vítáme, že se České dráhy a ČD Cargo snaží všemi prostředky snížit své náklady," dodal mluvčí resortu Karel Hanzelka.

Argumentem proti současnému modelu je i to, že správě dopravní cesty je vlastně jedno, kolik dopravci za elektřinu platí.

Neodebereš, zaplať penále

Jenže přechod na nový model právě teď se může státu prodražit. SŽDC zaplatilo loni za elektřinu tři miliardy korun, letos do září to bylo téměř 2,7 miliardy. A pokud stanovené množství neodebere, musí podle smluv zaplatit penále, které v některých případech dosahuje až výše ceny za neodebranou elektřinu.

ČEZ přitom nezvažuje, že by z kontraktu pro SŽDC nějak ulevil. "To není možné. Musíme postupovat podle platných smluv a obchodního zákoníku," říká Roman. A tak nakonec může být tím třetím, který se směje naposled, právě ČEZ a na celé situaci vydělat. Pokud vyhraje v tendru, který vypíší České dráhy, může v příštích dvou letech dostat zaplaceno za jednu dodávku vlastně dvakrát. Za elektřinu, kterou dodá drahám, i za penále, které vybere od SŽDC za neodebraný proud.

Mluvčí Hanzelka naopak tvrdí, že nový tendr celkově peníze ušetří. Prý i v případě, že by SŽDC musela zaplatit ČEZ penále.