"Byl jsem ve všech poslaneckých klubech, kde jsem důsledky odebrání pěti miliard ze Státního fondu dopravní infrastruktury vysvětloval. Nic jsem nezanedbal a když se poslanci rozhodli, že to bude jinak, tak to prostě bude jinak," zhodnotil svůj neúspěch Slamečka.
Míň je víc
Přesto má betonová lobby i v době krize na příští rok slušný balík peněz, a to rekordních 91 miliard korun. Letos to bylo 86 miliard. "Jsme v období, kdy se nám otevřely evropské fondy. K dotacím musíme přikládat vlastní finanční spoluúčast. Musíme si uvědomit, že to, co letos stavíme, bylo naplánováno už před pěti či deseti lety," komentoval šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.Chybějících pět miliard korun se projeví zejména na dálnicích. Na ostravskou D47 mělo jít v příštím roce 1,5 miliardy korun, ministerstvo dopravy tam ale musí ubrat 860 milionů korun. Stavba se tak zbrzdí nejméně o rok. Řidiči z Ostravy do Polska tak pojedou po novém úseku nejdříve v roce 2012.
Minus pro Brno
Na další rok se také přesune zprovoznění teplické dálnice D8. Poslední chybějící úsek napříč Českým středohořím mělo Ředitelství silnic dokončit na konci příštího roku. Bude ale chybět 440 milionů z plánovaných 2,1 miliardy korun.Ministerstvo také ubralo miliardu korun z Velkého městského okruhu Brna. Je to vůbec největší snížení, které v dopravních stavbách Slamečka udělal. Příští rok na něj zbude "jen" 580 milionů.
Ředitelství silnic se k jednotlivým krokům ministerstva nechce vyjadřovat, dokud nebude schválen rozpočet dopravního fondu. Stát by se tak mělo v nejbližších dnech.
Státní rozpočet 2010: Komu politici na poslední chvíli přidali 12,1 miliardy korun - čtěte ZDE
Poslanci se při schvalování rozpočtu unavili, ve čtvrtek nepřišli do práce - čtěte ZDE
Levice vítězí. ODS ustoupila a umožnila schválení státního rozpočtu - čtěte ZDE
Učitelé místo železnice
Poslanecké přesuny peněz se projeví i na dráze. Trať mezi Kolínem a Brnem nebude vybavena mezinárodní komunikační sítí pro strojvůdce, která měla stát 22 milionů korun. Ministerstvo také pro příští rok rezignovalo na to, aby opravilo průjezd nádražím na vytížené trati v Ústí nad Orlicí. Investice měla dosáhnout bezmála 80 milionů.Dopravnímu fondu už tak chybělo 20 miliard. Z balíku peněz na dálnice a železnice ukrojil při závěrečném hlasování o rozpočtu například místopředseda ČSSD Zdeněk Škromach 3,8 miliardy korun.
Sněmovna odhlasovala jeho návrh na přesun peněz do sociální oblasti. "Pokles by způsobil kolaps sociálních služeb. Částka nemůže poklesnout pod letošní úroveň," podpořil ho kolega z poslaneckého klubu Jan Látka (ČSSD).
Peníze z dálnic šly také zemědělcům na dorovnání evropských plateb, na které dá stát 1,5 miliardy. Rozpočet dopravy pomohl i učitelům.
Podle stínového ministra financí ČSSD Bohuslava Sobotky je ale možné znovu dopravní fond pěti miliardami naplnit z dividend polostátních firem.
Ministr financí Eduard Janota ale oponoval, že by tento krok fakticky zvýšil schodek státního rozpočtu. Ten se bude pohybovat kolem 165 miliard korun.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist