USA

70%

se američtí spotřebitelé podílejí na HDP země

Před rokem, den po prvním svátku vánočním, jsem byla vyslána, abych zpovídala zákazníky na manhattanské Páté Avenue. Navzdory nabídkám jako třeba speciální 15procentní sleva v luxusním obchodě Brooks Brothers na oděvy zakoupené před polednem, bylo na nejznámější newyorské nákupní třídě skoro pusto. Lidé, které jsem oslovila, nejčastěji spěchali vrátit nechtěné dárky nebo nakupovali to nejlevnější zboží. Obchodníci prožívali jeden z nejhorších prosinců vůbec.

Skočíme o rok vpřed a aktivita na Páté Avenue vypadá, jako bychom byli zpět v časech největšího boomu. Ulice jsou přeplněné. A u hračkářství FAO Schwartz čekali lidé v sobotu ráno v mrznoucím dešti hodiny, jen aby se dostali dovnitř.

I když stále více lidí věří ekonomice a opět nakupuje, slevy, na něž si zákazníci loni navykli, zůstaly. Jedním z témat letošních Vánoc se staly cenové války. Nejen v obchodech, ale i on-line.

Chování amerických zákazníků je zásadní pro budoucí ekonomický obrázek USA. Americký spotřebitel přispívá k HDP země zhruba 70 procenty. A záleží na tom i zbytku světa - američtí konzumenti utratí více než lidé v jakékoliv jiné zemi. V Číně, kde je obtížné útraty spotřebitelů změřit, se jejich podíl odhaduje na 40 %.

Existuje několik faktorů, které mohou změnit nákupní chování v USA v příštích letech. Finanční krize samozřejmě přinesla horší dostupnost úvěrů. A navíc lidé už je tolik nechtějí. Uvědomili si, že utratit v naléhavém případě tisíce z kreditní karty není totéž jako mít pro tyto situace stranou nějaké peníze. Míra úspor, která v uplynulých letech spadla na jedno procento, začala letos stoupat.

ftTato skutečnost ale vrhá pochyby ohledně návratu k ekonomickému růstu, který by byl tažen spotřebiteli. A navíc přispívá k poklesu cen - pokud by přetrvaly delší dobu, může to těžce zasáhnout podniky.

Louise Purtle, analytička Creditsights, říká: "Výzvou bude zvedat ceny tváří v tvář zákazníkům, kteří více než dříve obracejí v ruce každý cent - a vůbec nezáleží na úrovni jejich příjmu."

Ne každý spotřebitel na světě se ale takto chová. O potenciálu vyšší spotřeby lidí v Číně, Indii, Brazílii se mluví už delší dobu. Rostoucí střední třída v těchto zemích bude podle analytika Goldman Sachs Jima O'Neilla utrácet peníze stejně jako lidé na Západě - na zdravotní péči, odpočinek, cestování, bydlení, auta či elektroniku.

Ačkoliv se tento trend dá jen těžko popřít, klíčovou otázkou je jeho rychlost. Projeví se například jakýkoliv pokles v USA růstem jinde? O'Neill říká, že spotřeba na rozvíjejících se trzích roste. Podle něj šok, který zasáhl bohatství domácností v USA a dalších vyspělých zemích, vychýlil světovou spotřebu směrem k rozvíjejícím se trhům. Analytici z Goldman Sachs čekají, že výdaje domácností v těchto zemích vzrostou letos o 2,8 a v příštím roce o 6,5 procenta.

Výhled pro USA je přitom podle O'Neilla méně jistý. "A to hlavně kvůli slabému pracovnímu trhu, stagnujícím reálným mzdám, ukončením fiskálních stimulů v příštím roce a potřebou domácností ještě více zvýšit úspory," říká.

"Dobrá i špatná zpráva je to, že spotřebitelé v Číně, Indii, Brazílii, se ještě příliš nerozjeli," říká Richard Madigan, šéf investic v JPMorgan Global Access Portfolios. "Ztrácejí se multiplikační efekty z utrácení. Na druhou stranu to znamená, že potenciál růstu v rozvíjejících se zemích je neskutečný."