V Česku vzniká první specializované dálniční rádio. Vysílat bude prozatím v sedmi krajích, řidičům bude přinášet čtyřikrát za hodinu nejaktuálnější dopravní informace, a to i v cizích jazycích. Podobný projekt je ojedinělý i v Evropě.

"Začneme vysílat v dubnu. Pokryjeme velkou část českých dálnic," popisuje autor projektu Radim Pařízek, kterému mimo jiné patří ostravské rádio Čas.

Odborníci přisuzují Rádiu Dálnice slibnou budoucnost. Podle průzkumů čerpá totiž drtivá většina českých řidičů informace právě z rádia.

Zprávy od hasičů i policistů

Rádio Dálnice bude spolupracovat s Jednotným systémem dopravních informací, jehož centrum je v Ostravě. Centrum spadá pod Ministerstvo dopravy. "Máme kompletní informace o uzavírkách, objížďkách, nehodách. Scházejí se u nás zprávy od policistů i hasičů," popsal koordinátor centra Jaroslav Zvára.

Kromě aktuálních informací bude Rádio Dálnice přinášet také tematické pořady, například právní poradnu se zaměřením na vyřizování škod po nehodách nebo rady řidičům ohledně servisu aut. Vysílat bude i hudbu, a to se zaměřením od 60. do 90. let

Projekt dálničního rádia je ojedinělý i v rámci evropských měřítek. "V zahraničí většinou tato specializovaná rádia jen vstupují do vysílání jiných rádií," popisuje mluvčí ÚAMK Pavel Kuchálik.

Speciální dálniční rádio už v Česku jednou málem vzniklo. "Podobná myšlenka byla na začátku devadesátých let v Českém rozhlase, ale nikdo ji nikdy nedotáhl. Vzhledem k tomu, že ubývají volné frekvence, je nejvyšší čas projekt spustit," říká podnikatel Radim Pařízek.

Proč jsou české dálnice drahé? I kvůli trubkám - čtěte ZDE

České dálnice staví dobře "utajené" firmy - čtěte ZDE 

Od dubna bude možné rádio naladit v Praze, středních Čechách, na Vysočině, na jižní Moravě, ve Zlínském, Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Podle jeho byznysplánu má projekt během čtyř až pěti let začít vydělávat.

Cedule na chvostu

Z údajů Ústředního automotoklubu vyplývá, že čeští řidiči vyhledávají informace o dopravě téměř výhradně na rádiových vlnách. Dále preferují internet a zasílání krátkých textových zpráv do mobilu.

"Naopak nejméně využívají informace ze světelných tabulí. Podle výsledků našich průzkumů jim vadí zejména nekonkrétní informace," řekl mluvčí ÚAMK. Na cedulích jsou většinou jen upozornění, ať řidiči jedou opatrně nebo odkaz na frekvence Radiožurnálu, který informace o dopravě také poskytuje.

Jedna světelná tabule přitom stojí zhruba deset milionů korun, na českých dálnicích mají letos a v příštím roce masivně přibývat. Dosud jich stojí v Česku 46, přibýt jich má další padesátka.Třicet z nich postaví společnost Kapsch.

Ministra dopravy kvůli tomu v minulém týdnu ve sněmovně interpeloval místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka. Podle jeho údajů stojí vybudování jedné cedule i s doprovodnými službami třicet milionů korun. "Vláda by měla tuto zakázku prozkoumat. Prostě udělat cokoliv, aby se ušetřily peníze," řekl Bohuslav Sobotka (ČSSD).


Nezájem

Hlášení z informačních tabulí na dálnici dosud řidiči podle údajů Ústředního automotoklubu neberou příliš vážně.

Foto: ČTK

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist