Před sebou na stole má kolem padesáti autíček, samé audi, volkswageny a seaty. "Všechny tyto modely jsem během deseti let svého působení v Česku prodával," vysvětluje Rudolf Javurek, generální ředitel společnosti Import Volkswagen Group. Firma je největším importérem nových automobilů do Česka. Dováží vozy koncernu Volkswagen, který jako jediný z pěti největších evropských automobilek loni neskončil ve ztrátě, byť čistý zisk koncernu meziročně klesl o 80 procent na 960 milionů eur. Zisk firmy Import Volkswagen Group loni také klesl, ale jen o 19 procent. Ani při útlumu trhu však neklesl počet prodaných vozů a firma nepropustila jediného člověka. A ani letos, navzdory pokračující krizi, Javurek nikoho propouštět nechce.

HN: Loňský rok byl pro automobilové trhy rokem útlumu. Jak se pokles poptávky po nových vozech projevil u společnosti Import Volkswagen Group?

Už na počátku minulého roku zaznamenal český trh velké oslabení, přibližně o 16 procent, celý rok byl uzavřen poklesem o deset procent. Naše značky však dokázaly pracovat tak, že ztráty prakticky nezaznamenaly. Obrat se o něco málo snížil na 12,4 miliardy korun. Pokud jde o počet prodaných vozů, loňský objem je srovnatelný s předešlým rokem. Obrat se ovšem lehce snížil, protože jsme museli prodávat některé modely s velkými cenovými výhodami. Zisk před zdaněním byl jednoznačně lepší než náš finanční plán, dosáhl 211 milionů korun.

HN: Jak jste toho dosáhli?

Nově jsme definovali slovo práce. To je základní heslo naší firmy, to kouzelné slovo práce. Všichni jsme stáli před výzvou, jak intenzitu a způsob práce přizpůsobit změněným podmínkám. Nově například pro naše smluvní partnery organizujeme podnikatelské konference.

HN: Kdo jsou vaši partneři?

Společnost Import Volkswagen Group zahrnuje čtyři divize a každá z nich má vlastní síť autorizovaných prodejců. To jsou naši partneři. V celé této prodejní síti pracuje zhruba 4500 lidí.

HN: Kolik z nich jste kvůli ekonomické krizi propustil?

Žádné. Stanovili jsme si cíl v tom smyslu, že nebudeme snižovat naše objemy prodeje ani objemy servisních úkonů. A to jak v prodejní a servisní síti, tak přímo v naší firmě, v importu. Přizpůsobíme styl a způsob práce tak, abychom naše lidi propouštět nemuseli. Naši pracovníci jsou opravdu výborní a budeme je potřebovat, až turbulence v ekonomice pominou. Jako importér IVG máme stále 126 zaměstnanců, ani o jednoho méně než před dvanácti měsíci. A nijak jsme neomezili ani podmínky pro pracovníky. Nikoho jsme nepropustili a nikoho ani letos propouštět nebudeme, naši lidé jsou příliš cenní.

HN: Jak mají lidé měnit svůj styl práce?

Začal jsem proto organizovat pravidelná setkání pro všechny pracovníky, osobně na nich informuji o našich výsledcích, co se týče objemu prodejů i financí. A říkám, ve kterých oblastech naší činnosti musíme být rychlejší, kde dosahovat lepších výsledků. Účinek, který jsem si od toho sliboval, to splnilo. Ukázalo se, že jsme loni dosáhli takových výsledků, že jsme nemuseli snižovat početní stavy ani omezovat zaměstnanecké výhody, jako například školení či vzdělávání, všechno zůstalo zachováno. A přesně takový cíl mám i pro rok 2010.

HN: Jak často probíhají informační setkání?

Každé čtyři týdny, probíhají v reprezentativních prostorách firmy, všichni pracovníci tam dostávají kompletní informace a je to pro ně i motivace.

HN: Co je pro vaše zaměstnance motivací - vyšší plat, lepší vůz k použití, příslib kariéry?

Naším cílem bylo zejména udržet počet pracovních míst. Každý náš pracovník vidí, v rodině, u svých přátel, že v jiných firmách je tomu úplně jinak než u nás. Manželka například přijde domů a řekne, že u nich se snižují platy o deset procent, že se propouštějí lidi, že se omezují sociální výhody. A často neoprávněně, často se krize používá jen jako alibismus. Já ale říkám, že tohle u nás nebude. A to je motivace, kterou naši lidé dostávají. Co se týče platů, tak krize pro moje pracovníky nenastala. My jsme platy nesnižovali, naopak jsme si mohli dovolit mírně je zvýšit, zůstaly v platnosti všechny sociální výhody, nikde jsme neomezovali služební vozy. Na jedné straně je to, co pracovníci dostávají, a na druhé to, co od nich požaduji. A já požaduji, aby se skutečně přizpůsobili aktuální hospodářské situaci, aby své úkoly plnili lépe, rychleji, přesněji, aby se učili nové věci.

HN: Jaký je průměrný plat ve vaší firmě?

Vstupní úroveň pro nové pracovníky, kteří nemají vysokou kvalifikaci, je zhruba 25 tisíc korun měsíčně. Asi 30 až 35 tisíc korun mají u nás lidé na referentských pozicích, kteří tady jsou už tři čtyři roky.

Lidé musí pracovat od rána do večera

HN: Podle analytiků letos k výraznému oživení ekonomiky nedojde. Jak chcete firmy přesvědčit, aby si kupovaly nové vozy, slevami?

I v roce 2010 musíme pokračovat v metodách, které jsme dosud užívali. To například znamená, že každý prodejce musí chodit za svými odběrateli. Společně s nimi musí udělat kalkulaci a musí klientovi prokázat, že je pro něj hospodárnější, když si pořídí nový vůz, protože s tím stávajícím by musel jezdit častěji do servisu a měl by vyšší náklady.

HN: Možná by pomohla i užší specializace vozů, jiný pro pekaře, jiný pro řezníky...

Děláme chladicí vozy, vozy pro řezníky, pekaře, děláme i pancéřovaná vozidla, servisní vozy pro všechny možné živnostníky, vybavujeme speciální auta pro policii, ambulance, je to velmi široká paleta. To už všechno děláme. A já říkám, že musíme dělat víc. Teď přichází řada na mé magické slovo práce. Musíme lépe vozy představovat, musíme lépe kalkulovat. Nestačí jen celý čas čekat, až zákazník zavolá. To je špatně, takhle to dnes nejde. Musíme pracovat aktivně. Práce začíná už ráno v půl osmé a ne až v devět. A končí se ve dvacet hodin, a ne v sedmnáct, kdy to někdo zabalil a už běžel hrát golf, to platí i pro šéfy.

HN: Do loňska jste aktivně nepracovali?

Dříve to bylo jednodušší. Zákazníci byli daleko aktivnější, pořád chodili. Teď jsou rezervovaní, nepřicházejí nebo jich chodí málo. My jim musíme vycházet vstříc, ne na ně čekat.

HN: To platí i vůči privátním zájemcům o osobní vozy?

Existuje spousta lidí, kteří každý den přicházejí do našich servisů. Je důležité, aby pracovník našeho dealera věděl, že jeho zákazník, například pan Jelínek, který má VW golf čtyři roky starý, přijede na servisní prohlídku. Když se pan Jelínek v servisu objeví, má už na něj čekat pracovník z prodeje a říci: "Dobrý den, pane Jelínku, vím, že máte auto čtyři roky staré - já ho rád od vás vykoupím, a tady máte nabídku na nový vůz. Když nevím, že můj klient do servisu přijde, nebo to ignoruji, tak se zbavuji možnosti aktivního prodeje a jen pasivně vyčkávám.

HN: Dosáhnete letos stejných výsledků jako loni?

Ano, pevně v to věřím.

HN: Nepomohlo by tomu rozšíření dealerské sítě?

My máme ty nejlepší prodejce. Nechceme k nim brát ty, kteří jsou druzí nejlepší. Naši prodejci velmi mnoho investovali do technického vybavení svých servisů a také do školení. Cítíme závazek umožnit jim amortizovat jejich investici. To je také cesta, jak zachovat úroveň kvality, jakou od nás zákazník očekává. S žádným rozšiřováním ani redukcí dealerských sítí aktuálně nepočítáme.

HN: Kolik by dnes stálo pořízení nového autosalonu značky Volkswagen nebo Seat?

Přibližně 70 milionů korun při normálních cenách pozemků, ty ale v republice velmi kolísají. Víme, že naše nároky na kvalitu, co se týče dílenského vybavení, jsou velmi vysoké. Víme ovšem také, že vozy našich zákazníků nebyly levné. Proto nechceme připustit, aby jim byly poskytovány nějaké ošizené služby, aby servisní postupy nebyly správné. Všechno musí být perfektní.

Letos spoléháme na VW Polo, Golf a Audi A8

HN: Vedle opatření, které jste provedl, přispěly k vašemu loňskému výsledku i vozy, které dovážíte. Které modely byly loni v Česku nejprodávanější?

U osobních vozů VW to byly modely Polo a Golf, ty měly opravdu vynikající úspěch. U užitkových vozů VW Transporter. U Seatu to je jednoznačně Ibiza, to je náš nejprodávanější model. U Audi je to obtížné říci, protože tam každá modelová řada má své klienty. Možná Audi A5, to je vůz, který byl velmi dobře přijat.

HN: Myslíte si, že v Česku se budou i nadále nejvíce prodávat malá auta, jako jsou polo či ibiza, nebo si lidé začnou více pořizovat větší rodinné vozy?

U nás byla loni vyšší poptávka v nižších segmentech, tedy Polo a Golf. Mohu však říci, že takový VW Polo už není malý vůz. Zhruba odpovídá Golfu před třemi čtyřmi lety, z hlediska bezpečnosti, velikosti, motoru či podvozku. Čech řekne, Polo je sice v kategorii malých vozů, když si ho ale koupím, mám dospělé auto, použitelné ve všech oblastech, kde auto potřebuji. Ibiza zase spíše uspokojí zájemce, kteří chtějí sportovnější auto.

HN: Jak dlouho se čeká na vaše vozy?

Za určitých okolností tři až čtyři dny, máme-li model na skladě. Pokud jde o speciální výbavu, tak u VW Polo tři až pět týdnů. U Audi A4 přibližně asi čtyři týdny.

HN: Které modely budou podle vašeho odhadu letos v Česku nejvíc žádané. Menší auta nebo off-roady?

Myslím, že na mixu vozů se nic zásadního nezmění, stále budou žádané modely VW Polo a VW Golf. Pokud jde o Audi, určitě budeme prodávat víc vozů A8, protože uvádíme na trh jejich novou verzi, takže v segmentu prémiových vozů zůstaneme číslem jedna s náskokem před BMW a Mercedesem. U užitkových vozů budeme pracovat na tom, abychom byli podobně úspěšní jako loni, kdy trh klesl o 30 procent, ale u VW došlo ke snížení jen o 18 procent.

HN: V Ženevě probíhá světová přehlídka nových vozů. Kdy se koncernové novinky objeví v Česku?

V osobních vozech Volkswagen představuje robustní prémiový SUV model Touareg a velký víceúčelový MPV Sharan s posuvnými dveřmi. V užitkových vozech je nový velký pickup Amarok v jednotunové třídě. Audi představí první prémiový model v kompaktní třídě A1 a Seat ukazuje Ibizu ST, nejkrásnější kombi ve třídě malých vozů. Všechny tyto modely se na český trh dostanou během letošního roku. K tomu se v republice letos objeví nové Audi A8, Audi S5 Sportback, Audi RS5 Coupé, Audi R8 Spyder a Audi A7, dále Seat Alhambra a užitkový vůz VW Multivan 4Motion.


Import Volkswagen Group

Společnost zastřešuje čtyři divize a program výkupu a prodeje ojetých vozů Auto-plus, v němž se loni prodalo 13 614 použitých automobilů. Samotná zastřešující importní firma zaměstnává 126 lidí, všichni prodejci čtyř divizí mají zhruba 4500 pracovníků.

Divize Volkswagen osobní vozy

Divize má v Česku 34 autorizovaných prodejců, kteří loni prodali 11 526 nových aut. Bylo to o 12,4 procenta více než předloni. Nejprodávanějším modelem byl malý vůz VW Polo.

Divize Volkswagen užitkové vozy

Celkem 40 dealerů loni v Česku prodalo 3971 užitkových vozů značky Volkswagen. Meziročně tak prodej klesl o 19 procent, celý český trh s užitkovými vozy však klesl o 30 procent. Nejprodávanějším modelem byl VW Transporter.

Divize Audi

Divize Audi má v Česku 19 dealerů. Loni prodali 3101 vozů, tedy o 16,2 procenta méně než předloni. Nejvíce žádanými modely byly vozy řady Audi A6.

Divize Seat

O 4,2 procenta vzrostly loni prodeje španělské značky Seat v Česku na 2538 vozů. Nejprodávanější byl malý vůz Seat Ibiza. Divize má 24 autorizovaných prodejců.


211 milionů korun

činil loňský hrubý zisk firmy. Meziročně klesl o 49 milionů korun.

12,4 miliardy korun

utržila loni firma Import Volkswagen Group a její divize za prodej vozů, náhradních dílů a za služby, tj. o 4,1 procenta méně než předloni.

21 136 nových vozů

prodaly divize firmy Import Volkswagen Group loni v Česku. Ve srovnání s rokem 2008 to bylo jen o 154 aut, čili o 0,7 procenta méně.


Rudolf Javurek (59)

Rakušan Rudolf Javurek stojí v čele dovozní společnosti Import Volkswagen Group již jedenáctý rok. Kariéru zahájil v Audi NSU Austria, kde pomáhal s rozvojem dealerské sítě. Poté pracoval ve vedoucích funkcích v koncernu Porsche.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist