1 mld. korun
už stál vývoj nového stroje z Kunovic. Evektor vývoj financoval mimo jiné i z grantu poskytnutého ministerstvem průmyslu a obchodu.
40 let
činí průměrný věk letadel ve stejné kategorii jako EV-55, které v současnosti používají světoví přepravci.
420 metrů
stačí turbovrtulovému EV-55 ke vzletu či přistání. To je méně, než potřebují běžné stroje ve stejné kategorii.
Kunovická letecká továrna Evektor představí 30. března veřejnosti zbrusu nové dopravní letadlo: EV-55 Outback. Předcházelo tomu šest let vývoje a více než miliarda investovaných korun. Událost je svým způsobem revoluční. Poslední podobně velké dvoumotorové letadlo sériově vyráběné v tuzemsku byl legendární L-410 Turbolet. Ten poprvé vzlétl v roce 1969 a slavil úspěchy zejména v tehdejším Sovětském svazu.
"Chceme navázat na úspěchy L-410, nejde však o jejího nástupce, spíše menšího bratříčka," řekl HN Jaroslav Růžička, spolumajitel leteckého podniku Evektor, který na vývoji stroje spolupracuje s dalšími devatenácti firmami sdruženými v tuzemské asociaci leteckých výrobců, například Aerem Vodochody, Technometrou Radotín či Jihlavanem.
Do vzduchu díky armádě
Do stroje vybaveného dvěma turbovrtulovými motory Pratt & Whitney se vejde 9 až 14 cestujících. Letadlo převeze přes 1800 kilogramů nákladu a dokáže letět více než 400kilometrovou rychlostí. Prototyp by se měl poprvé do vzduchu dostat letos v květnu. Továrna nyní hledá způsob, jak zahájit certifikaci, což je podmínkou vzletu. Podle informací HN se tak nejspíš stane za spolupráce s armádou, která stroj certifikuje jako vojenský materiál. "Tato cesta je v jednání," uvedl šéf továrny Růžička.
Další osud letadla, které je primárně určeno pro převoz lidí a nákladu v hůře přístupných oblastech, záleží na zájmu potenciálních zákazníků. O ty nemusí být nouze. Průměrný věk letadel používaných ve stejné kategorii nyní ve světě je kolem 40 let. "I když konkrétní objednávky nemáme, registrujeme zájem ze strany charterových zahraničních leteckých dopravců. Letadlo by se díky své schopnosti krátkých vzletů a přistání na neupravených plochách hodilo i pro vojenské zásobovací mise," míní šéfkonstruktér stroje Petr Štěrba. Tomuto použití by mohla napomoci i rychlá možnost změny konfigurace z verze nákladní na osobní, která zabere méně než třicet minut. Stroj, který potřebuje na přistání kolem 420 metrů, chce továrna nabízet za cenu kolem dvou milionů dolarů (37 milionů korun).
Samotný proces certifikace u Evropského úřadu pro bezpečnost v letectví (EASA) stojí u tohoto letadla podle informací z továrny okolo sedmi milionů korun ročně. Firma proto jedná s investory, kteří by se na projektu podíleli a umožnili jeho sériovou výrobu. Ta by se podle tvrzení Jaroslava Růžičky mohla rozběhnout do tří let - řádově několik desítek kusů ročně. Uvažuje se i o variantě stroje s plováky.
Možná konkurence Cessny
Stroj, který by se mohl stát nepříjemným konkurentem jednomotorového letadla Cessna Karavan (EV-55 nabízí o 18 procent větší objem interiéru), má i své kritiky. Ti například považují za zbytečné vybavení letadla dvěma silnými motory k převážení "jen" 14 pasažérů. Továrna nesouhlasí: "Výhodu dvou motorů ocení například uživatelé létající v horách či mezi ostrovy," řekl ředitel Evektoru Růžička.
Prototyp EV-55 Outback prošel nedávno ještě v základní barvě motorovou zkouškou. Na oficiálním představení bude již v novém laku - kombinaci bílé, šedé a hráškově zelené barvy. Stroj je určený zejména pro přepravu v málo obydlených oblastech.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist