Z práce jsem chodil v deset večer a neměl vůbec čas na osobní život

Lukáš Uhl, majitel rychloseznamky

Lukáš Uhl se v korporaci rychle vyškrábal nahoru. Dva roky strávil jako produktový manažer ve firmě L'Oréal Česká republika a tři roky jako konzultant ve společnosti McKinsey & Company. Jenže jednoho dne si uvědomil, že ho takový život nebaví. "Byl jsem rozvedený a single. Na pivo s kamarády jsem neměl čas a na taneční kurz salsy, který jsem si plánoval, nedošlo tři roky," vzpomíná. "Byl jsem jen o pár kilo těžší a strašně unavený." Přitom bych měl mít důvod k oslavě. "Vrátil jsem se z Varšavy do Prahy. Můj tým v McKinsey skončil další projekt. Ještě před chvílí jsem seděl s šéfy polské firmy s mnohamiliardovým obratem. Nadchl jsem je, protože jsem identifikoval úspory za více než čtvrt miliardy korun. Představenstvo bylo spokojené," říká Uhl. Ale těžko se někdo může opravdově radovat v prázdném bytě. "Byl jsem příliš unavený na to, abych vyrazil někam za děvčaty. Dal jsem si panáka, sedl si do křesla a začal přemýšlet. Člověk sice létá po světě, bydlí v kvalitních hotelích, každé tři měsíce řeší v jiném odvětví nový problém, poznává lidi. Ale co osobní život?" Přemýšlení trvalo ještě asi půl roku, ale pak mu vlastní zkušenost vnukla nápad na rozjezd nového byznysu - seznamovací služby pro singles. Když se šéf dozvěděl, že Lukáš Uhl chce skončit, nabídl mu hrazené studium MBA. Ale podruhé se do "zlaté klece" chytit nedal. Rozjel seznamovací akce pro singles v Praze. Pozve dvanáct mužů a žen, kteří se navzájem neznají. Stráví v restaurací hovorem pět minut a označí si, zda se s protějškem chtějí více poznat. Organizátor jim vytváří zázemí. "U mě to bylo tak, že jsem se jako manažer vracel domů v deset večer. Víkendy byly volné, ale člověk si potřebuje uklidit a než zpomalí, tak je nový týden," vzpomíná na svůj dřívější životní styl. To už je pro něj překonaná minulost. Šel s platem dolů, ale bohatě mu to vyvažuje vyšší kvalita života. "V korporátu jde o to, jakého máte šéfa, o politiku. Tak jsem zkusil něco, kdy já jsem ten šéf. Mnoho věcí se tím zjednodušilo," říká Lukáš Uhl.


Zaměstnání mě vzdálilo od životních priorit, tak jsem vsadil na koníček

Filip Říha, kouč životního stylu

Filip Říha teď na jaře vede v Indonésii lifestylový workshop. V Česku zastihnete jen jeho kolegy. Jeho byznys spočívá v tom, že rozváží freshbedýnky do domu po Praze. Nabízí v nich osvěžující jídla z ovoce a zeleniny. Ale to samo není všechno, protože k tomu připojuje rady jako lifestyle kouč a učí zájemce vaření či přesněji řečeno nevaření. Této aktivitě se v Čechách věnuje již rok - poté, co odešel ze svého zaměstnání z konzultantské společnosti. Má dobré vzdělání, protože studoval na pražské VŠE a také na švýcarské univerzitě management. Jak vzpomíná na svou kariérní minulost? "Řešil jsem otázky typu, jak úspěšně importovat do Evropské unie plenky z Číny. Neřešil jsem ale třeba ekolo#173#gický dopad, natož pak to, že se dětem žije lépe bez plenek. Dnes jsem zastáncem takzvané "bezplenkové metody", vysvětluje Říha. Podnikal v IT, byl konzultantem při restrukturalizaci ČEZ. Pak přišla "vysněná" práce u významné poradenské firmy. "Jenže jsem se vzdaloval od svých životních priorit." Přitom ho spíše přitahovaly semináře o psycho- a fyzioterapii a informace o celkovém zdraví. V tomto rozpolceném stavu nezůstal a rozhodl se pro radikální změnu. Říká, že "čím dříve člověk přestane přebírat cizí hodnoty a vnímá ty své, tím snáze se najde." Podle jeho zkušeností se hodí do začátku nějaké úspory, ale sto tisíc jako základ prý klidně stačí. "Peníze na vás najednou čekají všude. Jsem svobodný, ale ze zkušeností přátel vím, že právě manželka a děti jsou ze změny životního stylu většinou nejšťastnější. Filip Říha doporučuje odejít ze zaměstnání bez konkrétní vize a tu si vytvořit až na "svobodě". "Mě by nikdy nenapadlo, že budu rozvážet lidem freshbedýnky s bioovocem po Praze. Přišlo to spontánně, a dnes to výborně funguje. Že budu koučovat své bývalé kolegy, to by mě také nenapadlo. Výhoda je v tom, že dobře vím, co jim chybí... A příprava zdravých jídel byla dlouho mým koníčkem." Říhovi nejvíce vyhovuje to, že má svůj život plně ve svých rukách. "Stačí, aby člověk nevěřil všemu, co se obecně považuje za správné. Když podnikáte v oblasti zdravého životního stylu, potkáváte přesně takové lidi... Lidi, kteří "myslí" srdcem a rozum používají jen pro nutné detaily. Krása," libuje si Filip Říha.


Nechtěl jsem nějaké špatně placené místo do šedesáti

Martin Baška, majitel eshopu

Martin Baška uměl správně odhadnout své kariérní šance a jít za svou představou. "Tím, že jsem neměl vysokou školu nebo MBA, jsem byl limitovaný v postupu v zaměstnání. Mohl bych být třeba manažer na střední pozici někde ve firmě, ale tam by byla má "stopka". Do šedesáti bych dřel na stejném místě bez šance dostat se dál. A začít studovat vysokou školu a přitom mít rodinu, to představuje hodně velký stres," vysvětluje Baška, proč se vrhl na internetový prodej parfémů. Dnes vlastní firmu www.prodejparfemu.cz. Ta patří mezi dvě nejúspěšnější firmy v oboru. Prodejní dovednosti získal na předchozích obchodních pozicích ve firmách Coca-Cola a Tchibo. V tomto prostředí si uvědomil, jaký handicap představuje, že jej střední technická škola nevybavila jazykově. Takže neváhal a odjel na dva roky do Anglie studovat angličtinu. Do pravidelného zaměstnání se po studiu už nevrátil. Měl jasno. "Odešel jsem z předchozího zaměstnání, protože bych neuživil rodinu. Na obvyklých pozicích bych nedosáhl standardu, který od práce očekávám," říká. "Nechtěl jsem někde dělat práci za třicet tisíc," říká Baška. "Vždycky jsem měl navíc problém s autoritami. Nevím, jak to je dnes, ale dříve třeba v Coca-Cole hodně záleželo na podlézání. Nešlo tolik o šikovnost, a to mě nebavilo," dodává. Byznys s parfémy okouknul v Británii, kde skvěle fungoval internetový obchod. Zboží bylo levnější a zákazník jej měl druhý den doma. Na stejném principu založil podnikání v Česku. Při prodeji se soustředil na kvalitní servis, což v Česku nebylo před čtyřmi roky vůbec samozřejmé. "Nikdo nikomu nevěřil a byla to doba, kdy se lidé báli, že najdou místo parfému v balíku třeba cihlu. V tu chvíli jsme vsadili na osobního kurýra, což byla tehdy cenná deviza. Rok jsem parfémy rozvážel sám a kolega seděl u počítače," vzpomíná. V současné době zaměstnává na živnostenský list celkem třináct lidí. "Je jasné, že když začínáte podnikat, tak obvykle první rok nevyděláváte nic, a když se zmůžete, tak zase musíte zajistit výplaty svým zaměstnancům, ale stojí to za to," říká dnes s lehkostí v hlase. Pochvaluje si, že podnikání člověku úplně změní život už tím, že třeba na sebe naváže spoustu zajímavých lidí. Navíc se dostanete také do mnoha zajímavých prostředí.