Letecký provoz z Česka se stále nedostal do normálu. Stále zůstává zrušena část letů. Negativní dopady ale už jsou jen minimální.

První dny paralýzy, kdy letecký provoz utichl stály jen České aerolinie zhruba 150 milionů korun, padesát milionů ztrát pak odhaduje konkurenční Travel Service.

Cestovní kanceláře vidí celkové škody, které si erupce islandské sopky vyžádala na zhruba sto milionů korun. Hotelům na jednu strany nepřijeli noví klienti, jiní zase naopak neměli kam odjet.

Průmyslu se uzavření letového provozu prakticky nedotklo. Výjimkou jsou pouze případy, kdy manažeři sami uvízli na cestě z obchodního jednání - příkladem je například šéf Českých aerolinií a Letiště Praha Miroslav Dvořák. Zboží přepravené letadly ale nabralo několikadenní zpoždění, které firmy dokázaly vyrovnat ze zásob. Výpadek tak nejvíce pocítily pražské luxusní restaurace a obchody s vybranými lahůdkami. Zásilky s čerstvými potravinami totiž vůbec nedorazily.

Vítězem sopečné krize se ale stali pozemní dopravci. Společnost Student Agency vysílala na některé evropské trasy i čtyřikrát více autobusů a všechny byly plně vyprodané. "Tím jsme aspoň trochu mírnily ztráty, které jsme měli jako prodejci letenek," popisuje šéf firmy Radim Jančura.

Ruce si mnuli i taxikáři. "Jezdilo se po celé Evropě, rozhodně více než kdy dříve," říká šéf AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Běžná trasa byla například Praha - Paříž.

Patrně nejvíce ale na krizi vydělaly České dráhy. Jen během víkendu prodaly mezinárodní jízdenky za více než dvacet milionů korun. Ač vlaků jelo stejně, utržily zhruba o patnáct milionů korun více - tolik stojí například rekonstrukce jednoho rychlíkového vagonu.