3D v číslech

45 tisíc korun

stojí nejlevnější 3D televizor s úhlopříčkou 102 centimetrů a LCD obrazovkou. Za plazmu si zájemce připlatí dalších dvacet tisíc korun.

76 procent lidí

kteří viděli trojrozměrný film v kině, chce mít podle průzkumu společnosti Toshiba 3D i ve vlastním obýváku.

4 značky

3D televize zatím v Česku prodává Samsung a Panasonic. Sony se chystá začít v květnu a LG do léta. Kvůli fotbalovému mistrovství světa chtějí dostat výrobci své modely na trh co nejrychleji.

Třetí rozměr televizního obrazu je tady. Na pultech se objevily první televize, které dokáží poskytnout zážitek ze sledování Avatara skoro stejný jako v 3D kině. Novinky už ale připravují i televizní stanice a televizní operátoři. První přímý přenos, který budou moci sledovat i čeští diváci, se bude už na přelomu května a června vysílat z antukových dvorců francouzského Roland Garros.

Za revolučním počinem stojí Panasonic a Francouzská tenisová federace. Plán je takový, že ve Francii bude 3D přenos vysílat operátor Orange a v ostatních zemích by se o program měla postarat stanice Eurosport HD. "Část Roland Garros se bude vysílat ve 3D, ale jenom na určitých trzích. V Česku by mohlo být uvolněno pro uzavřené privátní akce," říká Roman Ječmínek - ředitel KPS Média, který v Česku Eurosport zastupuje.

O zážitek trojrozměrného obrazu ale fanoušci tenisu nemusí přijít. K vidění by totiž měl být v prodejnách jako promo akce k novým 3D televizím. "Jednáme o tom s několika tuzemskými prodejnami," říká mluvčí Panasonicu Andrea Maršáková.

Zájem o přenos Roland Garros ale projevila i mateřská společnost UPC v Nizozemí. Je tak možné, že by se mohly antukové bitvy ve 3D dostat i do nabídky domácí kabelové jedničky. Tuto variantu však UPC nekomentuje. "Stále ale platí, že 3D považujeme za perspektivní byznys a sítě už máme na tuto novinku připraveny," říká mluvčí František Malina.

Tenis ale nebude jediným sportem, který se letos dočká převodu do třetího rozměru. Velká očekávání jsou kladena především na jihoafrické fotbalové mistrovství světa. Bližší podrobnosti však operátoři zatím tají.

Trojrozměrný obraz přilákal už i domácí výrobce programu. "Od května budeme zařazeni do vysílání UPC. Už testujeme 3D kameru a počítáme s tím, že během léta do vysílání zařadíme krátké ukázky z naší výroby, ať už se jedná o zvířata či přírodu ve větších záběrech," říká Milan Hanuš z televizního kanálu HD+ a dodává, že rozšíření nové technologie je zatím slabé i kvůli vysokým cenám televizorů. Ty se totiž pohybují kolem padesáti tisíc korun.

Divákům, kteří 3D televizory nemají, se v případě ukázek 3D vysílání rozdělí obraz do dvou polí. "Budou mít dva obrazy vedle sebe. Počítáme s tím, že by se odvysílalo upozornění, že nyní na několik minut bude vysílání 3D," vysvětluje Hanuš.

Další cestičku si 3D vysílání šlape u satelitních operátorů. Společnost SES ASTRA totiž chce hned zpočátku května spustit první testovací 3D kanál v Evropě. Nabízet bude kvalitní 3D obsah, včetně sportu, hudby a zábavy. Řada vysílacích společností, které patří mezi zákazníky společnosti SES ASTRA, již začala tuto novou technologii používat a zahájila první zkušební přenosy nebo spustila pravidelné 3D vysílání.

Britská placená společnost BSkyB vysílá fotbalové zápasy v 3D formátu do sportovních restaurací a klubů v celém Spojeném království a Irsku už od začátku dubna. Francouzský Canal+ oznámil, že svůj první 3D kanál spustí v prosinci.

FOTBAL VE TŘECH DIMENZÍCH.

Velkou příležitost k otestování 3D vysílání vidí televizní operátoři v nadcházejícím MS ve fotbale.

FOTO:ČTK