Dvě a půl miliardy dlužily České aerolinie státu. Ten ale včera prostřednictvím vlády oznámil, že peníze již nebude chtít zpět a stačí mu akcie aerolinií. Vláda zároveň přiznává, že jde o státní podporu, a zasílá do Bruselu restrukturalizační plán, který má tento krok obhájit.

"Provozní úvěr se mění na veřejnou podporu. Nyní tak máme minimum dluhů, takže dnes máme paradoxně poddluženou firmu," chválí si šéf aerolinií Miroslav Dvořák, jak se silně ztrátová a zadlužená společnost očistila. Dodává však, že firma bude nyní pod drobnohledem unie, která bude podporu posuzovat.

"Naší výhodou je, že zhruba osmkrát vyšší státní podporu nedávno získaly i Austrian Airlines, které jsou velikostí s ČSA srovnatelné, takže předpokládáme, že Brusel transakci schválí," věří Dvořák.

Radost z podpory ale nemá konkurence a právě té se budou bruselští úředníci ptát na názor. "Poškozuje nás to a rozhodně to nepřispívá k rovnosti podmínek na trhu," říká například mluvčí druhé největší české letecké společnosti Travel Service Vlaďka Dufková.

České aerolinie se podle ministra financí Eduarda Janoty loni propadly do ztráty 3,7 miliardy korun. Restrukturalizační plán má najít cestu zpět k zisku. K záchraně společnosti mají pomoci výrazná redukce kapacity společnosti, nový způsob prodeje letenek, další prodej "zbytečného" majetku včetně třetiny letadel. Dvořák pro letošní rok počítá s provozní ztrátou 600 milionů korun, účetně by ale firma díky prodeji majetku měla být v zisku.

Aerolinie prodají další budovy Letišti Praha řádově za stovky milionů korun a zbaví se všech 18 letadel značky Boeing. Provozovat tak budou pouze letadla Airbus a ATR. Jen na údržbě tak chtějí uspořit půl miliardy ročně.

Dvě a půl miliardy, které se nyní kapitalizací staly státní pomocí, půjčila loni aeroliniím dnes již zaniklá státní firma Osinek. Její pohledávky převzalo ministerstvo financí. K transakci došlo v době, kdy ČSA kvůli svým problémům nedokázaly získat úvěr u bank a Osinek byl již v likvidaci.