Platí to zejména pro hromadnou dopravu. Praha se před dvěma roky ve velkém tendru na nákup 600 nových autobusů rozhodla i nadále pro naftu a do budoucna počítá spíše s autobusy na elektřinu než na plyn. "Na základě studií několika velkých evropských měst, například Milána, jsme došli k závěru, že naftové autobusy vyjdou levněji. Do investice je nutno započítat i náklady na výstavbu sítě plnicích stanic," uvedl mluvčí pražského dopravního podniku Ondřej Pečený. Moderní naftové motory splňující normu Euro 5 nejsou podle něj o nic méně ekologické než autobusy na plyn.

V pražské veřejné dopravě jezdí pouze šest autobusů s pohonem CNG, ty ovšem provozují soukromí dopravci. Tyto autobusy mají proti výše zmíněným výhodám také tišší provoz, což by mělo pozitivní vliv na snížení tolik diskutované hlučnosti pražských silnic v denních špičkách i v nočních hodinách.

Podpory mimo metropoli


Středočeský kraj je v prosazování autobusů na plyn aktivnější. I když z plánu bývalého hejtmana Petra Bendla (ODS) vystavět síť plniček po obvodu Prahy, včetně parkovišť, za stovky milionů korun nic nezbylo. Před měsícem se však kraj rozhodl nákup autobusů na alternativní pohon podpořit částkou sto milionů korun. "Soukromí dopravci se mohou hlásit do června, přičemž z dotace je možné pokrýt 30 procent kupní ceny," řekl středočeský radní pro dopravu Robin Povšík (ČSSD).

Autobusům na plyn se zjevně daleko více daří v regionech, kde většinu plnicích stanic má v rukou firma RWE Transgas. Ta dokonce provozovatelům linkové či městské veřejné dopravy přispívá jednorázovou částkou 300 tisíc korun na pořízení autobusu. Podle RWE se alternativní autobusy prosazují například v Havířově, Liberci, Karlových Varech či Plzni. V nejbližší době by měly přibýt Kladno, Jihlava a Přerov. "Soukromé dopravní společnosti provozem autobusů na CNG ušetří dvě až tři koruny na jednom ujetém kilometru," odůvodnil zájem mluvčí RWE Martin Chalupský, podle kterého jezdí v regionech zhruba 270 autobusů na CNG. Pražská plynárenská uvádí, že v celém Česku jezdí na CNG zhruba dva tisíce vozidel.

Alternativní paliva mají větší podporu


Stát vedle dotací na nákup nových autobusů na naftu poskytuje navíc bonus 500 tisíc korun při nákupu autobusu na alternativní pohon. Na léta 2008-2013 byl vyhlášen program, kdy každoročně mělo jít na modernizaci autobusového parku 500 milionů korun. Realita je ale jiná. V roce 2008 činila dotace 370 milionů korun, loni zhruba 200 milionů a na letošní rok se počítá pouze s částkou 160 milionů korun.

Pražské služby berou čistou vážněji


Opačný přístup než dopravní podnik hlavního města zastávají v Pražských službách. Společně s Magistrátem hl. m. Prahy a s Pražskou plynárenskou realizují již od roku 2007 ekologický projekt .a přispívají ke zlepšení nepříznivého stavu ovzduší v Praze. V rámci projektu Hlavní město Praha provozuje již 22 komunálních vozů na CNG a Pražské služby plánují uvést do provozu dalších 14-18 vozidel na svoz komunálního odpadu, vozů samosběrného metení a vozidel silničního značení. Cestou CNG už vykročily i společnosti .A.S.A. a AVE, svážející pražský komunální odpad. V nejbližší době koupi chystají i firmy Ipodec a Komwag.

V areálu Pražských služeb byla v červnu 2009 otevřena plnicí stanice na CNG se třemi rychloplnícími stojany, která umožní operativnější využívání tohoto ekologického pohonu. Je svým výkonem největší v České republice a třetí největší ve střední Evropě. Stanice s nonstop provozem je určena nejen pro komunální vozidla Pražských služeb a dalších pražských společností svážející odpad, ale i pro veřejnost.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist