Téměř 122 miliard dolarů (zhruba 2,65 bilionu korun) utratili loni investoři za nákupy podílů v automobilkách. To je o 286 procent více než v roce 2008, kdy objem těchto transakcí činil 31,6 miliardy dolarů (686 miliard korun). Uvádí to nejnovější výroční studie společnosti PricewaterhouseCoopers "Drive Value - Automotive M&A Insights".

Téměř čtyřnásobný nárůst hodnoty uzavřených obchodů byl ovšem výrazně ovlivněn investicí ministerstva financí Spojených států do sektoru výrobců dopravních prostředků. Tu vyvolaly obavy ze zhroucení amerického automobilového průmyslu.

Společnosti napříč automobilovým sektorem reagovaly na pokles prodeje v důsledku hospodářské recese usilovným hledáním kapitálových zdrojů, zbavovaly se nadbytečného majetku, snažily se dohodnout se svými věřiteli na změně podmínek financování a prováděly nezbytné fúze.

Proton nebyl pro VW dobrý

Jedním z nejnovějších - byť nedokončených - příkladů tohoto snažení je úsilí největší německé automobilky Volkswagen, jejíž součástí je i česká Škoda Auto, o zlepšení pozice na asijských trzích.

Celkem čtyři roky trvala jednání skupiny Volkswagen s malajskou státní automobilkou Proton. Volkswagen chtěl využít volných kapacit Protonu k montáži svých vozů, které by pak nabízel jak v Malajsii, tak i v Číně.

Před dvěma týdny však námluvy Volkswagenu skončily, protože zastaralé výrobní linky Protonu by byly pro německý koncern spíše zátěží než přínosem. Proton nyní vyjednává o spolupráci s japonskou automobilkou Mitsubishi.

Volkswagen usoudil, že ke zvýšení svého podílu na největším automobilovém trhu světa potřebuje investovat přímo na místě samém, tedy v Číně.

Čína je a bude nenasytná

Čína loni díky růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. V Číně se prodalo 10,3 milionu nových osobních aut, o polovinu více než předloni.

Pro letošní rok se předpokládá zpomalení růstu čínského trhu na "pouhých" 20 procent, což by znamenalo prodej více než 12 milionů osobních vozů. Pro srovnání: Za letošní první čtvrtletí vzrostl počet registrací nových aut v Evropě meziročně o 9,2 procenta, ale už v dubnu o sedm procent klesl, neboť evropský trh stále kolísá.

Naproti tomu jde Čína neustále vzhůru. V květnu tam vzrostl prodej nových aut meziročně o 28,5 procenta na 1,04 milionu vozů. Šlo přitom o nejpomalejší růst od začátku letošního roku kvůli vysoké srovnávací základně z loňského května, kdy prodej aut v Číně meziročně vyskočil o závratných 47 procent.

Čínský trh není ani zdaleka nasycený. Podle publikace Factbook americké zpravodajské služby CIA bylo v roce 2008 v Číně z 1,33 miliardy obyvatel 220 milionů lidí svými příjmy na úrovni evropské střední třídy, což v hodnocení CIA zahrnuje i dostatek prostředků pro pořízení auta. Pokud by uspokojování poptávky pokračovalo stejným tempem jako loni, potrvá 22 let, než se dostane na celou čínskou střední třídu. Ta se ovšem během této doby rozroste a na čínském trhu bude proto stále poptávka převažovat nad nabídkou.

Proto koncern Volkswagen již koncem minulého měsíce oznámil, že postaví v Číně dvě nové továrny. Náklady na jejich výstavbu dosáhnou 1,6 miliardy eur (přes 40 miliard korun) a tím se čínské investice Volkswagenu v letech 2010 až 2012 zvýší na šest miliard eur (155,5 miliardy korun).

V rámci těchto investic se zvýší počet společných německo-čínských podniků z dvanácti na čtrnáct, což během jednoho až dvou let umožní zvednout prodej koncernových značek v Číně z loňských 1,4 milionu na dva miliony vozů ročně. Desetinu z toho mají tvořit škodovky, kterých se loni v Číně prodalo 122 tisíc.

Záměr včera potvrdil Winfried Vahland, šéf společnosti Volkswagen Group China, která zastřešuje dvanáct společných německo-čínských podniků. Vahland, který po třech letech ve vedení mladoboleslavské Škody Auto nastoupil v roce 2005 do Číny, se v září vrátí do Mladé Boleslavi na post předsedy představenstva.

Volkswagen původně plánoval dosáhnout ročního prodeje dvou milionů vozů v Číně až v roce 2018. Čína je již nyní pro Volkswagen i pro Škodu Auto největším trhem podle objemu prodeje. Podíl skupiny Volkswagen na čínském trhu dosáhl v květnu 17,5 procenta. Za první čtyři měsíce letošního roku zvýšil koncern VW prodej v Číně meziročně o 53 procent na 620 500 vozů. prodal loni v Číně koncern Volkswagen. Do dvou let chce své prodeje na čínském trhu zvýšit na 2 miliony aut ročně, což by představovalo zhruba 17 procent tamního trhu. Za první čtyři měsíce letošního roku zvýšil koncern VW prodeje v Číně meziročně o 53 procent na 620 500 vozů.


Automobilový trh v Číně

10,3 milionu osobních aut

se v Číně prodalo během loňského roku. Bylo to meziročně o 50 procent více. Letos se očekává dvacetiprocentní růst na zhruba 12,3 milionu nových osobních aut. Čína se loni stala největším automobilovým trhem na světě a tuto pozici si udrží i letos.)

1,4 milionu osobních aut

prodal loni v Číně koncern Volkswagen. Do dvou let chce své prodeje na čínském trhu zvýšit na 2 miliony aut ročně, což by představovalo zhruba 17 procent tamního trhu. Za první čtyři měsíce letošního roku zvýšil koncern VW prodeje v Číně meziročně o 53 procent na 620 500 vozů.

200 tisíc nových aut

chce letos v Číně prodat Škoda Auto, člen koncernu Volkswagen. Škodovky tam v licenci vyrábí největší společný německo-čínský podnik Shanghai Volkswagen. Loni se v Číně prodalo 122 tisíc a předloni 59 800 škodovek.


Další informace o výhledech automobilového průmyslu na www.ekonomika.ihned.cz



ČÍNSKÉ PERSPEKTIVY
Volkswagen v Číně postaví další dvě továrny za 1,6 miliardy eur a nejpozději do dvou let chce zvýšit prodej automobilů svých značek na čínském trhu z loňských 1,4 milionu na dva miliony vozů ročně.
FOTO: BLOOMBERG