Zatímco se dosud erotické zboží prodávalo v obchodních prostorách zejména na okrajích měst, nyní míří přímo do srdce hlavního města. V červenci se otevře jedna ze sítě prodejen Erotic City v pražské nákupní galerii Palladium.

Šéfové obchodních center přestali nad vibrátory a vakuovými pumpami ohrnovat nos teprve nedávno. V těžké době potřebují centra nájemce, u nichž mohou mít jistotu dostatečných tržeb. Loni klesly některým galeriím obraty až o třicet procent a snížila se i průměrná návštěvnost.

"Přesvědčila nás především úspěšnost konceptu Erotic City. Klademe důraz na celkovou úspěšnost značky ve svém oboru," vysvětlila krok Palladia jeho mluvčí Iva Roper.

Původně chtěla firma City Realex, provozující síť osmdesáti tuzemských obchodů s erotickým zbožím, expandovat do nákupních center pod novou značkou Lady Dreams. Ta měla zaručit, že obchod nebude vnímám návštěvníky centra negativně.

"Ukázalo se, že nákupní centra trvají na značce Erotic City kvůli její rozšířenosti," řekl Petr Novotný, ředitel společnosti City Realex, která už provozuje obchod třeba v pražském obchodním centru Černý Most, Šestka, v plzeňské Olympii či obchodním centru Futurum v Brně. Do konce roku chce přitom otevřít v nákupních centrech dalších pět obchodů. "Narozdíl od minulosti centra nyní oslovují nás," řekl Novotný.

Hledá se obchod. Zn. prosperující

Na změnu přístupu při vybírání nájemců do obchodních center upozorňují i odborníci. "Pronajímatelé hledají segmenty, které budou prosperovat. Navíc si uvědomili, že výlohy obchodu s erotickým zbožím nemusejí nikoho pohoršovat," domnívá se Gabriela Molnárová, konzultantka společnosti Jones Lang LaSalle. Nájemci současně získají od center výhody, jež by před krizí vůbec nebyly možné. "Když jejich obrat nedosáhne stanovené úrovně, mohou po dvou letech odstoupit od smlouvy," řekla Molnárová.

Přestože se klima mění, jistá ostýchavost pronajímatelů stále trvá. "Zatím jsme o prodejně erotického zboží neuvažovali. V zahraničí jsou tyto prodejny normální součástí center, ale u nás poptávka po nich není stále taková," řekla Kateřina Ježková, ředitelka obchodního centra Avion Shopping Park Ostrava.

Pronajímatelé si musejí dát také pozor, aby nového nájemce přijali i jeho sousedé v nákupním centru. "Nesmějí si naštvat významné klienty, kteří jsou velmi nároční na to, kdo sídlí v jejich sousedství," uvedl Tomáš Drtina z poradenské společnosti Incoma Gfk.

Do prodejny Erotic City v Palladiu bude vstup povolen od patnácti let věku. Podle Novotného tvoří nyní největší skupinu zákazníků páry a ženy. Firma loni dosáhla obratu 259 milionů korun, což bylo o sedm milionů více než předloni.