Kde vzít co nejlacinější benzín a nekrást? Takové dilema řeší v poslední době solidní prodejci pohonných hmot v Česku. Stále víc totiž čelí konkurenci pump, které nakupují od překupníků na dani ošizené palivo a prodávají za tak nízké ceny, kterým ostatní nemohou konkurovat. Většina trhu vychází z burzou daných velkoobchodních cen - v současné době nakupují pumpy řádně zdaněný Natural 95 za cenu kolem 30 korun, ale zvyšující se cenové rozdíly u pump ukazují, že podvodů přibývá.

V Česku lze nyní pořídit litr benzínu v rozmezí od 30 do 35 korun. "Marže na pokrytí všech nákladů je kolem 1,50 koruny, někde dosahuje až ke čtyřem korunám. To je rozdíl 2,50. Ale v současné době je rozdíl marží i kolem čtyř korun. To bez nákupu nezdaněného paliva nejde dosáhnout," říká jeden z předních petrolejářských odborníků, který chce zůstat v anonymitě. "

Jeho slova potvrzují i největší distributoři. "V rozdílných lokalitách se mohou ceny lišit o dvě koruny, ale rozdíl čtyř nebo pěti korun už na něco ukazuje," reaguje manažer Benziny Václav Loula.

Ministerstvo financí, celní správa a berní úřady už od loňska řeší s petrolejáři jak podvodům zabránit. Zatím marně. Mluví se o stále rostoucích dovozech nezdaněných paliv z Rakouska, nemizí ani v tuzemsku rozšířené machinace s nezaplaceným DPH. Odhady ministerstva financí uvádějí roční daňovou ztrátu kolem pěti miliard korun, ve skutečnosti bude ale ještě vyšší.

Zatímco v lukrativních lokalitách prodávají největší firmy benzín v současné době za ceny až kolem 34 až 35 korun, konkurence dokáže nabídnout litr o čtyři koruny laciněji. Například síť 25 pump Tank Ono. Právě tu podezírají lidé z petrolejářské branže z nákupu nezdaněného paliva nejčastěji. Spolumajitel Jiří Ondra to ví. "Ale je to hloupost. Finanční kontroly tu máme každý týden. Vybíráme si zkrátka kvalitní, ale ty nejlacinější dodavatele. K jejich ceně benzínu přidáme sedmdesát haléřů a to nám vzhledem k vysokému prodeji na pokrytí nákladů stačí," říká Ondra.