Auta na baterii

200
zhruba tolik elektromobilů jezdí dnes v ČR. Hybridní pohony, které kombinují elektřinu s benzinem, jsou jiná kategorie. A nejsou u nás početnější.

134
dobíjecích veřejných stanic funguje v ČR a rychle přibývají další. Zřizují je majitelé garáží, hotelů, autoservisů... První se začínají budovat u obchodních center.

100-150
kilometrů je nejčastější vzdálenost, kterou elektromobily dojedou na jedno nabití akumulátorů.

Elektromobily a jejich ceny na českém trhu

Na stovky tisíc korun
přijde pořízení elektromobilu. Například v ceně kolem 600 tisíc korun jde o malé vozy, jaké chystají na český trh firmy, jako je Citroen nebo Renault. Už koncem roku sem přijde Peugeot s modelem iOn, vyvinutým společně s Mitsubishi Motors. Jednou z nejdražších částí vozu je baterie.

Plzeňský EHR 10
Je nejnovější přírůstek mezi elektromobily v Česku. Vyvinula a postavila ho ZPČ univerzita společně s firmou Auto Projekt Centrum. Čtyři metry dlouhý EHR 10 (Electric Hot Rod, rok 2010) s retro karoserií jede rychlostí až 110 km/h, váží 900 kg. Cenu prototypu konstruktéři tají, ale dosáhla minimálně jednoho milionu korun.

Tichý a ekologický provoz, žádné zplodiny, nízké provozní náklady. Odhaduje se, že po českých silnicích se s těmito vlastnostmi prohání už kolem dvou set elektromobilů. Vozů, které pohání výhradně baterie. Nejnovější přírůstek do této kategorie představili včera zástupci strojní fakulty Západočeské Univerzity v Plzni a firmy Auto Projekt Centrum.

Jejich dvoumístný sportovní elektromobil označovaný EHR 10 postavili plzeňští inženýři jako projekt do soutěže o nejlepší prototyp dvoustopého elektromobilu, vyhlášené občanským sdružením Future Age.

Elektrický sporťák z Plzně v ceně přes jeden milión korun je ale připravený i na sériovou výrobu. Záleží na tom, zda se najde investor a případně další kupci. "Je to auto pro nadšence. Ne pro byznys. Přesnou cenovou kalkulaci tedy ani nemáme k dispozici," říká šéf firmy Auto Projekt Centrum Vladimír Friml. "Chtěli jsme vyrobit něco netradičního a inspirovali jsme se slavnou českou karosářskou tradicí třicátých let. Takže je to takové retro," doplňuje Josef Formánek ze strojní fakulty Západočeské Univerzity.

Plzeňské "retro" z nuly na 100 kilometrů vystartuje za 32 vteřin. V tom na konkurenci spalovacích motorů nemá. Ale elektromobily si získávají stále víc příznivců díky jiným parametrům - absolutně tichý chod motoru, žádné exhalace, nízké náklady na provoz.

Boom už zastavit nejde

"Teď je pro elektromobily skutečně příznivá doba, zapojují se elektrárenské firmy, buduje se síť dobíjecích stanic. To už zastavit nejde," komentuje současnou situaci expert na tuto problematiku Jaromír Marušinec z Vysokého učení technického v Brně. Aut s výhradně elektrickým pohonem jezdí podle něj po Česku už zhruba dvě stovky. Před několika lety to bylo jen několik desítek.

Většinou jde o dovezené vozy renomovaných automobilek, případně všelijak konstrukčně upravené. Vždy ale schválené na provoz po pozemních komunikacích. O tom, že zdejší trh má o tyto vozy zájem, svědčí i plány většiny automobilek.

Škoda Auto v nabídce elektrovůz sice nemá, ale prodej svých vyloženě elektrických vozů chtějí přímo v Česku v příštím roce zahájit automobilky jako je Peugeot, Citroen nebo Renault. Jde o menší automobily, jejichž cena může dosáhnout podle předběžných odhadů kolem 600 tisíc korun.

Mezi elektroautomobily jde o spodní cenovou hranici. Ta horní dosahuje ve světě v přepočtu kolem 2,5 milionu - příkladem je americká společnost Tesla Motors, která za podobnou cenu prodává zhruba tisícovku elektrických vozů ročně.

Mnohem větší série vyrábí například italský Fiat, jehož produkce aut s vyloženě elektrickým pohonem jde do několika desítek tisíc za rok. S velkým odbytem třeba ve skandinávských zemích. Nebo i Německu, které už několik let také čile buduje síť stanic na tankování elektrického proudu.

Není kde dobíjet

V počtu dobíjecích stanic ale Česko zásadně nezaostává. V současné době u nás funguje přes 130 veřejných stanic, kde lze baterie doplnit. Fungují převážně u garáží, hotelů, nově i obchodních center. První dobíjecí stanici u obchodního centra nedávno otevřela společnost EON v brněnské Vaňkovce a konkureční ČEZ připravuje podobné projekty.

Obchodní centra jsou pro tankování elektrických aut ideální. Baterie se sice nabije do plného stavu zhruba za čtyři hodiny, ale už po půl nebo jedné hodině jsou připraveny k dalšímu provozu. "Dobíjení u obchodních center je zřejmě nejlepší řešení, chystáme tyto projekty také. Zatím v největších městech jako je Praha a Ostrava a podobně," potvrzuje mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Nadšení z elektrické alternativy pro pohon automobilů ale poněkud uvádí do reality nejen pořizovací cena a zatím menší dojezd. Šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek upozorňuje na další problémy. "V Evropě neexistuje standardizace dobíjecích zásuvek. Neplatí jednotná pravidla. A další věc je, do jaké míry je vůz na elektropohon skutečně ekologický. Provoz ano. Ale ještě nikdo nespočítal emise z výroby potřebné elektřiny a budoucí likvidace těchto vozů," reaguje Šípek.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist