Mohla to být pro ČSA další rána. Hrozilo, že budou muset dát přes sto milionů korun lidem, kteří firmu dostali na pokraj krachu. Ministerstvo financí ale včera oznámilo, že odměny se bývalému vedení aerolinií vyplácet nebudou - není totiž za co. Auditoři na základě vzorců v manažerských smlouvách zjistili, že provozní výsledky firmy odměny prakticky vynulovaly.

Odešli příliš pozdě

"Výsledky už prověřil i auditor dotčených manažerů a neměl by je už nikdo zpochybňovat," říká šéf dozorčí rady aerolinií Michal Mejstřík. Sám však nechtěl výši odměn komentovat s odvoláním na mlčenlivost.

Výsledek ale potvrdil Tomáš Uvíra vrchní ředitel odboru správy majetku ministerstva financí. "Předchozí management Českých aerolinií žádné bonusy nedostane," vysvětluje s tím, že rozhodly až ztráty loňského roku. Kdyby tak tým bývalého šéfa firmy Radomíra Lašáka odešel o pár měsíců dříve, bonus by nejspíše získal.

"Kdyby se tak stalo, byl by to výsměch všem zaměstnancům i akcionářům," říká šéf sdružení pilotů Filip Gaspar. "Je možné, že by si někdo odměnu zasloužil, ale známe celkový výsledek a za to není možné odměnu dát," dodává.

Lašák, který je nyní dlouhodobě pracovně v USA se k výsledku přímo nevyjádřil. "Objektivní realita asi nebude tisk zajímat," napsal pouze. HN se pokusily oslovit i další manažery, kteří aerolinie v loňském roce opustili. Telefon ale nezvedali a na zaslané SMS nereagovali.

Manažeři ale navzdory výpočtu bonusu neodešli z aerolinií s prázdnou. Vyjednali si totiž dvanáctiměsíční odstupné. Jen v případě Lašáka tak jde o více než čtyři miliony korun.

Bonusy pro Lašáka a dalších až čtyřicet členů nejvyššího vedení působily firmě a ministerstvu financí značné starosti. Celkem mohlo jít o 120 milionů korun, což by mohlo ztrátové firmě způsobit další problémy. Tehdejší ministr financí Eduard Janota na konci loňského roku prohlásil, že se pokusí takovému bonusu zabránit. Nakonec ani nemusel.

Tvrdíkovo dědictví

Radomír Lašák nastupil do čela aerolinií v roce 2006, kdy vystřídal Jaroslava Tvrdíka. Právě ten přidělal Lašákovi řadu starostí. Naplánoval ambiciózní expanzi, pro kterou chyběla poptávka. Lašák se tak musel vyrovnávat s vysokými leasingovými splátkami nových letadel i nevytíženými dálkovými trasami.

Když už to vypadalo, že by firma mohla zamířit k dlouhodobému zisku, přišla hospodářská krize. Ta pro aerolinie znamenala jak velký úbytek cestujících, tak pokles průměrné ceny letenky. Na takovou situaci nebyla firma připravena a během roku 2009 se ocitla na pokraji bankrotu.

Pomohl až stát, který přes státní firmu Osinek půjčil aeroliniím, které již nedokázaly získat bankovní úvěr, 2,5 miliardy korun. Ten se nyní stává součástí kapitálu firmy a transakci schvaluje Evropská komise. Kvůli ztrátám byla nakonec zrušena i loňská privatizace firmy.

Lašák a další manažeři firmu opustili v říjnu 2009. Ve funkci prezidenta jej vystřídal Miroslav Dvořák, který je zároveň šéfem Letiště Praha.


Hospodaření ČSA a jejich šéfové

(zisk/ztráta v milionech korun)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist