Největším světovým výrobcům luxusních aut se letos daří nejen prodávat, ale také velice slušně vydělávat. Rychlost, se kterou jejich ziskové marže dosáhly předkrizové úrovně, je podle analytiků udivující. Připisují to velice čilé poptávce v Číně a zotavení prodeje v Severní Americe.

Bavorská automobilka BMW včera oznámila, že během druhého čtvrtletí zvýšila čistý zisk meziročně zhruba šestkrát na 831 milionů eur (21 miliard korun). Je to nejvyšší suma za posledního dva a půl roku. "Výsledky BMW, ale i jeho hlavních konkurentů jsou přímo fantastické. Mnohem lepší, než se čekalo," komentuje pro agenturu Bloomberg Aleksej Wunrau z frankfurtské BHF-Bank.

Bezedný čínský apetit

BMW stoupl během letošního prvního pololetí odbyt o 13 procent na více než 696 tisíc vozů. V luxusním segmentu tak je světovou jedničkou. Mimořádně dobře se jí daří v Číně, kdy za prvních šest měsíců zvedla odbyt dvojnásobně na skoro 76 tisíc vozů. Více než dvojnásobný růst prodeje v Číně na skoro 60 tisíc aut hlásí Mercedes-Benz.

"V Číně žije přes 900 tisíc milionářů, z nichž mnozí jsou přímo posedlí po německých luxusních značkách," tvrdí Sascha Gommel z peněžního ústavu Commerzbank.

V Číně se daří také Audi, která tam během prvního pololetí zvedla odbyt asi o dvě třetiny. Dceřiná firma Volkswagenu si předsevzala, že se stane největším světovým výrobcem luxusních aut do roku 2015, kdy by jich chtěla vyrobit nejméně půldruhého milionu. Letos by mělo výrobní linky Audi opustit 1,08 milionu vozů.

Daimler versus Lexus

Daimleru velice záleží nejen na čínském, ale také na americkém trhu, který je pro něj druhý největší, hned po německém. Divize Mercedes Benz Cars v letošním prvním pololetí v USA prodala skoro 107 tisíc aut, meziročně o čtvrtinu více.

Japonské Toyotě, jejíž luxusní značka Lexus je v USA hlavním soupeřem Mercedesu, stoupl během letošního ledna až června odbyt o 19 % na více než 107 tisíc vozů.

"Neusilujeme o co nejvyšší objem prodeje, ale bojujeme o co nejlepší reputaci, spokojenost zákazníků a samozřejmě co nejlepší zisk," prohlásil v rozhovoru pro TV Bloomberg Dieter Zetsche, šéf Daimleru. Jak dodal, automobilce se v tomto ohledu na americkém trhu daří. "To, zda jsme těsně před Lexusem, nebo naopak těsně za ním, pro nás opravdu není relevantní," řekl Zetsche. Pro druhé pololetí zůstává Zetsche optimistou. Prodej Daimleru bude podle něj záviset hlavně na rychlém plnění objednávek. Firma totiž v prvním pololetí "jela" na sto procent.

Zetsche akcionářům slíbil, že provozní marže neklesne pod osm procent a v roce 2012 ji zvedne na 12 procent. "Daimler se dostal z krize dříve než jeho hlavní konkurenti. Jeho současné ziskové marže představují naprostou špičku a jsou srovnatelné s předkrizovými roky," komentuje Tim Schuldt, analytik frankfurtské firmy Equinet. Němečtí výrobci luxusních aut podle Marca-Rene Tona z banky M.M Warburg těží ze svého zdařilého produktového portfolia a ze silné pozice v Severní Americe a v Číně. Jejich objednávkové knihy jsou plné. Daimler nedávno najal 1800 zaměstnanců (na dobu určitou) a ve svých německých závodech přidal sobotní směny. Bavorská BMW nabídla 1800 dočasných pracovních míst, Audi organizuje mimořádné směny.