Ministr dopravy Vít Bárta zahájil souboj těžkých vah. Zastavil platby stavebním firmám, dokud nenabídnou slevy. Velké korporace si tuto situaci samozřejmě nechtějí nechat líbit a ministrovi vzkazují, že chtějí peníze, které jim patří. A to co možná nejdříve.

Petr Moos, současný děkan Dopravní fakulty ČVUT a bývalý ministr dopravy, Bártův politický styl hájí. "Ministr je pod tlakem vlády a musí si nějak s nařízenými úsporami poradit," říká Moos v rozhovoru pro HN.

HN: Považujete kroky současného ministra dopravy za přiměřené? Myslím tím například pozastavení proplácení řádně vystavených faktur?

Ministr je v podobné situaci jako jsme byli my v Tošovského vládě, tedy v období, kdy začaly fungovat Klausovy úsporné balíčky. Taky jsem řešil, jaké stavby oddálíme. Dobře vím, že jeho pozice je hodně těžká.

HN: Stavební firmy si stěžují, že s nimi dopředu nikdo pozastavení staveb neprojednal. Vy jste s nimi dopředu jednali?

Ano, vše proběhlo na základě jednání. Nicméně vítám, že i současné vedení ministerstva s dodavateli komunikuje. Vím, že se jedná například skrze Ředitelství silnic a dálnic nebo Správu železniční dopravní cesty.

HN: Reakce dodavatelů na zastavení proplácení faktur jsou ale velice ostré. Čím si to vysvětlujete?

Odezvu stavařů chápu, tlak v tomto sektoru je nyní obrovský, situace je kritická. To, že rozdíl v prostředcích určených na výstavbu dopravních cest je celých 30 miliard korun, vede ke konfliktům.

HN: Považujete státní zakázky, o které se jedná, za předražené?

Ano, za to ale současný ministr nemůže.

Na ministerstvu dopravy se naopak už druhý rok vytváří systém cenotvorby pro státní zakázky v sektoru dopravní infrastruktury. Vznikající systém dobře znám a mohu potvrdit, že po zavedení bude fungovat velice dobře. Bude prostě poctivý. Povede k velkému zlevnění dopravních staveb. Dostaneme se na ceny srovnatelné nebo i nižší v porovnání s okolními zeměmi.

HN: Jak může v tuto chvíli ministr ušetřit?

Po dohodě s dodavateli by měl probíhající stavby rozplánovat na výrazně delší období. Také by se měly oželet některé doprovodné stavby jako například protihlukové stěny na železnici.

Další úspory vidím ve snížení cen dodavatelů stavebních materiálů i stavebních prací, ty by měly v současné situaci rostoucí konkurence rovněž poklesnout. Dále si myslím, že je možné při projektování dálnic nastavit mírně měkčí normy, podobně jak je tomu v sousedních zemích. To by přineslo další úspory.

HN: Součástí úsporných opatření může být například i zapojení čínských firem do výstavby českých dálnic?

Zkušenosti s tím mají Polsku. Ano, ministr může určitým způsobem zpestřit trh v dodávce dopravního stavitelství.

V České republice je veliké nebezpečí, že stát v minulosti buď vytvářel určité monopoly, nebo se o to snažil. Vezměte si například velkou ekologickou zakázku, která by vlastně představovala monopol. To jsou nebezpečné kroky státu.

A jestliže hledáme tržní řešení a řekněme rozšiřujeme trh, tak je to dobrý počin. I když si myslím, že máme v České republice dostatek pracovních sil, dostatek firem. Nicméně řekl bych, že určitá konkurence ze zahraničí může být pro trh prospěšná.


PETR MOOS
Bárta teď řeší podobný problém jako on v Tošovského vládě.
foto: ČTK