Milan Hejl, spolumajitel PR agentury AMI Communications, má za sebou mimo jiné vzdělávací semináře i kurz přežití: "Takové akce jsou velice užitečné, protože člověk ve vyšší pozici a i jinde než v konzultačním byznysu, ve kterém se pohybuji já, potřebuje různorodou životní zkušenost."

Jde podle něj o to, aby se manažer uměl na situaci podívat z různých stran a dokázal se vcítit i do pozice ostatních. Je čím dál tím důležitější správně odhadovat, jak se budou chovat partneři, zákazníci nebo firma. "Náš mezinárodní partner, agentura Edelman, proto vede zaměstnance k tomu, aby ,žili barevný život', věnovali se různorodým aktivitám, stýkali se s různými typy lidí v různých prostředích. Dává jim na to i volno a peníze. Mnohostranná zkušenost totiž hodně rozvíjí empatii i kreativitu," vysvětluje Milan Hejl.

On sám nedávno absolvoval třeba kurz kovářství. "Člověk, který je zvyklý pracovat hlavou, má najednou příležitost něco fyzicky zhmotnit, což je ohromně příjemný zážitek," vysvětluje. "Ve skupině byli lidé z naprosto jiných prostředí, různého věku, zázemí a vzdělání. Člověku vždy prospěje, když změní prostředí a dostane se do kontaktu s lidmi, kteří mají naprosto jinou zkušenost. Získá tak úplně jiný nadhled na řadou věcí."

Nejsilnější zážitek pro něj ale byl kurz přežití. "Věděl jsem že ostatní budou mladší a v lepší formě, takže jsem dopředu věnoval hodně času fyzické přípravě, abych jim stačil, a to mi dost prospělo," říká Milan Hejl. Ale byl to podle něj i skvělý trénink do života manažera. "Když člověk projde krajními zážitky, pomáhá mu to lépe snášet zátěžové a krizové situace, do kterých se v práci dostává. A každý vyšší manažer se dostává do takových situací zcela běžně."

Zažívat krizovou situaci na vlastní kůži je účinné, přestože účastníci vědí, že jde jen o simulaci: "Pro mě to byla poměrně zásadní zkušenost. Tématem kurzu bylo, jak přežít situaci únosu a zajetí. To se může člověku v dnešním světě stát poměrně snadno. Vypořádat se s touto situací ale vyžaduje od člověka úplně jiné dovednosti, než které má třeba manažer běžně ve svém rejstříku. Při obchodním jednání musíte zaujmout ostatní během pěti minut. A zde se najednou učíte, jak nezaujmout, protože to vás může zabít."

Co konkrétně při této zkoušce zažil, ale prozradit nechce: "Ke kurzu patří i moment překvapení. Kdybych to prozradil, připravil bych o něj všechny, kteří zkouškou teprve budou procházet, a to bych nerad." Napověděl jen, že šlo o situace velkého fyzického i psychického stresu.

Co taková zkušenost dokáže, viděl Milan Hejl kdysi jako účastník jiné akce. "Zažil jsem tam kluka, který měl závratě, když vystoupil jen na židli. Když byl konfrontován se svým strachem, skočil nakonec z jedenácti metrů do vody. Pak se vynořil a řval - dokázal jsem to! Byla to jedna z nejsilnějších emocí, které jsem byl svědkem," vzpomíná. "Viděl jsem ten zlom, kdy člověk překoná sám sebe a něco dokáže."